Dax för fjärilar

#1 - 27 december 2003 15:53
Har länge funderat på att skaffa mig några fjärilar. Akvariet är på 80L. Hade tänkt mig 2 par. Har läst att de vill ha mycket växter och flata stenar. Vill de ha grottor oxå? Har ännu inte bestämt om jag ska ha någon mer fisk i akvariet... så förslag mottages tacksamt. Något mer jag behöver tänka på? Finns det någon som har en bra bild på ett akvarium, som är inrett för fjärilar?
#2 - 27 december 2003 16:35
Ett bra tips är att ha ett gäng tetror med i karet också.
Dvärgciklider lever i naturen i samma miljö som tetror, och litar på dem för att upptäcka fara.
Har de inga tetror runt omkring sig ser de detta som ett tecken på fara och blir skygga.

Lycka till!

Mvh. Martin
#3 - 27 december 2003 17:04
Tack, för tipset! Tänk att man kan lära sig nåt nytt varje dag !
#4 - 27 december 2003 17:29
Fyller på med en fråga :)
Hur många ska man ha i ett 540l kar?
Ska jag köpa flera par då eller? Funderar på 2par.

edit:
Såg nu att det är svårt tat se skillnad på dom, blir att köpa 5st direkt då som jag gjorde med nyckelhålscikliderna.
#5 - 2 januari 2004 09:19
Jag hade två par i mitt 100 liters. Nu har jag bara ett... Min ena (numera enda) hanne har dominerat ihjäl det andra paret.
#6 - 2 januari 2004 09:42
Vill bara inflika med att det inte alls är så svårt att se skillnad på hanen o honan. Båda har en svart fläck på magen, båda sidor men honans fläckar är även fylda med blått skimmer, liksom prickar.
Hanen är även större och har längre o mörkare "lugg". Fenorna under bröstet är längre hos hannen.
Av egen erfarenhet har jag märkt att dessa fiskar ej kommer till sin rätt tills. med all för livliga och hetsiga fiskar.
#7 - 3 januari 2004 00:02
Tror det räcker med ett par till 80 liter, o några tetror att "fylla på" med, typ rödmunstetror o neontetror.

Annons