Webo, det är svårt att beskriva i ren text hur man skall/bör gå till väga. Är man någorlunda händig och kan mäta så är det inte så svårt som man kan tro.
Så om jag får ge dig ett tips så använd Youtube och sök "skära/kapa glas" och "limma/bygga akvarium". Du kommer att finna massor av fina videos samt se exakt hur du ska gå till väga i båda momenten.
Sen när du väl mätt, kapat och ska börja limma, så överväg Apistojohan´s förslag. Perfekta att hålla glasskivan på plats när du ska limma tex...såvida du inte nöjer dig med sugpropparna och någon form av filtermatta/list.
Jag har kollat på en del filmer med väldigt varierande kvalitet :).
Som jag kan förstå det så är det följande man bör/ska göra för att få ett bra resultat:
1. Rengöra glasen där man ska sätta Silikon.
2. Använda aceton (utan olje) eller alkohol för att göra helt rent på samtliga ytor (inkl delningsglaset) som ska ha silikon.
3. Sätta maskeringstejp en bit ifrån delningsglaset så där kan bli ca typ 5-7mm silikon fog.
4. Foga med silikon (se till att få det bra in mellan glasen) och dr med ett finger efter i fogen för att få en snygg och luft fri fog. (vad ska man ha för medel att doppa sitt finger i? Diskmedel vet jag när det är annanstans man gör detta men då diskmedel inte är bra i akvarier så är det ju knappast det man ska använda).
5. När man har med det så dra av maskeringstejpen.
6. Låta stå i 48 timmer innan börjar göra något med karet.
Är detta rätt eller är där något som ska justeras?