Dela upp 222 liters till 2x111 liter ?

#1 - 14 september 2007 06:41
[FONT=Arial]Hej Alla ![/FONT]

[FONT=Arial]Kan man dela upp ett 222 liters kar i två delar ?[/FONT]

[FONT=Arial]Nej, jag tänker inte ta fram vinkelslipen och skära av karet på mitten. [/FONT]

[FONT=Arial]Det är som så att jag har vissa problem att bestämma mig för vad jag ska ha i mitt [/FONT]
[FONT=Arial]222 liters som står i förrådet. [/FONT]

[FONT=Arial]En tanke som jag har bollat med mig själv ett tag är att dela upp karet i två delar[/FONT]
[FONT=Arial]med en glasskiva. Skulle isf sitta tvärs över mitten så att jag får 2 st 111 liters kar. [/FONT]

[FONT=Arial]Anledning till detta ?[/FONT]

[FONT=Arial]Jo, har lite funderingar på om jag inte vill ha två mindre kar med fiskblandning som [/FONT]
[FONT=Arial]I sig går i samma sorts vatten (PH / temp, osv), men inte riktigt passar ihop som arter. [/FONT]

[FONT=Arial]Min tanke är att ha en glasskiva silikonad tvärs över mitten som sagt var. Med ett [/FONT]
[FONT=Arial]par små hål ganska långt ner, täckta med något sorts ”filter” så fiskar inte kan komma [/FONT]
[FONT=Arial]in i den andra delen. Gemensamt ytterfilter med två utblås och två intag. Alternativt[/FONT]
[FONT=Arial]två mindre innerfilter. Eftersom det inte kommer att bli något större tryck på rutan, [/FONT]
[FONT=Arial]så borde man väl kunna ha en ganska tunn ruta…eller ?[/FONT]

[FONT=Arial]Skulle principen fungera…..eller är jag helt ute och cyklar…??[/FONT]
#2 - 14 september 2007 07:04
Nej du är inte ute och cyklar, och jag är själv inne på samma spår. Min tanke är ett 222 eller 250 som jag delar på mitten med ett par glaslister på var sida av karet som jag kan sätta in en plexiskiva mellan och på så sätt ta bort skivan om jag vill.
Jag tänkte ha ett diskuspar där och vid lek kan jag dela av karet så det blir mindre för att kunna ta bort skivan när ynglen växer.
Plexi är lite smidigare att jobba med än glas, och borra i det kan man enkelt göra själv utan att behöva gå till glasmästaren eller köpa dyra borr:).
#3 - 14 september 2007 07:20
Glas är billigt....när svågern jobbar på glasmästaren...:-)

Men det är ju en god tanke med plastskiva, den är ju lite smidigare.
Dessutom ännu billigare....kan lätt förvsvinna från provrummet här på jobbet.

Någon kommentar om filterprincipen ? Vilket är bäst, 2x1 innerfilter, eller 1 gemensamt ytterfilter ?
#4 - 14 september 2007 07:28
Problemet som jag ser det med ytterfilter är att ha separata insug och utblås i var del. Ska man ha hål i skivan mellan karen och ha separerat de båda anslutningarna från ytterfiltret till var sin sida så behövs nog en hel del hål för att det inte ska bli tömt på ena sidan. Risken att sätta en filtermatta i hålen är även om den blir tät och vattnet inte kan ta sig igenom och då står man på ruta 1 igen;).
Att fördela dubbla insug och utblås till 2 kar är nog heller inte lätt, och en pump med dubbla insug och utblås har jag inte sett:confused:.
Det bästa är isf 2 ytterfilter, ett på var sida men det blir å andra sidan lite dyrt om man inte redan har tillgång på dessa så 2 innerfilter kanske är att föredra.
#5 - 14 september 2007 07:49
gällande kostnaden så är det egentligen att föredra 2 x 1 innerfilter för min del. Jag har ett filter för ett kar på 120-150 liter. Så det skulle bara behöva köpas till ett litet filter till.

gällande hålen. skulle det kanske vara bäst med en hel hög småhål på kanske 2-3mm (eventuella yngel som simmar igenom spelar ingen roll, de blir ändå mat till de större firrarna).

eller man kanske skulle göra ett lite störe hål typ storlek 5-krona och täcka den med ett nät. tänker mig isf rostfritt nät modell te-sil. man kan ju göra ett "fackverk" som man bara trycker ner nätet i. enkelt att plocka ur för eventuell rengöring.

eller ?
#6 - 14 september 2007 08:46
Det låter inte fel med de idéerna, och jag skulle nog satsa på det förstnämda. Det är inte så många yngel som kan ta sig igenom 2mm:s hål, och skulle de göra det så är det inte hela världen.
Har funderat en stund på detta, och en annan variant är att ha mellanglaset/skivan lite lägre så det blir ytavrinning mellan de olika karen om nivån skulle bli väldigt ojämn om man använder ytterfilter. Risken är då att yngel följer med, men det går att fästa ett nät i överkanten på skivan, eller om man vänder på hela kalaset och har nätet nedtill.
Ja idéerna är många och det är lite det som gör det kul att fixa och trixa;).
#7 - 14 september 2007 09:56
Angående filter så varför inte köpa till en T-koppling och ett strilrör?
Lite slang behövs också.
T-kopplingen bör vara av ventiltyp så du kan minska alternativt öka flödet i det första strilen.
Vill du ha liknande vattenflöde på båda strilrören så är det bara att ta mindre hål/antal i det närmaste och några flera/större hål i det sista.
Kör själv med ett 540liters avdelat med glasskiva och finmaskigt nät 2-3mm maska uppetill och nertill.
glaset är 10cm lägre i höjd än vad akvariet är och nätet är alltså 7cm för att jag ska kunna fästa det både uppe och nere.
Kör med två orginal strilrör till eheim och har placerat dessa så att jag har fem hål närmast filterslangen och 7 hål i andra.
en T-koppling med kranvred mellan dem.
likaså har jag en T-koppling från insuget så jag har två insug var av det ena är av traditionell typ och det andra går till ett litet bottenfilter.
Krånglig beskrivning men jag kan lägga upp ritning snart.
#8 - 14 september 2007 10:05
tål att funderas på...
#9 - 14 september 2007 10:08
Hålla nere kostnaderna:D
Jo...testa...samma vattenvärden ett filter....revirhävdande fiskar...
Ovanstående lösning har funkat i typ 4år nu utan problem för mig...visst någon hopp glad ciklid har jag lyckats hitta i andra facket men men....kör man utan täckglas så får man skylla sig själv.
Angående tryck så kan du använda 4mm glas som avskiljare...eftersom du har öppning både uppe och nere...
Bilagor:
#10 - 14 september 2007 10:12
[quote=Kensa;1020360]gällande kostnaden så är det egentligen att föredra 2 x 1 innerfilter för min del. Jag har ett filter för ett kar på 120-150 liter. Så det skulle bara behöva köpas till ett litet filter till.

klart billigare att köpa ett litet innerfilter extra än ett större ytterfilter....:)
#11 - 14 september 2007 10:17
Jo det är sant...
Köp ett bra innefilter till en kammare...varför inte ett bottenfilter o luftpump???
#12 - 14 september 2007 12:29
Här är ett ytterfilter med 2in och 2ut! kan bli strömmt men man kan reglera crkulationen på det!
http://www.akvarieshopen.com/aquael-uni-max-500-2000-p-2268.html?cPath=21_563_28_489&osCsid=629c3f7afe7288d60092489140359007
#13 - 14 september 2007 12:56
tack, länken är kopierad och sparad i filen "222" som konstant ligger öppen på skrivbordet.

Fast just idag är jag mer inne på att köpa ett innerfilter till....mest för att jag just idag verkara vara inne på att dela upp karet i 2 EXAKT liknande skapelser.

dvs så långt det bara går, inreda 2 lika stora delar med samma antal växter, samma antal fiskar, samma antal kilo grus, samma mängd sten och grottor, etc etc.

Skulle tycke det var intressant att se om det blir stora skillnader mellan fiskbestånden efter ett tag.

men jag kommer säkert att ändra mig under resans gång......allt är nog inte på plats förrän runt april-oktober nästa år.

frugan muttrar med jämna mellanrum om diverse renoveringsobjekt därhemma.
Typ fixa läckande tak, icke fungerande spis, tapeter som ramlar ner av sig självt, etc etc.........
#14 - 14 september 2007 14:53
nackdelen med att dela karet med glas och silicon ´e att det é MKT svårt att få bort siliconet på ett lätt/snyggt sätt...

får jag föreslå filtermatta istället som avskiljare?...
det går ju att styva till den genom att trä in glassstavar eller nått annat liknande....
#15 - 14 september 2007 14:58
MagicFingers??? hur menar du då? få bort silikonet???
Jag kör med kit skrapa o sen tvålull...inga repor än...bara att skölja ordentligt sen...
#16 - 14 september 2007 23:18
Har inga egna planer på att dela nått akvarium som det är nu.
Men kan man inte bara stoppa i en skiva som är lite lägre än akvariet och har utsuget på ena sidan och insprutet på andra så det rinner över skivan.
Typ som på bilden
#17 - 15 september 2007 04:41
Visst kan man det, men risken om man har yngel i den ane delen är att de kan ta sig över till den andra.Men sätter man ett nät på ovansidan så slipper man det problemet iaf.
Sedan finns risken att du inte får bort skräp och skit från utblåsdelen då du inte har någon större cirkulation på botten som orkar få upp detta till insugsdelen, då är det nog bättre att ha öppningen i botten på avgränsningen.
#18 - 15 september 2007 07:04
firefox75 skrev:
MagicFingers??? hur menar du då? få bort silikonet???

Jag kör med kit skrapa o sen tvålull...inga repor än...bara att skölja ordentligt sen...

blir som en fet fläck där siliconet vart.....
#19 - 17 september 2007 13:30
Just nu (idag iaf) lutar det åt att dela av karet med skifferskivor modell större.

Grannen som är stensättare fixar billigt..... :-)
#20 - 17 september 2007 13:34
Ska du silikona fast dem på något eller ska de fästas mot varandra?
#21 - 17 september 2007 13:52
Just nu är tanken inte att silikona fast dom.

Tanken just nu är att silikona två små skifferbitar längst upp på rutan med 2,2 cm mellanrum, likadant därnere, och sedan "slajda" ner dom i "facket".

Skiffern är 1 cm tjock.

Tanken är vidare att borra ett antal hål längst bak i skiffern.

Funkar inte detta, så tar jag en tunn plastskiva, silikonar fast den mot rutan, och sedan silikonar jag fast massor med tunna (2-3mm) skiffer på båda sidor.

Framsidan på rutan sätter jag en snygg alu / trälist.

Detta ger mig 2 x 111 liter. varje del är på 45x45x52-54 cm. Alltså nästan som 2 kuber.

Projekttid......April/maj nästa år, så jag ändrar mig säkert några ggr.

Skulle inte bli förvånad om det slutar med ett 222 liters guppyhotell-.--.---
#22 - 26 september 2007 12:55
Hur gick det med din avdelning av karet?

Själv har jag nu gjort slag i saken och delat av mitt 240 med en liten specialare. Köpte VP-rör, sådana som man lägger elkabel i väggarna, sågade upp dessa i lämpliga bitar och limmade fast ett myggnät med smältlim. Jag kapade även mindre bitar, ca 10 cm av röret som jag limmade fast en sugkopp på varje som jag fäste ramen med.
Även VP-rören limmade jag med smältlim och det ser kanske inte så jätteroligt ut i karet, men funktionen finns där och det är lätt att flytta ramen eller ta bort om man så önskar:).
#23 - 27 september 2007 05:14
Som jag sa i ett tidigare inlägg så är projekttiden ganska lång.

Om det går som jag vill, så blir det slag i saken framåt vårkanten.

När det börjar dra ihop sig, så kommer jag att starta en ny tråd i projektavdelningen, lägga upp bilder och annat.
#24 - 27 september 2007 06:15
Jag har samma plan med ett 375 liters, funderade på om jag skulle lägga ett bottenfilter under avdelaren och sen ha en bits marginal upptill så att det kan rinna över med sen...

Jag har ett eheimytterfilter som står och skräpar och visst skulle det vara fint att inte behöva ha allt filter i karet men jag har lite beslutsproblem med om jag inte ska köra med innerfilter ändå.. det är lättare att justera cirkulationen på sidorna med innerfilter.. men jag siktar på runt 20x volymen i timmen i cirkulation så ytterfiltret lär väl inte göra det till ett problem!

Annons