De dör!

#1 - 28 december 2006 21:49
Det känns som mina fiskar dör hela tiden, och det är mest honor. När de fått en kull med yngel så tynar de sakta bort tills de simmar upp och ned och sedan dör det. ingen har hunnit få två kullar. och jag vet inte vad det är för fel på dem. Man kan ju inte tvångsmata en fisk? Har de genetiska fel? Får de för lite vitaminer så de är mer känsliga? för jag har yngel i samma akvarium och de ser jättefriska ut:) hade det varit nitrit så hade väl alla fiskar slokat? jag byter 1/3 varannan vecka men har bestämt mig för att byta en hink per vecka istället nu. de får mat en gång om dagen och ynglen 2 ggr/dag. jag tycker det är tråkigt att de bara dör, jag har en fisk kvar som jag köpte från start och det var ett halvår sedan. och det måste vara seriösa problem.
#2 - 28 december 2006 21:50
det är föresten guppys jag har som dör.
#3 - 28 december 2006 21:58
Hur stort är karet? Köp vattentester och skriv testresultaten här. Nitrit (NO2) och pH är en bra början. Sen är temperaturen och vad du har för fisk i karet, hur mycket fisk och vad det är för inredning ganska relevant.
#4 - 28 december 2006 21:58
Hm. Inte lätt att veta vad problemet är. Vad gäller vattenbyten så verkar "alla" (i alla fall alla akvarieböcker och seriösa akveriehemsidor jag läst) rekommendera antingen att man byter 1/3 varje vecka eller ca 10% varje dag för att undvika för mycket skit i vattnet. Att de dör efter att de fått yngel är väl antagligen en kombination av att de är försvagade av "graviditeten" och att de av någon anledning inte orkar återhämta sig.

Du skriver inte vad det är för sorts fiskar. Är de munruvare, så att de inte kunnat äta särskilt mycket när de ruvat äggen? Då behöver de verkligen lugn och ro efter att ynglen blivit frisimmande så att de hinner äta upp sig ordentligt. Vi hade ett par olika Malawiciklidhonor som blev så slut av munruvandet att de fick stryka med en kort tid efter. Så fort ynglen hade släppts ut började deras hanar att jaga dem och de blev alldeles för stressade. Om man har möjlighet att låta honorna vara i fred ett tag (tex i ett yngelkar tillsammans med deras yngel) så är det lättare för dem att återhämta sig.

Givetvis finns det garanterat massor av anledningar som de kan dö av, men det får någon annat ge råd om. Det här var i alla fall mina erfarenheter, förhoppningsvis fick du lite tips av dem.
/Lene
#5 - 28 december 2006 22:01
Ojdå, du hann skriva att det var guppy medan jag la in mitt inlägg, men jag har ändå inte så mycket mer att tillägga. Robin skrev bl.a. om temperaturen, men om det vore den som var helt fel borde det väl ha märkts på deras hälsa redan innan, och inte bara först efter att de fått yngel, eller? Jag håller med om att du borde göra lite vattentester ändå för att kunna utesluta att det är nitriter eller fel pH osv.
#6 - 28 december 2006 22:02
Tyvärr brukar honorna dö efter yngel gäller både guppys och platina
#7 - 28 december 2006 22:05
Hur stort är karet? Köp vattentester och skriv testresultaten här. Nitrit (NO2) och pH är en bra början. Sen är temperaturen och vad du har för fisk i karet, hur mycket fisk och vad det är för inredning ganska relevant.

Det är på ungefär 60 liter. Jag har 26 grader och det brukar inte pendla vad jag ser, pendlar gör det väl alltid med aldrig flera grader. jag har 2 platy corall, 1 platy sunset, 1 ancistrus och 4 guppys (2 av dem simmar upp och ned nu). Jag har även ett obestämt antal platy corall och guppy yngel men de kan väl sammanlagt vara en 20 stycken. Sedan så har jag en grotta, en rot de kan simma under, en liten puff växt och sedan en bladväxt som spretar ut sig. jag hade en växt men den slängde jag idag för den såg inte rolig ut så jag ska köpa något nytt i morgon. jag ska även ta med mig ett vattentest till affären som jag gjorde idag innan jag gjorde ett vattenbyte. Sedan har jag en pump med filter i och en syre pump. jag har en bakgrund med växter på, sedan så har jag tänt i akvariet mellan 12.00-20.30. men jag funderar på att öka med någon timme?
#8 - 28 december 2006 22:07
Tyvärr brukar honorna dö efter yngel gäller både guppys och platina

tyvärr så händer det hela tiden och det är jätte tråkigt för hur ofta får inte guppys yngel, i alla fall en gång i månaden.
#9 - 28 december 2006 22:07
Visst kan du öka timern.. hur mycket matar du? Jag håller fast vid att lite vattentester inte skulle sitta fel.
#10 - 28 december 2006 22:11
Visst kan du öka timern.. hur mycket matar du? Jag håller fast vid att lite vattentester inte skulle sitta fel.

Ja så att de hinner äta upp, jag hade tänkt att köpa mygglarver till dem i morgon för ibland så verkar de inte så intresserade av maten så jag tycker de behöver lite variation. jag köpte granul foder men de va inget de verkade tycka om. så jag kör med vanlig flingfoder. men ja, en nypa kanske, en nypa kan ju variera:D hehe. lite svårt att säga hur mycket:P

Annons