De har gjort det igen..

#1 - 4 juli 2007 22:30
Min platysar har fått ungar igen. Och precis som förra gången har de ätit upp alla utom en igen. [:(!] Det är faktiskt taskigt att äta små bebisar.. Jag förstår inte hur Gud tänkte, finns det något djur förutom fisk som får så små ungar att de kan äta upp dem i en enda tugga? Förutom pungdjur då..
#2 - 4 juli 2007 22:46
...Och Gud tänkte; Jag gör en liten fisk som skall föda mycket små ungar. Dessa små yngel skall ha viljan att snabbt simma undan så att de inte blir uppätna, Ja, så har jag ordnat och så skall det bli... (åskmuller och dån)
Sedan gör jag människan... hmmm... till vilken nytta då?
Tja, varför inte för att ha dessa fiskar i fyrkantiga akvarium av glas att så att de kan se hur ynglen inte kommer undan... Muahahaha... Bwahahahahaaah (blixtar, muller och ännu mera dån)

:D:D:D:D:D:D:D:D:D
#3 - 4 juli 2007 22:48
Är du någon sorts profet, eller?
#4 - 4 juli 2007 22:51
Nej, det har ju redan hänt!
:D
#5 - 4 juli 2007 22:57
För du verkar vara väldigt insatt i Guds tankar..
#6 - 4 juli 2007 23:06
Aaahhhh, nu förstår jag att jag har trampat riktigt rejält i klaveret!!!
Jag ber om ursäkt, på fullaste allvar[:o]

Mitt inlägg var högst natur-religions-ironiskt i den mening att det ju faktiskt inte är tanken (Guds?) eller meningen att platyungarna skall simma in i en glasvägg någon decimeter från föräldrarna direkt efter födseln, utan sticka iväg snabbt därifrån.

Jag menade inte att kränka din tro. Sett i ett annat ljus ser jag att jag gjorde det i mitt inlägg innan.
Jag ber återigen om ursäkt!
#7 - 4 juli 2007 23:47
Det finns gott om djur som äter upp sina ungar om de kommer åt, och vad din gud tänker på vet jag inte...men för dina platyyngel föreslår jag att du sätter i lite javamossa som de kan gömma sig i. :)
#8 - 5 juli 2007 09:51
MaxB skrev:
Aaahhhh, nu förstår jag att jag har trampat riktigt rejält i klaveret!!!

Jag ber om ursäkt, på fullaste allvar[:o]

Mitt inlägg var högst natur-religions-ironiskt i den mening att det ju faktiskt inte är tanken (Guds?) eller meningen att platyungarna skall simma in i en glasvägg någon decimeter från föräldrarna direkt efter födseln, utan sticka iväg snabbt därifrån.

Jag menade inte att kränka din tro. Sett i ett annat ljus ser jag att jag gjorde det i mitt inlägg innan.

Jag ber återigen om ursäkt!

Tss, jag är inte religös. Jag tyckte inte ens att presenter var dragkraft nog till att konfirmera mig, som så många andra gjorde. Så du kan sluta gräva nu. :D
#9 - 5 juli 2007 09:54
Jens A. skrev:
Det finns gott om djur som äter upp sina ungar om de kommer åt, och vad din gud tänker på vet jag inte...men för dina platyyngel föreslår jag att du sätter i lite javamossa som de kan gömma sig i. :)

Jag köpte lite javamossa för ett tag sedan (de hade egentligen inte, men de tog bort lite från sina egna kar, så jag kunde inte direkt köpa javamossa till världens ände) men den fick gå ner till räkorna. Jag köpte andra växter till ynglena i fiskkaret, men de har nog inte växt tillräckligt mycket än. Sen så tvivlar jag på att någon växt kan skydda mot sebrafiskar.
#10 - 5 juli 2007 13:08
Nej, Maria!

maria_ skrev:
Är du någon sorts profet, eller?

[COLOR=royalblue]...Poet stavas det[:-15][/COLOR]
#11 - 5 juli 2007 13:34
Haha

Haha poet och profet e ju helt olika saker[:D][;)]
#12 - 5 juli 2007 14:22
Rätt gissat, Julle! Det ska du ha kred för!
#13 - 5 juli 2007 15:54
Det är faktiskt jag som är poeten här, det ska jag bevisa:

Det var en gång en ko
Som tappade sin sko
SLUTA GLO!
#14 - 5 juli 2007 16:26
Har jag aldrig...

maria_ skrev:
Det är faktiskt jag som är poeten här, det ska jag bevisa:

Det var en gång en ko

Som tappade sin sko

SLUTA GLO!

[COLOR=olive]...tvivlat en sekund på - en stor talang är du, helt visst! Haha! Kul med de som har glimten i ögat och saknar trådvirusar....:D:D[/COLOR]
#15 - 5 juli 2007 20:25
Trådvirusar? Vad är det?
#16 - 5 juli 2007 21:30
Samma...

maria_ skrev:
Trådvirusar? Vad är det?

[COLOR=green]....som t ex datavirus, bloggvirus på 2 ben, saknar huvud men har trots det en mun, rätt smutsig! Bekämpas endast gemensamt......[;)][/COLOR]
#17 - 5 juli 2007 21:49
Malinitzi skrev:
[COLOR=green]....som t ex datavirus, bloggvirus på 2 ben, saknar huvud men har trots det en mun, rätt smutsig! Bekämpas endast gemensamt......[;)][/COLOR]

En sådan såg jag på stan idag:p!
Att Maria är en poet kan jag skriva under på;). Vänta bara tills hennes snigelbok kommer ut.
#18 - 5 juli 2007 21:56
Hahaha!

ansjo skrev:
En sådan såg jag på stan idag:p!

Att Maria är en poet kan jag skriva under på;). Vänta bara tills hennes snigelbok kommer ut.

[^][COLOR=purple]Vi är många som med stort intresse ser fram emot den????:D[/COLOR]
#19 - 5 juli 2007 22:17
Oh! Vad bra, för den kommer bli väldans dyr! Har skrivit om snäckans sinnen nu, väldigt intressant faktiskt. :)
#20 - 5 juli 2007 22:22
Är det lika intressant och välskrivet som de första kapitlen;)?
#21 - 5 juli 2007 22:23
Det får läsarna avgöra. :)
#22 - 6 juli 2007 09:39
maria_ skrev:
Min platysar har fått ungar igen. Och precis som förra gången har de ätit upp alla utom en igen. [:(!] Det är faktiskt taskigt att äta små bebisar.. Jag förstår inte hur Gud tänkte, finns det något djur förutom fisk som får så små ungar att de kan äta upp dem i en enda tugga? Förutom pungdjur då..

om inte ditt akvarium är väldigt litet eller väldigt fullt av vuxna platys så ska nog ynglen kunna klara sig om du skaffar mer växter för dem att gömma sig i. Platy-yngel är riktigt duktiga på att gömma sig när de är små-
#23 - 6 juli 2007 10:47
Nej, 200 liter är det på. Jag har ju en del växter där redan, men de är kanske inte så bra att gömma sig i, jag vet inte. Det överlevande hittade jag bland växterna, vid ytan. Men jag tror egentligen inte att problemet är platysarna, utan sebrafiskarna. De är överallt och de är totalt hänsynslösa.
#24 - 6 juli 2007 10:52
Snigelbok:confused:
#25 - 6 juli 2007 10:55
Jag skriver en snäckbok. :) Den är jättebra. :)
#26 - 6 juli 2007 10:55
ok
#27 - 6 juli 2007 12:28
maria_ skrev:
Nej, 200 liter är det på. Jag har ju en del växter där redan, men de är kanske inte så bra att gömma sig i, jag vet inte. Det överlevande hittade jag bland växterna, vid ytan. Men jag tror egentligen inte att problemet är platysarna, utan sebrafiskarna. De är överallt och de är totalt hänsynslösa.

Ja har du zebrafiskar så går det nog åt en hel del yngel där....men fler växter kan nog råda bot på problemet ändå...:D:p
#28 - 6 juli 2007 17:28
Mm.. Jag ska försöka bli av med dem så fort de blir friska.. Hatar de små stören.
#29 - 12 juli 2007 08:52
maria_ skrev:
Mm.. Jag ska försöka bli av med dem så fort de blir friska.. Hatar de små stören.

Du menar att du skall ge bort zebrafiskarna? Bra idé om du vill ha fler platyyngel att överleva. Lycka till.
#30 - 12 juli 2007 20:38
jag tyker synd om dom ynglena som blir uppätna...... det är ju som om vi skuller äta up våra egena barn
#31 - 13 juli 2007 07:43
jag tyker synd om dom ynglena som blir uppätna...... det är ju som om vi skuller äta up våra egena barn

Men det är inte sama sak, ibland reagerar fiskarna instinktivt, och det finns många exempel på djur som i vissa givna situationer äter sin avkomma. Dessutom var det ju en helt annan fiskart som åt upp dem i detta fall.
Guppyhonor som får guldfärgade ygel har också en tendens att äta upp dessa = de tror antagligen att det är mat eftersom ynglen har "fel" färg:p.

Annons