Dela akvarium

#1 - 17 januari 2006 16:36
Jag kom på att jag skulle kunna dela mitt 200 liter men jag skulle vilja bara göra de lite provisoriskt, inget som man silikonar fast el något men ändå är snyggare kanske kunde dekorera med stenar el något på något sätt el något hmm
Någon som har något tips?
#2 - 17 januari 2006 18:14
det enda provisoriska jag kan komma på är en blå filtermatta, men att dölja den é inte lätt...
#3 - 17 januari 2006 18:36
fins ju svarta
eller så köper du en färgat plexi i exakta mått som du delar av med

går ju o hålla på plats med sugkoppar
#4 - 17 januari 2006 18:57
det går ju lätt att ta bort den även om man siliconerar ;)
men annars så har jag använt plexiglas som jag tejpat fast mot glaset högst upp under akvarieramen.
Sedan har jag satt fast den nere med grus och stora stenar som legat mot och hållt fast plexit. Väldigt svårt att förklara.
#5 - 18 januari 2006 04:38
träram med fastsilikonat myggnätt funkar ju också men ska va rätt trä.
inte tryckimpregnerat eller från barrträd.

ek skulle funka super
#6 - 18 januari 2006 07:02
[QUOTE=Raven]träram med fastsilikonat myggnätt funkar ju också men ska va rätt trä.
inte tryckimpregnerat eller från barrträd.

ek skulle funka super[/QUOTE]
...men man ska nog passa sig för att göra allt för bra passform.
Det borde finnas en risk att träet sväller och ger tryck mot rutorn.
HazelCR
#7 - 18 januari 2006 08:19
[QUOTE=Zia]Jag kom på att jag skulle kunna dela mitt 200 liter men jag skulle vilja bara göra de lite provisoriskt, inget som man silikonar fast el något men ändå är snyggare kanske kunde dekorera med stenar el något på något sätt el något hmm
Någon som har något tips?[/QUOTE]

Jag har provat på några olika sätt att dela av ett akvarium genom åren. Det enklaste sättet är med en filtermatta. Det är bara att klippa till en bit något större än karets tvärsnittsarea och klämma fast.

Kanske inte det billigaste sättet, men det håller de t.o.m. små yngel kvar på sin sida samtidigt som det är lätt att ordna filtrering för hela akvariet med till och med lite extra filtermaterial.
#8 - 18 januari 2006 10:02
Tegelsten!!??!!!
#9 - 18 januari 2006 12:17
För tungt risk att botten glaset spricker(På grund av den lilla tryckytan och vassa kanter).. Det bästa är att köpa lister som man har till terrarie byggen som rutorna löper i. tejpa (dubbelhäftande) fast dessa på fram och baksida även underglaset sen låter du bara glaset glida ner i spåren Blir super bra då man endaste ser en svart kant. Kan inte bli lättare eftersom glasrutan håller fast allt sen även om tejpen släpper.Om du har en ram i vägen så gör det bara på snedden sendan vinklar du bara upp det så det ligger under ramen.. Vilket jag fick göra på mitt kar. har haft det så nu typ 2år och jag har inga problem. Sen går det lätt att plocka bort.. Med lister och 4mm glas så kostade det mig 250:- Då det inte behöver vara 1klassens glas.. Lycka till
#10 - 18 januari 2006 12:19
Om du ska göra på detta viset så glöm inte att räkna bort Listernas tjocklek så du inte får för stor ruta..
#11 - 18 januari 2006 12:20
filtermatta med javamossa?
#12 - 18 januari 2006 18:01
filtermatta, 50*50*1(eller 3)cm 150:- hornbash...
ännubilligare i tyskland
#13 - 18 januari 2006 18:55
frågade om vi kunde dela de så att paletterna fick 100 liter och 100 malawi för min kompis sa att malawina äter gärna upp palettyngel el kan de va någon överlevande kvar. någon som har erfarenhet?
#14 - 18 januari 2006 19:37
man bör inte ha malawisar i ett 100 liters utrymme, och ja de kommer käka upp ynglena,kanske någon enstaka kan överleva om den har tur =)

Annons