De äter ju inte - Otocinclus

#1 - 15 oktober 2008 07:43
Hej

Jag har frågat tidigare vad jag kan mata mina ottosar (otocinclus) med och har provat både det ena å det andra. Ex squash, gröna ärter, broccoli, plus lagt i gröna fodertabletter till dem. Men jag har inte sett att de ens är fram och nosar på maten utan de andra fiskarna är däremot där o käkar.

Nu har jag haft ottosarna kanske i en månad och de har på sistone sett mer o mer hängiga ut. Förut var de framme och simmade glatt på kvällarna innan ljuset slocknade. Nu syns de inte till på hela dagen eller kvällen. De sitter i ett hörn hela dagen lång. Om de är aktiva sent på natten vet jag inte, kanske de är. Men hur vet jag om de mår dåligt, är hungriga, eller bara misstrivs? Och hur vet jag att jag får i dem mat??

Jag gillar dessa små krakar o vill ju inte att de ska må dåligt. Hade tre st från början men en har "försvunnit" så jag antar att den dött o att jag inte hittar igen den. Akvariumet är på 160 l. (har 19 kardinaltetror + 3 dvärgguramis också)

:confused::confused::confused::confused:
#2 - 15 oktober 2008 07:46
Just den biten kan vara svår med Ottisar, får de inte alger så tynar de ofta bort och dör.
Att få dem äta grönsaker eller algtabletter kan vara svårt och det enda rådet jag kan ge dig är antingen flytta dem till ett kar med alger, eller forstätt med stödmatningen och hoppas på att de tar emot den hjälpen.
#3 - 15 oktober 2008 08:01
ansjo skrev:
Just den biten kan vara svår med Ottisar, får de inte alger så tynar de ofta bort och dör.

Att få dem äta grönsaker eller algtabletter kan vara svårt och det enda rådet jag kan ge dig är antingen flytta dem till ett kar med alger, eller forstätt med stödmatningen och hoppas på att de tar emot den hjälpen.

Kanske mitt akvarium är för nystartat helt enkelt. Man kanske inte ska skaffa ottosar förrän akvariet är riktigt "gammalt"?! Jag hade haft igång akvariet med dvärgguramisarna i ca en månad innan jag köpte de tre ottosarna (+ kardinaltetrorna). Hmm, jag tycker det ser ut att finnas gott om alger men det kanske inte är de alger som ottosarna gillar. Jag får försöka med mina knep och hoppas de äter bättre snart. De är ju så söta, vore ju så trist om de tynar bort!!
#4 - 15 oktober 2008 08:06
Visst är det tråkigt när man ser fisk som inte mår bra, och just Ottisar är det extra synd om på något sätt:).
Ett nystartat kar innehåller inte så mycket alger som du skriver, men klarar de den första tiden nu så kommer det förhoppningsvis lite mer mat till dem och de kan börja må väl igen. Men jag håller tummarna för att de börjar käka av din stödmatning.
#5 - 15 oktober 2008 09:07
Vi köpte alflingor (typ) till våra malar och märkte att det inte var lika populärt hos övriga fiskar. Malarna äter men övriga fiskar har nog lite svårt att identifiera det som mat.
Släpp i det på kvällen när akvariet varit släckt ett tag.
#6 - 15 oktober 2008 09:08
Nina82 skrev:
Vi köpte alflingor (typ) till våra malar och märkte att det inte var lika populärt hos övriga fiskar. Malarna äter men övriga fiskar har nog lite svårt att identifiera det som mat.

Släpp i det på kvällen när akvariet varit släckt ett tag.

Du menar algflingor va? Ja, det kan jag ju testa :)
#7 - 15 oktober 2008 09:17
monimo skrev:
Du menar algflingor va? Ja, det kan jag ju testa :)

Nej, nej.. Al! ;)

------------------------------------------------------------------
Kollar på förpackningen nu och där står följande:

Sera-wels chips
med vide- och alträd

Ett specialfoder för alla malar med sug- eller skrapmun. Det baserar sig på många malars behov av att skrapa av näringen. Sera Wels-chips är stabila i akvariet en lång tid.
--------------------------------------------------------------------
#8 - 15 oktober 2008 09:20
Ottosar äter inte färska grönsaker, grönsakerna måste börja ruttna, eller i alla fall mjukna ordentligt, innan de äter. Dvs blanchera (snabbkoka) gärna grönsakerna, och låt dem ligga kvar i akvariet i minst ett par dagar - ottorna är oftast misstänksamma mot nya saker och rör antagligen inte maten förrän den varit i vattnet i minst ett dygn.
De klarar helt enkelt inte att äta hårda friska växter, det gör dem säkra i växtakvarier men besvärliga att stödutfodra.

De konkurrerar heller inte med annan fisk, utan måste få vara ensamma på maten. Dvs det funkar inte att hålla dem med fisk som också gillar saker som salladsblad, zucchini-bitar, eller halva brysselkålsbitar. Det gör däremot ingenting om snäckor ger sig på maten.
#9 - 15 oktober 2008 09:41
Nina82 skrev:
Nej, nej.. Al! ;)

------------------------------------------------------------------

Kollar på förpackningen nu och där står följande:

Sera-wels chips

med vide- och alträd

Ett specialfoder för alla malar med sug- eller skrapmun. Det baserar sig på många malars behov av att skrapa av näringen. Sera Wels-chips är stabila i akvariet en lång tid.

--------------------------------------------------------------------

Tveksam att det fodret skulle funka då Ottisar inte är trägnagare såsom Panaquer och liknande malar...
#10 - 15 oktober 2008 10:46
Jaa jag har snabbkokat de grönsaker jag testat för att det ska bli mjukare för dem. Dock har jag nog inte låtit det ligga mer än max ett dygn (oftast bara från kvällen till kanske e.m dan efter) innan jag tagit bort/bytt ut det. Har varit rädd att jag ska "förpesta" vattenkvaliteten. Men då försöker ska jag testa att låta det ligga längre då, så kanske de börjar mumsa :-D

Tack för alla svar! Jag vill verkligen få mina ottosar att trivas. Funderade först på att jag kanske borde ha fler, de är ju stimfiskar. Tänkte att då kanske de trivs bättre o känner sig kaxigare. Men å andra sidan så får de ju större konkurrens om de alger som finns att äta för dem. Vad tror ni, bör jag vänta med att köpa fler tills jag ser att jag fått dem att äta. Eller ska jag testa att köpa fler???
#11 - 15 oktober 2008 10:47
Vänta du med att köpa fler, fler individer-mindre mat till var och en;).
#12 - 15 oktober 2008 11:01
Jag hade ett akvarium med eklöv i som ja hade blancherat för att dom skulle sjunka fortare och löven var riktigt poppis hos ottosarna. Man såg hur dom hade käkat så det var stora hål i bladen efter bara en natt. Det kanske inte är den ultimata födan men bättre att dom får i sig något tills dom har vant sig vid olika sorters grönfoder. Så det kanske kan vara värt att testa
#13 - 15 oktober 2008 13:47
Ruttnande löv är förmodligen en stor del av kosten för vilda otocinclus, och jag har också sett att de gärna äter på t.ex. eklöv. Jag vet inte heller hur mycket näring det ger, men det är definitivt idé att försöka.
#14 - 15 oktober 2008 18:21
Åh, det var roligt att höra!
Jag ska genast ut och hämta eklöv, om mina favoritfiskar tycker om det.
Jag har fyra Otocinclus macrospilus, och alla är framme och mumsar algtabletter eller räkmix (med alger) tillsammans med de andra fiskarna. De jagar ju inte direkt bort en Ancistrus, men de är helt klart med, och snabbt framme när tillfälle bjuds. Jag lägger förstås i flera småbitar. Så visst kan de vänja sig :)
#15 - 16 oktober 2008 06:32
Jag ska också prova eklöv. Något man ska tänka på så det inte blir "giftigt" eller nått?? Förstår ju att man inte plockar löv vid en väg t.ex. Men något annat? Eller är det bara att plocka på och lägga ner i karet? Måste/Ska det hettas upp först eller kan man köra dem al naturell?
#16 - 16 oktober 2008 06:38
Förväller du dem så sjunker de fortare och blir lite mjukare, annars är det bara att skölja av dem och stoppa ner i karet.
#17 - 16 oktober 2008 06:45
ansjo skrev:
Förväller du dem så sjunker de fortare och blir lite mjukare, annars är det bara att skölja av dem och stoppa ner i karet.

Okej, tack! Då ska jag ut på eklöv-jakt :D:D:D
#18 - 16 oktober 2008 06:50
Ta inga färska, utan du kan med fördel använda de som ligger under träden. Plocka ganska mycket så har du eklöv tills nästa år, då du bör byta ut dem med ca 1-2 månaders intervall så de inte skräpar ner i karet för mycket.
Det var kul att få reda på att Ottisar käkar löv, det hade jag inte en aning om:).
#19 - 16 oktober 2008 06:56
Okäj, kanon! Hoppas de små rackarna gillar det. :)
#20 - 16 oktober 2008 07:51
Även jag har ett nystartat kar med ottosar (8st). Begränsad algväxt, så stödmatar med algtabletter och grönärtor. Ärtorna är mycket populära efter ca 2 dygn (då de mjuknat).
Algtabletterna slåss de om och "sover" på tabletterna tills de är slut.

När de äter så pass dåligt som du säger att de gör börjar jag misstänka nåt annat fel. Ammoniaktopp eller så, syrebrist etc. Har du koll på din kvävecykel?
#21 - 16 oktober 2008 11:20
ansjo skrev:
Ta inga färska, utan du kan med fördel använda de som ligger under träden. Plocka ganska mycket så har du eklöv tills nästa år, då du bör byta ut dem med ca 1-2 månaders intervall så de inte skräpar ner i karet för mycket.

Det var kul att få reda på att Ottisar käkar löv, det hade jag inte en aning om:).

Det är ingen risk för nedskräpning för det kommer inte bli något kvar när ottosarna har varit framme:p

JonasN skrev:
Även jag har ett nystartat kar med ottosar (8st). Begränsad algväxt, så stödmatar med algtabletter och grönärtor. Ärtorna är mycket populära efter ca 2 dygn (då de mjuknat).

Algtabletterna slåss de om och "sover" på tabletterna tills de är slut.

När de äter så pass dåligt som du säger att de gör börjar jag misstänka nåt annat fel. Ammoniaktopp eller så, syrebrist etc. Har du koll på din kvävecykel?

Det behöver nödvändigtvis inte vara något fel. Det är rätt så vanligt att det är svårt att få ottosar att äta ordentligt.
#22 - 5 november 2008 18:49
Her ett antal i olika akvarier, verkar inte gå någon nöd på dem. Har givit dem "mal"-mat. I något av akvarierna är maten kvar. I andra inte, osäker på vem som äter upp det - kan ju vara andra fiskar. Vad jag sett rekommenderar man blnacherad zucchini, se t ex här: http://www.aquariumalgaeeaters.blogspot.com/. Några som skriver om det här ser jag. Läste på annat ställe om "maltabletter" på glaset, någon som vet/har erfarenhet?
#23 - 5 november 2008 20:12
Jag har ottosar i tre av mina kar. De gillar algtabletter, räkwafers, zucchini och eklöv. Ärtor och broccoli är inte lika populära även om de smakar även på dessa.

De har runda magar, så de svälter inte.

Nu fick jag en sändning boklöv häromdan och ottosarna är mycket intresserade av dessa. Vet dock inte vad de får ut av dem då boklöv förmultnar långsamt, men de sitter fastklistrade på bladen.

Vad gäller zucchinin, så häller jag kokvarmt vatten över skivorna och låter det stå i ett par minuter. Därefter sköljer jag skivorna med kallt vatten och stoppar in dem i karen.

Hoppas att detta var till hjälp för någon.:)
#24 - 5 november 2008 21:55
Det var lärorikt att läsa genom denna tråden då även jag har 3 otocinclus :)
I början mumsade dem på kiselalger som jag hade problem med men nu när algerna försvunnit får dem kanske inte tillräckligt med mat. Algtabletterna är mer populära hos kampisarna konstigt nog så jag ska också prova era tips med löv.
#25 - 5 november 2008 21:59
Även jag slängde i några eklöv idag :D

Däremot har jag aldrig sett våra Ottosar äta som de gjort de senaste dygnen. Jag lade i en bit gurka och istället för att ta upp den dagen efter låt jag den ligga kvar. Under andra dygnet började de äta och nu sitter de tom och sover på gurkbiten. De släpper inte den för en sekund :p Snacka om succé :D
#26 - 21 november 2008 08:01
Jag måste ju följa upp med att berätta att mina ottosar verkar må mycket bättre nu. Jag provade både zucchini, ärtor, eklöv, lönnlöv, och algtabletter (både såna som lägger sig på botten och såna man trycker fast på rutan). Men ingenting verkade fungera för mina då 2 st ottosar. De satt bara i hörnan gömda.
Men så köpte jag 6 st ottosar till!! Och då hände det saker. De var väldigt mycket mer framme och simmade överallt, och äter!! Så de har liksom dragit med sig de andra 2 "gamla" ottosarna. Så nu har alla små runda magar o de är så söta! Antar att de kanske kände sig rädda när de bara var 2 st. Nu är de ju ett helt stim.

monimo

Annons