Dela ett akvarium i flera delar

#1 - 1 oktober 2015 11:39
Jag ska hämta en ställning med 3 st 105 liter akvariums idag och jag ska ha 3 separata delar i varje kar. Dvs 2 st på 30 L och 1 st på 40 L i varje 105 liter kar.

Jag hade tänkt att få en glasmästare till att sätta i dessa men det verkar bli svårt då de dels inte verkar ha tid till att göra det och dels tar väldigt bra betald för jobbet. Det skulle kosta från 1500 kr och upp för att sätta i 6 st glasskivor (de räknar med 2 tim att göra det).

Så nu är frågan om det skulle vara något man kan göra själv och fortfarande få det snyggt?

Hur ska man gå tillväga för att få det bra och vad ska man tänka på när man gör det?

Här finns bilder på hur jag tänkte dela va dem: https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=162113
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 1 oktober 2015 18:09
Man kan absolut göra det själv bara man hittar begagnat glas billigt.
Ett annat alternativ är ju att använda filtermattebitar som man skär till.
#4 - 1 oktober 2015 23:09

Tack. Dock så tror jag inte håller tät och då kommer räklingarna in i varandras kar och där blir korsade räkor.
#5 - 1 oktober 2015 23:18
Man kan absolut göra det själv bara man hittar begagnat glas billigt.

Ett annat alternativ är ju att använda filtermattebitar som man skär till.

Nytt glas var inte så dyrt. Kanske mera jobb att hitta begagnad och sen ska skära (köpa glasskärare också) så att få det färdig skurit tror jag att jag väljer istället.

Roligt med filtermatta för jag har surfat runt på olika siter och hittar bara att de som har delat karet i flera delar för att odla räkor har bara använd glas men det slog mig då att man kanske kunde använda filtermatta. Läste att någon skrev att antagligen så kan även räklingar komma igenom där också. Synd för det hade ju varit den lättare vägen.

Så nu behöver jag bara veta hur man silokoner dem. Dvs vad ska man tänka på och vad behöver man för att få det bra. Ska man t.ex. tejpa med maskeringstejp 5mm från glasrutan och sedan silikona och därefter direkt dra av tejpen? Eller vad finns där för trix för att få det bra och snyggt? Vad ska man göra rent med för att det ska sitta ihop ordentligt? Ska man ta en tändsticka och lägga mellan glasen för att få en springa som sedan ska fyllas med silikon?

Kort sagt hur gör man så det blir bra och snyggt och vad behövs.
#6 - 2 oktober 2015 01:28
Webo, ett alternativ är att använda glashållarna jag länkade till - och eventuellt täta med supertunn blåsvampsmatta. Då slipper du limma och kan flytta på "avdelarna".
#7 - 2 oktober 2015 06:17
Webo, det är svårt att beskriva i ren text hur man skall/bör gå till väga. Är man någorlunda händig och kan mäta så är det inte så svårt som man kan tro.
Så om jag får ge dig ett tips så använd Youtube och sök "skära/kapa glas" och "limma/bygga akvarium". Du kommer att finna massor av fina videos samt se exakt hur du ska gå till väga i båda momenten.
Sen när du väl mätt, kapat och ska börja limma, så överväg Apistojohan´s förslag. Perfekta att hålla glasskivan på plats när du ska limma tex...såvida du inte nöjer dig med sugpropparna och någon form av filtermatta/list.
#8 - 2 oktober 2015 06:23
Mer tips.
Börja googla glasskärare. De är inte så dyra, men köp gärna i det övre prisspannet med kvalitet. En glasskärare är alltid bra att ha.
Glöm inte att köpa sandpapper och en sån där sandpappershållare man hade i skolans träslöjd. För om/när du kapat till dina glasskivor har du rejält skarpa kanter som du måste slipa ner en aning.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 2 oktober 2015 06:50
Webo skrev:
Roligt med filtermatta för jag har surfat runt på olika siter och hittar bara att de som har delat karet i flera delar för att odla räkor har bara använd glas men det slog mig då att man kanske kunde använda filtermatta. Läste att någon skrev att antagligen så kan även räklingar komma igenom där också. Synd för det hade ju varit den lättare vägen.

Det beror på vilken PPI du har på mattan - de finns i olika storlekar och den finporiga går inte räklingar igenom
#10 - 2 oktober 2015 06:50
Om du inte blir nöjd med hur fogen ser ut borde det funka att dölja med en smal trälist. Kan ju ev även sätta runt hela framrutan med likadan smal hörnlist.
#11 - 2 oktober 2015 08:29
Webo, ett alternativ är att använda glashållarna jag länkade till - och eventuellt täta med supertunn blåsvampsmatta. Då slipper du limma och kan flytta på "avdelarna".

Ja det hade varit bra att kunde vara lite flexibel som detta ju skulle göra men jag tror jag behöver en avdelar som inte släpper igenom något för att vara säker på att de inte blandar sig. Enligt vad jag kan läsa när jag söker så ska räklingar kunna ta sig igenom väldigt små hål och jag tror det är svårt att få det helt tätt med dessa och filtermatta. Men det är ju bra att ha om man ska göra någon avdelning som inte kräver att det behöver vara tätt så jag ska iaf köpa hem någon sån sats så man har om man behöver.
#12 - 2 oktober 2015 13:58
ICC skrev:
Webo, det är svårt att beskriva i ren text hur man skall/bör gå till väga. Är man någorlunda händig och kan mäta så är det inte så svårt som man kan tro.

Så om jag får ge dig ett tips så använd Youtube och sök "skära/kapa glas" och "limma/bygga akvarium". Du kommer att finna massor av fina videos samt se exakt hur du ska gå till väga i båda momenten.

Sen när du väl mätt, kapat och ska börja limma, så överväg Apistojohan´s förslag. Perfekta att hålla glasskivan på plats när du ska limma tex...såvida du inte nöjer dig med sugpropparna och någon form av filtermatta/list.

Jag har kollat på en del filmer med väldigt varierande kvalitet :).

Som jag kan förstå det så är det följande man bör/ska göra för att få ett bra resultat:
1. Rengöra glasen där man ska sätta Silikon.
2. Använda aceton (utan olje) eller alkohol för att göra helt rent på samtliga ytor (inkl delningsglaset) som ska ha silikon.
3. Sätta maskeringstejp en bit ifrån delningsglaset så där kan bli ca typ 5-7mm silikon fog.
4. Foga med silikon (se till att få det bra in mellan glasen) och dr med ett finger efter i fogen för att få en snygg och luft fri fog. (vad ska man ha för medel att doppa sitt finger i? Diskmedel vet jag när det är annanstans man gör detta men då diskmedel inte är bra i akvarier så är det ju knappast det man ska använda).
5. När man har med det så dra av maskeringstejpen.
6. Låta stå i 48 timmer innan börjar göra något med karet.

Är detta rätt eller är där något som ska justeras?
#13 - 2 oktober 2015 14:00
Ser ut som en jättebra plan. Punkt 4: Ladda med mycket ljummet vatten och doppa fingret hela tiden.
#14 - 2 oktober 2015 14:16
Ett alternativ är plexiglas. Lättare i vikt och mer lättarbetat antar jag(utan att ha gjort så mycket efterforskning).
#15 - 2 oktober 2015 17:32
Ok. Tack för svaren.

Annons