Dax för fisk

#1 - 2 oktober 2003 08:03
Jag fick i present ett nytt 200 liters med välvd framruta när jag fyllde år. Sand, växter och rötter sattes i i helgen som gick och jag ska nu börja samla på mig fisk.
Min sambo som dessutom gav mig karet vill ha Dvärggurami och man får väl gå på hennes linje, de är ju faktiskt fina oxå.
En kollega ska göra sig av med en Sajica hane och en annan två honor, kan man kombinera dessa med Dvärggurami?
Hur många tycker ni skulle passa, ett par Sajica eller båda honorna till hanen? Kan man ha som jag tänkt 4 Dvärguramis tillsammans med dessa?
I övrigt skulle jag vilja ha ett stim med någon vacker tetra, tips önskas som kan passa.
Ett gäng Ancistrus hade jag oxå tänkt, eller är jag fel på det?
Jag har hållit på med akvarium lite till och från under många år, med sporadiska fiskinköp men aldrig planering från början. Detta tänkte jag skull ändras och hoppas på lite ideer och moralisk stöd.
#2 - 2 oktober 2003 08:14
Dvärggurami, tetror och ancistrus är en utmärkt kombo om man ser till temperament och vattenvärden. Sajica är en underbar mindre ciklid men den skiljer sig rätt markant i vattenkrav, beteende och agression speciellt vid lek. Utanför lek är de snälla, pigga och framåt fiskar. Troligen kommer de fungera i det karet men när Sajicorna leker kommer resterande fiskar få bo i ena hörnet. Ett exempel på worst case scenario: igår slog mitt lekande par Sajica ihjäl en bågfenciklid i mitt 332L kar. Dock hör det till undantag att de går så långt att de har livet av fisk.

Tetror ... jag rekomenderar att göra en sökning i zoopets fiskdatabas med "visa bilder" ikryssad. Ett "gäng" ancistrus kanske är att ta i i ett 200L kar då hanar när de växer till sig inte är glada på varann. Ett par blir nog super.
#3 - 2 oktober 2003 08:35
Tackar för svaret.
Jag hade aldrig funderat på Sajica tidigare, men eftersom mina kollegor vill bli av med dem då de ska förändra sitt innehåll i karen, och de vill göra detta snarast så tror jag att jag gör att försök. De är ju dessutom gratis. Skulle det inte gå så får jag väl skänka dem vidare.
Jag satsar på ett par, eller finns det fördelar med överskott på honor respektive hanar?
#4 - 2 oktober 2003 11:18
Sajica fungerar bra i par, men det kan vara bra med fler honor för att sprida ut agressiviteten innan lek. Är honorna inte lekmogna kan de få det tufft med en hane som är "på". Troligen kommer hanen leka med båda honorna i omgångar. Finns det chans för dig att ha två honor med hanen skulle iallafall jag ta båda.
#5 - 13 oktober 2003 08:45
Jag tog emot alla fiskar från en av mina kollegors akvarium som skulle tömmas, inklusive den ensamma Sajicahanen. Tog även en hona från min andra kollega och VIPS, två dagar tillsammans och de lade rom i grottan.
Dessvärre åkte jag på affärsresa dagen efter och var borta en vecka, så jag vet inte vad som hänt. Jag kan däremot inte se några yngel och hade där varit så borde väl föräldrarna vårda dem ett tag.
Något gick väl fel, eller så har övriga fiskar haft buffé, hur som helst så var det kul att det gick så snabbt.

Annons