dela ytterfilter mellan 2 akvarium

#1 - 29 november 2008 22:55
Hej

Jag har 2 st akvarium. Vanliga sötvattens som innehåller MBUNAS.
Det enda karet är 320 l och det andra är 300 l.

Jag undrar nu om det möjligen finns ett såpass kraftfullt ytterfilter som har dubbla uppsättningar så att det fungerar mot 2 akvarium.

För mig lät detta väldigt logiskt :)

Har ni några tips om detta eller hur gör ni andra när ni har flera akvarium ?

Tack på förhand

Mvh
Susanne:p
#2 - 29 november 2008 22:58
Mina ytterfilter består fn av ett 2213, 2217(inköptes på auktionen och funkar kalas)2222, 2028 samt ett DIY 1250/1018 varav alla är i drift, inte så många akvarium däremot många ytterfilter..
#3 - 29 november 2008 23:02
Har jag förstått dig rätt så vill du ha ett ytterfilter till 2 akvarium.
Risken finns dock att om det blir stopp i någon slang så riskerar man att tömma det ena akvariet ner i det andra.
Vilket kan bli väldigt blött runt omkring.
#4 - 29 november 2008 23:04
pixie72 skrev:
Hej

Jag har 2 st akvarium. Vanliga sötvattens som innehåller MBUNAS.

Det enda karet är 320 l och det andra är 300 l.

Jag undrar nu om det möjligen finns ett såpass kraftfullt ytterfilter som har dubbla uppsättningar så att det fungerar mot 2 akvarium.

För mig lät detta väldigt logiskt :)

Har ni några tips om detta eller hur gör ni andra när ni har flera akvarium ?

Tack på förhand

Mvh

Susanne:p
Ett kar-minst ett eget filter;).
Din idé kan kanske verka bra, men har ett antal nackdelar:
sjukdom i ett kar så blir bägga karen drabbade,
medicinera dessa fiskar får du medicinera i bägge samt risk att bägge karen kraschar,
stor filterkapacitet innebär även stort flöde och hur ska man reglera detta och jag kan nog komma på ett stort antal fler nackdelar.
Fördelen, ja kanske lite billigare strömförbrukning;).
#5 - 29 november 2008 23:28
tack för svaren

Hejsan alla nattsuddare :)

Tack så jättemycket för svaren och jag kommer följa era råd. 1 kar till ett filter :)

Tack

Susanne
#6 - 30 november 2008 00:25
pixie72 skrev:
Hejsan alla nattsuddare :)

Tack så jättemycket för svaren och jag kommer följa era råd. 1 kar till ett filter :)

Tack

Susanne

Mmm ett kar "minst" ett filter...:D
#7 - 30 november 2008 05:23
Betyder det att man är en lycklig filterfetishist om man har 5 500l/t utspridda på 3 ytterfilter och en stream i ett 300 samt tycker att det nominella cirkulationsvärdet minst ska vara 18,5 per liter akvarie vatten?

Titta vad mitt UV-C lyser vackert i nattens mörker, i dag ska jag till plantagen och se om dom har nått kul som jag verkligen behöver..

Annons