De leker!

#1 - 6 juni 2011 19:22
Hejsan alla!

Ser nu till min gjädje att mina fjärilsciklider leker :). Har haft dem i snart 4 veckor och har känt på mig länge att det snart varit dags :). Får se imorgon om äggen finns kvar :).
#2 - 6 juni 2011 19:56
Slänger upp 2 lite dåliga bilder, det är en svår vinkel för att fota dem!:p
#3 - 6 juni 2011 20:17
Akvariet släcktes för 30 min sen och ser nu att honan inte får komma nära äggen. Hanen står ovanför äggen och fläktar och vaktar som en hök. Trodde att det var båda parterna som ska hjälpas åt och vakta? Får se hur det är imorgon, hoppas äggen kommer att vara kvar. Har 2 endlers guppy som sällskap :P.
#4 - 6 juni 2011 20:39
De kanske blir stressade av att ljuset bara släcks helt plötsligt när de vaktar. Se om du kan fixa nå´t nattljus.
#5 - 6 juni 2011 20:44
Ahh, just de. Tänkte inte på det! På den lampan jag har så har jag två små blå diodlampor, tände dem precis och de lyser rätt på äggen. Ska den vara på hela natten?
#6 - 6 juni 2011 21:29
Japp, det tycker jag.
#7 - 7 juni 2011 04:37
Okej hade en nattlampa till dem som släcktes efter någon timme nu i natt måste det ha varit för glömde att den gick på timer så nu när jag vaknade så var det mörkt men alla ägg är kvar och hanen vaktar som en hök mot allt och alla! Har en kinesisk algätare som verkar vilja ha ha lite ägg, hanen är duktig och håller väck den men den malen är ihärdig och försöker hela tiden men hanen gör ett fantisiskt kobb som pappa.

Jag har lite hopp om att det kan bli något av detta.
#8 - 7 juni 2011 06:32
Får gratulera! Hoppas det går bra och du får lite yngel :) Se till att du har mat åt ynglen då de kläcks så går nog allt bra
#9 - 7 juni 2011 13:55
Ska se till att fixa mat till dem och tack. Äggen är kvar och föräldrarna är riktigt duktiga på att skydda sina småttingar :). Så jäkla roligt att se dem turas om att vakta.
#10 - 8 juni 2011 18:52
Jahapp, inga ägg kvar nu, de blev uppätna inatt. Men är glad att det varade så länge för första gången :).
#11 - 8 juni 2011 19:31
Synd, men de försöker snart igen ska du se :) vad har du för andra fiskar i karet? någon som skulle stressa dem på något vis?

Mina lekte typ 5 gånger innan de till slut gick :) nu har jag kring 30st frisimmande yngel som växer snabbt :)

Ett tips är också att sänka ph en aning med någon rot och lite blad exempelvis och se till att inte ha så kraftig ström på vattnet i kart.
#12 - 8 juni 2011 19:46
Jag har Endlers guppy som sällskap. Har 3 små rötter, får kanske skaffa lite löv:).

Annons