DC hubb för chatt. Alla är välkommna

#1 - 7 april 2004 10:21
Ni som är intresserade av att chatta kan ansluta till aquaworld.mine.nu

Jag håller på att testa en DC hubb för Akvariefolk.

Välkommna att testa.
#2 - 7 april 2004 10:27
Klart intressant! :))Ingen minimum share/slots?
#3 - 7 april 2004 10:28
Nä 0 i share
2slot
#4 - 7 april 2004 10:30
Ska testas när /om jag kommer hem nångång förhoppningsvis imorrgon. :(
#5 - 7 april 2004 10:38
????
Varför chatta i DC? Finns väl bättre altenativ isåfall, t.ex. mIRC osv, som jag vet det redan finns en chattkanal för..
#6 - 7 april 2004 10:44
Om du menar ciklid.se så snackar dom bara ciklider.
Plus att det är lättare att lära sig DC än IRC
#7 - 7 april 2004 10:47
vi pratar visst inte bara ciklider, det har du fått om bakfoten :)
#8 - 7 april 2004 10:48
Mja jag har varit inne typ en vecka snart och bara sett snack om ciklider och malar.
#9 - 7 april 2004 10:48
finns även en chat här på sidan som tyvärr inte används...
#10 - 7 april 2004 10:50
<font color="red">Låter helkokat att använda DC som chattprogram tycker jag.</font id="red">
#11 - 7 april 2004 10:50
Hehe har faktist inte tänkt på det.
Den ser ut som IRC
#12 - 7 april 2004 10:52
varför är det helkokat.
Du har ju allt i ett så att säga och enklare till hands än typ IRC.

Enkelt att chatta
Enkelt att skicka filer (Dock inte illegala saker :-) )
Enkelt att ansluta.
Enkelt att sätta upp en egen server (Min tog 2 minuter att sätta upp som den är just nu).
Många som använder det.
#13 - 7 april 2004 10:58
Plus att man kan övervaka egna nedladdningar mm medans man chattar,, Ganska störande att få reda på att man missar en massa på DC bara för att man sitter på nån annan site,, (jupp jag är gammaldags gillar att ha ett program igång i taget)
#14 - 7 april 2004 11:07
Hej! försöker gå in på sidan som det hänvisades till men kommer itne in, min dator säger att sidan inte finns. Har jag gjort något fel?
Nina
#15 - 7 april 2004 11:08
Måste logga in med DC

Kan ladda ner det här:

http://dcplusplus.sourceforge.net/index.php?page=download
#16 - 7 april 2004 11:10
Nina, det är ingen hemsida på nätet som står angiven i första inlägget, utan en server som man kopplar upp till med ett speciellt program (Direct Connect eller liknande).
#17 - 7 april 2004 11:17
Gör så här om du inte använt DC:
1. Ladda ner programet här. http://dcplusplus.sourceforge.net/index.php?page=download
2. Installera
3. Gå in på File-&gt;Settings
4. Skriv in vad du vill kallas vid "Nick"
5. Gå in på View-Favorite hubs
6. Välj new
7. Skriv in ett namn som du vill kalla huben du ska ansluta till
8. Vid adress skriver du in aquaworld.mine.nu
9. KLART
10 Dubbel klicka på den du precis gjorde.
#18 - 7 april 2004 11:24
på vilket sätt är det lättare att chatta med ett fildelningsprogram (som fö innehåller en massa spyware) än en renodlad chat-client, typ mIRC?
#19 - 7 april 2004 11:26
jorgen41: Måste hålla med resten av folket... Varför i hela fridens namn använda DC för att chatta? det är 10 ggr svårare att förstå sig på än en IRC-klient...

Sen att du försöker frångå ämnet med att säga att man kan ladda filer och ha koll på sina downloads har ju inte med saken att göra.
#20 - 7 april 2004 11:33
DC++ innehåller INTE Spyware

Och anledningen till att använda DC är ju att man lättare kan dela med sig av sina vackra bilder på sina akvarium.

Det är många som använder DC.

Det var inte jag som tog upp det med att hålla koll på sina nerladdningar (Läs allt inte bara det du vill).

Givetvis så är det inte bara för att chatta.
#21 - 7 april 2004 11:37
Och vad då 10ggr svårare ?

För att ansluta till en IRC kanal måste du veta
En server vilken kanal

Och sedan hitta var du ska skriva in det.

Och sedan första hur du ansluter

I DC behöver du bara veta server adressen.
och skriva in den i settings (ja plus vad du vill kalla dig).

DC är lättare för den som inte kan så mycket eller aldrig har hållt på med IRC
#22 - 7 april 2004 11:44
Alla är inte data nördar som jag och många andra
#23 - 7 april 2004 11:49
LÅter nice, med tanke på att dc ändå lltid är igång..........
#24 - 7 april 2004 11:53
<font color="red">Har du minimumkravet på 2slots så lär många inte komma in. Jag förstår inte vad man ska göra där, ska man chatta eller ska man skicka filer? Hur mycket akvarie-program finns det egentligen som är värda att ladda ner??</font id="red">
#25 - 7 april 2004 11:55
Ingen slot gräns just nu.

Givet vis så är det ju så att man både kan chatta och dela med sig av sina bilder eller program.

Man har altid bilder man vill visa. (Det har man ju sett på tex IRC mm

Och visst finns det bra program för akvaristen.
#26 - 7 april 2004 12:12
Jag tycker det är mycket konstigt att alla skall starta egna kanaler och sätt att chatta på när det redan finns och har funnit länge en kanal där alla akvarieintresserade samlas, nämligen genom IRC, kanal #ciklid.se på Quakenet. Vi snackar inte alls bara ciklider.

Är det inte onödigt att konkurrera ut varann när det redan finns bra system för det?

DC är dessutom ingen system som är byggt för att chatta, utan är ett fildelningssystem alla kanske inte vill sätta sig in i...

Låter rätt sjukt detta tycker jag, alla samlas på olika ställen. Inte så smart. #ciklid.se har funnit i ett par år och funkar utmärkt.
#27 - 7 april 2004 12:15
Jo men grejen är att där snackas det bara ciklider och säg inte något annat.

Ciklider, malar

Jag har varit på ciklid.se i typ en vecka och har bara sett snack om ciklider.

Och jag är inte intresserad av ciklider utan ville starta ett forum där man kan snacka om allt som har med akvarie att göra.

Så jag kallar det inte konkurans men visst kan man göra lite mer reklam för ciklid.se så att det kommer annat folk än ciklid intresserade så visst då skiter jag i huben.

Men som det är nu så tycker jag tyvär inte om ciklid.se eftersom det bara snackas ciklider.
#28 - 7 april 2004 12:17
Det snackas inte alls bara ciklider! Om man vill prata om grodyngel eller vargtetror går det faktiskt bra med!
#29 - 7 april 2004 12:19
Och isåfall så är ju chatten här på zoopet också en kunkurent.

Visst det bästa är ju givet vis att vi samlas allihop på ett ställe :-)

Vore skit bra.
#30 - 7 april 2004 13:14
chatten på zoopet är ingen kunkurens den är alltid tom, vilket iofs din DC-chat kommer vara om ett par dar.
#31 - 7 april 2004 13:17
Jaja "what ever" behöver ju inte bli aggresiva . Det märkliga är ju att det är ciklid intresserade som gnäller om huben :-)

Varför så negativa ?

Kanske bara är jag som inte håller på med Ciklider ?

Alla är vi akvarister.

P.S jag skrev att det bara är ett experiment så jag har inte väntat mig någon stor tillströmning :-)
#32 - 7 april 2004 13:52
Ursprungligen skickat av Daniel Odell

chatten på zoopet är ingen kunkurens den är alltid tom, vilket iofs din DC-chat kommer vara om ett par dar.

Men det är nog lite det som man kommer från med att lägga en chat på dc´n,, allt man behöver göra är ju att öppna upp en hub till när man går in, man kan få en möjlighet att "slöchatta" mellan sökningarna,, tycker fortfarande att det är en guldidé.
#33 - 7 april 2004 13:54
Tackar :-)
#34 - 7 april 2004 14:19
Klart det är en bra idé, men grejen är den att det är ingen NY idé eftersom det i två år har funnits en IRC-chat för akvarister som funkar jättebra, nämligen #ciklid.se på quakenet.

Det är som om Cola Cola skulle göra en ny cola som heter TOTA COLA i liknande förpackning. Same shit, different name. Kanibalism kallas det då en produkt äter marknadsandelar från den andra.

Visst kan vi alla akvarister samlas på 10 olika ställen, men verkar det inte lite dumt?
#35 - 7 april 2004 14:44
Eller så kan man se det som ett led i utvecklingen. Om man inte försöker med nya saker händer det ju inget. Zaphi - Ditt exempel med Coca Cola kan man ju vända på. Tänk dig att alla skulle ha hållt sig till att tända eld genom att gnida pinnar....
#36 - 7 april 2004 14:58
Jag tycker det låter som en bra idé.. [:)]
Betydligt enklare än mIRC t.ex.
#37 - 7 april 2004 15:10
mgrant: Va? Hur kan din metafor härledas till mitt inlägg? Att skapa en exakt likadan produkt som vänder sig till exakt samma målgrupp är ju ingen utveckling det är konkurrens. Jag är FÖR kreativ utveckling i alla dess former.

Det hade varit en sak om man skapade en kanal för ciklidister, en för malfolk, en för labyrintfiskfantaster etc, men tror inte varje kanal hade blivit så stor och mycket vi pratar om är generella frågor som gäller alla..

Jorgen41 va precis inne på IRC-kanalen #ciklid.se en stund och har nog en annan uppfattning nu eller hur Jörgen? ;-)
#38 - 7 april 2004 15:31
hehe

Men jag måste ändå försvara min ide´ den är ju att sträva framåt i DC kan du ju både chatta och ladda filer på ett enkelt och logiskt sätt.
Det ända man kan göra på ett enkelt och logiskt sätt i irc är ju chatta.

Och jag skrev ju även att den var för alla

Ciklid.se säger en hel del tycker jag.
#39 - 7 april 2004 15:34
Det går hur bra som helst att skicka filer i mIRC. Alla vill nog inte dela ut...
#40 - 7 april 2004 15:37
Jo men i vilket prog är det enklast och mest logiskt upplagt ??

Alla vet nog inte vad dcc och sådant är :-)

I DC funkar det ungefär som i utforskaren

Och ett sista tilläg.
Varför tror alla att jag har emot Ciklider ? Vilket jag inte har. Det var ju inte det tråden handlar om.
#41 - 5 juli 2004 18:07
Finns Hubben kvar?

Annons