°GdH - CaCO3

#1 - 12 november 2007 11:34
Blev lite fundersam, är inte någon kemist eller så men stämmer verkligen den här generaliseringen av GH? Kör själv lite på fingertoppskänsla och mäter i stort sett aldrig Gh bara KH någon gång i månaden.

[SIZE=3][FONT=Times New Roman][B][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Mg/liter CaCO3 [/FONT][/SIZE][COLOR=black][FONT=Verdana]°dH Benämning[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][/COLOR][/FONT][/SIZE][/B]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]0-50 0-3 Mjukt[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]50-100 3-6 Ganska mjukt[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]100-200 6-12 Något hårt[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]200-300 12-18 Ganska hårt[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]300-450 18-25 Hårt[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]450 och uppåt 25 och uppåt Mycket hårt[/SIZE][/FONT]
#2 - 12 november 2007 11:57
Nu vet jag inte vart man brukar dra gränserna, men spelar det någon roll om ett GH på tex 6°dH kallas för "Ganska mjukt" eller "Något hårt"?

1°dH är iaf, mer eller mindre exakt 17.86 mg/l CaCO3
#3 - 12 november 2007 12:33
Mitt sökbegär efter info triggades igång:)

Hittade en sida som är en av de bästa jag läst när det gäller vattenkemi.

Har inte ett dugg med akvarier att göra, men man använder ju vatten till annat oxå;)

http://www.hvr.se/vatten/mjukt_hart.htm
#4 - 12 november 2007 13:56
Nej, Heeke. Det spelar nog inte någon större roll, viktigaste är nog att man på ett ungefär vet vad varje hårdhetsgrad är för något. FÖr många som ser 6°dH och är nya inom akvariesvängen vet inte vad det är, eller har inget att refgerera till. jag själv vet när jag började att jag blev kär i fiskar som skulle ha netuatalt till något hårt vatten, och gissa om jag fick leta länge innan jag fick någon sorts hum om vad något hårt är ha ha ha...
#5 - 12 november 2007 15:27
Jo, det är ju rätt lätt hänt att blanda ihop KH och GH dessutom, då dom anges i samma enheter även om det är två skilda saker med ett viss relation till varandra (för att göra det hela lite tydligare ;))

Annons