Datorskärm blir akvarium!

#1 - 18 april 2010 14:01
God morgon!
Ja, som rubriken avslöjar ska jag alltså bygga ett akvarium av en gammal dataskärm, fick en fix idé om att detta skulle vara jävligt häftigt!
Jag ska vid nästa veckas löning skaffa goldmedlemskap så jag kan lägga upp bilder på bygget, men tills dess får ni nöja er med text :)

Jag åkte till avfallsstationen (tippen) och snackade lite med en polare som jobbar där, han tog mig "backstage" där jag kunde välja och vraka bland hundratals gamla skärmar. Hittade en perfekt skärm ganska snabbt, en gammal 19" CRT-skärm med enormt stort "chassi", det var den perfekta skärmen för mitt bygge! Så hälften är redan gjort kan man säga ^^

Jag har idag även börjat skruva isär skärmen och laddat ur den, då gamla skärmar kan lagra många tusen volt, och då jag var osäker på hur länge den legat så tog jag inga risker. Nu har jag i alla fall skruvat bort den onödiga såsom kretskort och klippt tiotalet sladdar så jag har bra åtkomst till själva röret (den lufttomma glasdelen i en skärm/tv). Jag måste dock förflytta mig tillfälligt till min mors garage för att på något sätt släppa in luft i vakuumet så det inte säger tjoff i köket. Jag ska försöka behålla själva glasrutan och använda som frontglas på karet, så det blir lite småfix. Skulle skiten gå isönder får jag vackert sätta dit ett vanligt glas, men det vore häftigt om jag kunde behålla den konvexa formen som det ju är på skärmar :)

Kommer uppdatera så fort jag gjort något nytt, och givetvis ta massvis med bilder ;) Ska bara bli guldmedlem så jag kan ladda upp dom också.

Kom gärna med kritik/förslag på fiskar/förslag överlag!
#2 - 18 april 2010 14:05
låter väldigt intressant :D
#3 - 18 april 2010 14:28
på blocket(19 mars i landskrona) finns ett akvarium gjort av en gammal tv-apparat-annorlunda akvariemodell av datorskärm eller gammal tv:)ska bli kul att följa ditt projekt:D
#4 - 18 april 2010 14:35
Vad häftigt! hoppas att det inte säger tjoff! dehär ska följas
#5 - 18 april 2010 21:23
Uppdatering!
Jag desarmerade vakuumet, det var inga problem alls! Det var bara att knacka hål på den nippeln som de suger ur luften ur från fabrik, det väste till rejält när röret började fyllas med luft, lite lustigt ^^
Eftersom jag inte kom på något bra sätt att enbart behålla framrutan så gick jag lös med järnröret och började slå isönder det glas som inte skulle användas, och nu har jag i princip bara framrutan kvar :)
Problemet är dock att efter jag skrapat bort den silvriga hinnan från insidan (som dessutom började yra runt som små flingor, väldigt giftigt!) så märkte jag att rutan var lätt tonad. Kommer detta synas mycket med vatten och belysning i? Eller går det att polera upp så den blir helt klar, typ med autosol eller liknande?
#6 - 18 april 2010 21:45
Uppdatering igen!
Jag har läst på lite och kommit fram till att den silvriga beläggningen som flagnade så förbannat är fosfor, och att rutan ser lite tonad ut för att det är bly i, för att skydda oss mot strålningen som uppstår när fosforn lyser upp. Det verkar alltså vara omöjligt att få rutan helt klar, men ska testa lite imorrn hur mycket det faktiskt tonar ner.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 19 april 2010 07:41
Kul att se hur ditt akvarium kommeer att bli:D

Har du sett Christians gamla MACvarium-artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=98
Själv har jag en gammal TV som jag gjort om till akvarium
#8 - 19 april 2010 21:37
Kul att se hur ditt akvarium kommeer att bli:D

Har du sett Christians gamla MACvarium-artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=98

Själv har jag en gammal TV som jag gjort om till akvarium

Hur blev det med tv'n, för det är tonat glas på den också va? Man kanske inte märker av det när ljuset väl kommer i?
#9 - 19 april 2010 22:50
En liten förhandstitt för er som är nyfikna ;)
http://i43.tinypic.com/sb5v09.jpg
#10 - 20 april 2010 04:07
Fått bort allt skräp nu? Får ta och traska bort till dig och kika imorn, om du nu inte jobbar som vanligt :P
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 20 april 2010 07:27
Fernicus skrev:
Hur blev det med tv'n, för det är tonat glas på den också va? Man kanske inte märker av det när ljuset väl kommer i?

Tv-skärmsrutan plockades bort
#12 - 20 april 2010 08:51
Kjell, kan vi inte få se bild på "TV´n"?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 20 april 2010 08:59
Kjell, kan vi inte få se bild på "TV´n"?

Den finns med på foto i denna artikel
samt i denna artikel
I den senare artikeln är det också med ett foto på MACvariet. Bägge akvarierna är för övrigt också med i den nya BTN Nanoboken

Jag ser fram emot att få se hur Fernicus akvarium kommer att bli
#14 - 20 april 2010 21:21
Tv'n blev fräck :)

Uppdatering!
Jag har rotat igenom lite gamla akvarieprylar och hittat en liten påse med grus, så det kan jag bocka av, och även en gammal luftpump med lååååång slang, funderar nästan på att köra billifilter (heter det så?) i karet, om jag inte finner tag på ett pyttelitet innerfilter som man kan köra med.
Det har varit lite mycket nu med jobb och så, men imorrn har jag förmiddan ledig så då ska jag passa på att göra iordning glaset och se hurpass tonat det faktiskt blir med belysning. Ska även börja tejpa igen alla ventilationshål (en jävla massa stycken) och förbereda för att plasta igen med polyester och glasfiber, detta kommer ge en lite skrovlig yta som jag planerat måla i nån naturtrogen färg så det blir en budget-budget-slimline-BTN :D

Mer uppdatering imorrn! Håll ut go vänner, jag är snart goldmedlem ;)
#15 - 20 april 2010 21:37
Fyfan va läckert!!!!
Jodå billigfilter heter det (kallas?) därför att dom är billiga och bra, framförallt till räk och yngelkar, men det visste du redan;)

Bara en undran... rutan är tonad för att det är strålningsskydande bly i? kan inte blyet fällas ut i vattnet och göra livet surt för djuren som bor där sen?
#16 - 20 april 2010 21:40
karrokaja skrev:
Fyfan va läckert!!!!

Jodå billigfilter heter det (kallas?) därför att dom är billiga och bra, framförallt till räk och yngelkar, men det visste du redan;)

Bara en undran... rutan är tonad för att det är strålningsskydande bly i? kan inte blyet fällas ut i vattnet och göra livet surt för djuren som bor där sen?

Jag funderade på detsamma, det heter ju inte miljöfarligt avfall för intet.
#17 - 20 april 2010 23:47
karrokaja skrev:
Fyfan va läckert!!!!

Precis vad jag undrade tidigare i tråden. Egentligen skulle man inte ta några risker och hiva skiten i deponicontainern och forma till en akrylskiva som får samma form som den, men då är jag så rädd att det ska repas bara jag tittar på det? Ska forska vidare lite om det är nåt bly som avges vid kontakt med vatten? Annars kanske det går att lacka insidan på glaset med nåt lack som inte är farligt för fiskar? Får lura på detta imorrn
#18 - 21 april 2010 07:49
Fernicus skrev:
Precis vad jag undrade tidigare i tråden. Egentligen skulle man inte ta några risker och hiva skiten i deponicontainern och forma till en akrylskiva som får samma form som den, men då är jag så rädd att det ska repas bara jag tittar på det? Ska forska vidare lite om det är nåt bly som avges vid kontakt med vatten? Annars kanske det går att lacka insidan på glaset med nåt lack som inte är farligt för fiskar? Får lura på detta imorrn

Borde funka att lacka, annars borde det väl gå att lägga en akrylskiva på glaset och värma med värmepistol tills den har rätt form? Har aldrig jobbat med akryl själv...

Annons