dela av akvarium

#1 - 2 februari 2009 20:16
hej
för ca en vecka sen lekte mina geophagus sp.sao paulo. samma dag åkte vi iväg en vecka till fjällen så jag koplade in en nattlampa och tänkte inte mer på det, nu till min stora förvåning så lever ynglerna:d, trode att dom skulle bli käk till dom andra fiskarna när dom inte fick mat på en vecka

nu behöver jag en provesorisk lösning, dela av karet som är 2 meter långt , snart blir ynglerna frisimmande och då blir det käk till dom andra fiskarna
jag behöver tips, har funderat på filtermatta eller plexiglas´hur stor risk är det att ynglerna simmer in i filtermattan och dör?
#2 - 2 februari 2009 20:22
Ett alternativ som jag själv kört med är ett aluminium nät som man tryckt ner i gruset i botten och sen hängt i akvariets ovan kant.
Filtermatta är nog inte att rekommendera då en del yngel precis som du skriver fastnar.

Varför inte en glasskiva som du kan pressa ner mellan fram o bakrutan en bit i gruset och som har samma höjd som karet.
Viktigt är att med ej genomsläppliga material så bör du ha filter på varsin kort sida.
#3 - 3 februari 2009 19:49
Ett alternativ som jag själv kört med är ett aluminium nät som man tryckt ner i gruset i botten och sen hängt i akvariets ovan kant.

Filtermatta är nog inte att rekommendera då en del yngel precis som du skriver fastnar.

Varför inte en glasskiva som du kan pressa ner mellan fram o bakrutan en bit i gruset och som har samma höjd som karet.

Viktigt är att med ej genomsläppliga material så bör du ha filter på varsin kort sida.

okej typ myggnät eller? det blir antingen det eller plexiglas
#4 - 3 februari 2009 21:43
jag har aldrig varit med om att yngel fastnat i mattan så jag skulle välja att dela karet med en 5cm tjock sådan!
#5 - 3 februari 2009 22:49
plexiglas, plywood, panel från köket, myggnät, de är väll bara ta vad som helst, är de billgt är det bra ju. eller bäst är väll att försöka flytta dom till något annat, typ en ikea låda eller något, släng i lite vatten. då är de la ingen risk att dom blir mat, om du inte har katter dvs.
#6 - 15 februari 2009 18:30
när ynglerna blev frisimmande så tog jag och delade av 1/3 del av karet med 2 st åleds bottenfilter och en vanlig trägårdslang som jag kluvit på mitten (mellan glaset och plastplattorna) fungerade perfekt i mitt kar. jag lät honan vara ensam med ynglerna och det har gåt kanonbra, tror inte det är något yngel som komit igenom avskärminingen för nästa alla lever, många iaf

för övrigt får jag säga att det är en väldigt trevlig jordätare som inte blir så stor och klumpig som dom andra, mina är ca 8-13 cm

Annons