dekorationsgrus

#1 - 12 september 2007 09:11
Hej

kan man ha sådant i akvarier eller är det risk för att dem fäller nått skadligt, klart det beror på vad det är.
Jag har lite sådant i mitt det är tumlade stenar på ca nån cm, tyckte det livade upp botten och att malarna får mer att suga på då mitt grus/sand kan vara lite för grovt för deras känsliga sugmunnar är 0.4.

Stenkol har det nån inverkan på hur vattnet blir?

/eva
#2 - 12 september 2007 09:16
Är dekorationsgruset köpt i en akvarieaffär så är det lugnt, men köper du från en blomsteraffär så vet man inte riktigt vad det är du bär hem.
Om ditt grus är rundkornigt är det ingen större fara för malarna, men om det däremot är vasst och ser krossat ut är det ingen höjdare;).
Stenkol är ofarligt i akvarium, men med en liten reservation, det finns en del bitar som kan få lite rost i sig och hur det påverkar vattenkvalitén kan man undra:confused:.
#3 - 12 september 2007 09:24
dessvärre så är det nog krossat det är ljust å nu minns jag inte ens stensorten trots att jag gillar den mycket i sin hela form...

men malarna suger inte så mycket i själva sanden tackolov dom håller sig till växter och mina övriga stenar och roten, dåligt försvar för att slippa byta grus kanske =/

om jag ser till att det finns mycket sten och rot i övrigt är jag taskig mot malarna då om jag inte byter till bättre sand för dom?

/eva
#4 - 12 september 2007 09:43
Är det L-malar så funkar det hyffsat ändå, men är det pansarmalar som gärna bökar i sanden/gruset för att hitta lite gottebitar att gnaga på är det inte fel om du kan byta ut gruset.
#5 - 12 september 2007 09:46
en liten intressant reflektion.

20kg engelsk sjösten i akvarieraffär: 129:-
20kg engelsk sjösten i blomsteraffär: 259:-

hmmmmm..........
#6 - 12 september 2007 09:48
mitt dekorationsgrus är är förvisso skaffad i blomster affär men ja ska försöka visa på bild... men om jag fattar hur jag skall få hit bilderna vet jag inte än..;-)
/eva
#7 - 12 september 2007 09:51
Det smidigaste när du inte är Goldis, är att du lägger in dem på tex www.photobucket.com och sedan länkar dit.
#8 - 12 september 2007 10:17
funkar det med lösen och sådant då... jag är bara en knapptryckare vid datorn...=P
#9 - 12 september 2007 10:21
#10 - 12 september 2007 10:23
Det funkade med länken:)!
Det gruset funkar fint tillsammans med dina malar så det behöver du inte oroa dig för.
#11 - 12 september 2007 10:23
Dom stenarna kan du ha utan problem, ser ut som någon stor variant av engelsk sjösten.
#12 - 12 september 2007 10:25
å tackar va bra, det är ju en liten sorts sugmalar skall inte bli mer än 1 dm sa dom ialf och dom är prickiga, dom ville inte vara med på bild för det var mye mer intressant att äta på baksidan av roten.

/eva
#13 - 12 september 2007 10:26
det är ju mest *vanliga* tumlade stenar dom är inte färgade sånt skulle jag dock inte stoppa i med rädsla för nån kemisk fällning från dom.

/eva

Annons