Dela upp Akvariet

#1 - 6 augusti 2010 12:32
hej

jag har två ancistrus par som jag är intresserad av att odla lite med! jag har dem i samma akvarie (50liter) jusst nu och har matat och gjort vattenbyten ett tag nu, så jag funderar på att dela akvarite i två men undrar om någon har erfarenhet av detta och hur ni gjorde ?

jag har såklart två hannar och två honor på ca 8-10 cm vardera.

undrar också om man delar upp ett 50 liter att det kanske blir för litet för de paren. tycker inte att det skall bli det :S vad säger ni ?
#2 - 6 augusti 2010 12:43
Jag delade ett 100l på mitten för att jag hade 2 lekpar av zebraciklider där. Det funkade bra, men jag hade bara filter i ena änden så det blev alger, de slogs mot varandra mot glaset. Annars gick det hyfsat bra tycker jag. Dock är risken att akvariet blir för litet, och egentligen är ju ditt det tror jag...
Jag hade en glasskiva mitt emellan, det var endast en liten glipa på båda sidor, jag stötte upp skivan med hjälp av lite silikon och sten.
#3 - 6 augusti 2010 12:45
Blir kanske lite litet, men att dela ett kar är inte så svårt.
Man kan tömma och silikonera fast en glasskiva, eller fixa typ en plexiskiva i rätt mått och bara sätta en liten klick med silikon lägst upp ovan vattenytan.Det sättet är lätt att återställa sen. finns säkert fler sätt, men så skulle jag gjort.
fast som sagt ,blir kanske lite litet för dom, så jag hade nog hellre fixat ett kar till.
#4 - 6 augusti 2010 12:48
okej ! så du hade såppas stort akvarie ! Funderar på lite som du säger att det kan bli för litet, men det skall ju bara vara två malar på var sida av uppdelningen 30 cm vardera ! men om man kör glasskiva imellan måste man ha två doppvarmare och två pumpar ! undrar om det skulle funka med nått typ av nät ? det måste kunna stå emot vattenbyten så man kan hälla vatten och det inte skall falla ner eller flytta på sig !
Bilagor:
#5 - 6 augusti 2010 13:02
En plexiskiva med massa hål ca 2mm borr, då får du över samma vatten på båda sidor men djuren kommer inte över till varann.
Och vattenbyte blir inga problem heller, då vattnet sjunker i båda "karen"
#6 - 6 augusti 2010 13:09
mm smart skall nog göra som ni säger hål i en skiva och sätta en klick silikon så den står upp !
#7 - 6 augusti 2010 13:30
så har jag mitt ena 222 liters delat,

en plexiskiva som delar det på mitten.

jag lämnade en kant på kanske 3 mm mellan skivan och glasen.
sedan punktsilikonade jag. vatten strömmar igenom vid vattenbyte.

har två olika filtersytem, en till varje del.

sedan satte jag upp varje sida exakt likadant, med blommor / stenar / rötter / sand.

ner med samma sorts fiskar på bägge sidorna.

kul att se att det faktiskt utvecklas helt olika.

.
#8 - 6 augusti 2010 14:19
50L är alldeles för litet för att hålla ancistrus i även odelat! De är otympliga och kräver utrymme för att kunna sträcka ut ordentligt!
akvavirum
#9 - 6 augusti 2010 14:24
hej

jag har såklart två hannar och två honor på ca 8-10 cm vardera.

undrar också om man delar upp ett 50 liter att det kanske blir för litet för de paren. tycker inte att det skall bli det :S vad säger ni ?

Förlåt mig men att hålla två par, såpass stora, ancistrus, på vardera 25 liter låter inte alls särskilt snällt.
Är karet 60 cm långt? Delat på två så blir det alltså 30 cm simyta för en ancistrus på 10 cm? Nope.

Tycker 1 par i ett 50 liter är för litet ändå - de må ligga still på dagarna men rör sig allra minst på nätterna åtminstone :)
#10 - 8 augusti 2010 14:19
jupp funderar på att dela upp mitt 160 liter istället !
#11 - 8 augusti 2010 14:38
åheim skrev:
50L är alldeles för litet för att hålla ancistrus i även odelat! De är otympliga och kräver utrymme för att kunna sträcka ut ordentligt!

Det är nog en sak jag helt håller med om!!!!
#12 - 8 augusti 2010 14:43
Jag hade mitt första par i ett 65L all rom klarade sig inte, ändå har jag mycket yngel, och ja det är i minsta laget, dom växer inte direkt så det knakar! har provat slänga i några i en större burk, och dom växte faktiskt mkt snabbare direkt..

Så försök ha lite volym i din burk!
#13 - 10 augusti 2010 11:27
okej ! tack för hjälpen
#14 - 10 augusti 2010 11:29
Kan ju tillägga att även fast alla yngel inte klarade sig, så har jag hitils tagit ur 42 stycken till en annan burk :p

Annons