God morgon!
Ja, som rubriken avslöjar ska jag alltså bygga ett akvarium av en gammal dataskärm, fick en fix idé om att detta skulle vara jävligt häftigt!
Jag ska vid nästa veckas löning skaffa goldmedlemskap så jag kan lägga upp bilder på bygget, men tills dess får ni nöja er med text :)
Jag åkte till avfallsstationen (tippen) och snackade lite med en polare som jobbar där, han tog mig "backstage" där jag kunde välja och vraka bland hundratals gamla skärmar. Hittade en perfekt skärm ganska snabbt, en gammal 19" CRT-skärm med enormt stort "chassi", det var den perfekta skärmen för mitt bygge! Så hälften är redan gjort kan man säga ^^
Jag har idag även börjat skruva isär skärmen och laddat ur den, då gamla skärmar kan lagra många tusen volt, och då jag var osäker på hur länge den legat så tog jag inga risker. Nu har jag i alla fall skruvat bort den onödiga såsom kretskort och klippt tiotalet sladdar så jag har bra åtkomst till själva röret (den lufttomma glasdelen i en skärm/tv). Jag måste dock förflytta mig tillfälligt till min mors garage för att på något sätt släppa in luft i vakuumet så det inte säger tjoff i köket. Jag ska försöka behålla själva glasrutan och använda som frontglas på karet, så det blir lite småfix. Skulle skiten gå isönder får jag vackert sätta dit ett vanligt glas, men det vore häftigt om jag kunde behålla den konvexa formen som det ju är på skärmar :)
Kommer uppdatera så fort jag gjort något nytt, och givetvis ta massvis med bilder ;) Ska bara bli guldmedlem så jag kan ladda upp dom också.
Kom gärna med kritik/förslag på fiskar/förslag överlag!