Deformerad fisk...

#1 - 2 november 2009 19:05
Mina svärdbärare är illa ute. För ett par veckor sedan hade en hona sina fenor nerfällda hela tiden. Efter några dagar dog hon och då såg jag att ryggen var alldeles krökt.
För ca en vecka sedan fick en hona en ljus beläggning på ena sidan och jag behandlade henne mot svamp.
Hinnan har blivit mindre men den är kvar och nu ser jag att hon ser deformerad ut i ryggen hon också.
Var på djuraffären ikväll för att få hjälp men dom visste inte alls vad det kunde vara...
Jag är rådlös! Kan någon här hjälpa???
Ser även att fler fiskar bajsar trådigt... men jag tror inte det är bukvattensot...

Mika
#2 - 3 november 2009 09:22
Någon?
Eller vet någon vart jag kan vända mig?
Bilagor:
#3 - 4 november 2009 22:20
Fortsättning följer...

...okej... nu är min svärdbärare även vit uppe på huvudet. Ser nästan ut som hela fisken har en ultraviolett yta på sig när jag tittar på den framifrån.

Dessutom har en till svärdbärar hona nu blivit stor om magen och simmar "snett" (det ser ut som hon har tyngre mage på ena sidan).

Några tips? Någon?
#4 - 5 november 2009 08:29
Min gissning är vattenkvalitet, nästan alla sjukdommar kan spåras tillbaka till vattnet, vad har du för storlek på kar och vilket filter? många som får problem har helt enkelt inte tillräckligt bra balans (eller för litet/inte inkört filter) i karet för den mängden fisk som simmar där.
Så mitt råd är ett stort vattenbyte och väldigt restriktiv matning närmaste veckorna, just trådigt bajs brukar va ett tecken på för dålig nerbrytning.

Annons