de får inga yngel :S

#1 - 10 december 2006 18:12
Jag har köpt 9 st guppys för ett par veckor sedan, 6 honor och 3 hanar och har dessa ensamma i ett 70 l akvarium. Jag hade förstås tänkt mig få yngel rätt fort, då det är vad guppys är kända för, men det verkar inte dessa fiskar ha lust till då ingen av dem har fått några yngel, eller ens visat tendens till att bli dräktiga :confused: vad kan något sådant bero på?

tacksam för svar
#2 - 10 december 2006 18:27
hej!! lugn du får nog yngel snart det tar ca 28 dagar efter (parning) lek men du kanske har någon annan fisk som käkar upp dessa så du inte hinner se dem
#3 - 10 december 2006 18:31
nee, har faktiskt bara guppys i akvariumet, men tycker att de har lekt oavbrutet sedan jag köpte dem i början av november :S inget tips för att få igång dem?
#4 - 10 december 2006 18:41
Det kommer nog snart.. Har haft mina guppys sen augusti och fick mina första yngel för 3 veckor sen..
#5 - 10 december 2006 19:03
ok. finns det inga trix, får jag bara ta och lugna mej då :P

tack för svaren
#6 - 11 december 2006 01:45
Äter de bara, är pigga o hannarna jagar honorna så kommer det yngel. Det finns vissa guppy honor som nyper en del yngel, men har du bara gott om växter brukar man alltid hitta yngel. Spiffen har koll på tid mellan kullar o då de väl fått en första kull så kan du kolla almeckan till nästa. Men har inte honorna blivit rundare ?
Tror snart vi får läsa att du hittat smått... Lycka till
Robban
#7 - 11 december 2006 07:44
nej de har inte rundat på sig :S jag har runt 27grader i akvariumet och matar två gånger per dag och har mkt växter...
#8 - 11 december 2006 14:48
låter bra men en sak jag inte förstår är varför du matar två gånger om dagen:confused: låter lite onödigt men det är ju nästan en smaksak:p /chriffan 100l akvarium
#9 - 11 december 2006 15:06
hihi jag tycker om att mata :P och hellre ofta och lite än mycket sällan, för guppysar har så små magsäckar
#10 - 11 december 2006 15:27
hehe hinner inte mata mina guppys två gånger om dagen pga skola, kompisar och trötthet;) /chriffan 100l akvarium
#11 - 11 december 2006 18:18
mm fattar, det blir lite olika :P men morgon och kväll brukar det bli av :)
#12 - 11 december 2006 18:30
tjosan

matar alltid minma fiskar när jag kommer hem....då är de alltid framme vid rutan och tigger mat när jag kommer hem

MVH Macke_fisk
#13 - 12 december 2006 01:28
Låter mysigt, men jag tror nog att du kommer få smått snart ja. Guppis kan, oavsett vad som kan läsas här ;), ibland vara lite långsamma i starten när det gäller bebisarna.

Jag har bara fått en kull och där dog honan strax efteråt och det blev c:a 5 yngel..
#14 - 12 december 2006 19:59
hehe jag kan LOVA er...när väl guppy kommer igång att yngla då j**lar i de kommer ni attt få yngel

MVH Macke_fisk
#15 - 12 december 2006 22:13
emmatjejen skrev:
hihi jag tycker om att mata :P och hellre ofta och lite än mycket sällan, för guppysar har så små magsäckar

Helt rätt, mätta guppisar är glada guppisar och ynglen kommer säkert, dom kan vara lite tröga i början men som nämnts i tidigare inlägg så när dom väl börjar yngla så lär du få yngel i överflöd :)

Låt dom föda fritt i akvariet när det blir dags och se till att ha ordentlig med växter som ynglen kan gömma sig bland, då överlever dom flesta, eller tillräckligt många i alla fall.
#16 - 13 december 2006 15:21
hihi tack för svaren ni har nog rätt:)
satt och kikade in i akvariet idag och upptäckte att en av honorna har rundat på sig rejält de senaste dagarna så det kanske blir yngel om nån vecka iaf :) får hoppas på det bästa, kram!
#17 - 13 december 2006 18:48
Grattis!
#18 - 13 december 2006 18:50
grattis:).....håller tummarna för din hona:D:D:D

MVH MAcke_fisk
#19 - 13 december 2006 19:14
:D tack tack, håller tummarna själv... skriver nog om det blir nått ;) kram kram
#20 - 13 december 2006 20:40
du får rapportera sen vad som hänt meddin hona...om det blev yngel eller inte:)

MVH Macke_fisk
#21 - 16 december 2006 19:48
nu kom de!

I förrgår blev det 10-12 små yngel som jag har i en yngelkasse nu :) Jag satt och såg in i akvariumet då jag upptäckte ett ynka litet yngel som jag fiskade upp. Jag trodde de andra fiskarna ätit upp resten då inga fler gick att upptäcka. Men så såg jag en hona klämma ut ett yngel, sedan kom 10 till efter det.
Det förvånade mig verkligen hur stora denna honas yngel är :S mycket större än min pojkväns 1 vecka gamla edlers-yngel...
Nu har dessutom 3 andra honor börjat bli runda :) så nu har de kommit igång!

kram kram
#22 - 16 december 2006 20:33
grattis:)
som sagt...nu kommer du få en j**vla massa yngel nu när de börjat komma igång:p ...lycka till med de 12 st du fick nu och lycka även till med de kommande yngelena:)

MVH MAcke_fisk
#23 - 16 december 2006 20:37
tack :P funderar på att ta ut dem ur yngelkassen och låta dem växa upp i akvariumet, för hittade ett nytt yngel idag från samma kull som simmar omkring som den aldrig gjort annat utanför yngelkassen. de vuxna verkar inte ta någon notis om den, så jag ger bebbarna några dagar till att äta upp sig lite på, sen får de nog växa upp fritt i akvariumet :)
#24 - 16 december 2006 20:42
hehe det var ju kul....jag låter alltid mina guppysar föda fritt i akvariet....för jag har märkt att om man låter de föda fritt redan från början så kan det hända att det ryker några yngel i början men sen efter ett tag så struntar föräldrarna i dom och de äter inte upp ynglen längre.....tycker det är ett rätt effekttivt sätt att låta köra på sättet:)

Annons