Datorbygge

#1 - 14 februari 2008 22:13
Som ni kanske vet dog processorn i min dator innan jul, efter att jag kört tunga analyser på den 24/7 i flera veckor.

Nu börjar det bli dags att ersätta, och jag tänker passa på att byta upp mig. Jag behåller chassi, HD mm, och byter moderkort, processor, minne, grafikkort.

Datorn kommer att gå som webserver, och jag spelar lite spel och ibland kör jag rätt så matematiskt krävande analyser. Jag vill inte ha det senaste & dyraste, utan "best bang for the buck", och hellre stabil och problemfri än marginellt snabbare. Jag tror jag kommer att passa på att byta från WinXP till Vista Pro.

Jag har inte hållit mig uppdaterad med vad som gäller på datorfronten, så jag tänkte höra vad folk tycker om detta:

Moderkort: MSI P35 Platinum
Processor: Intel Core 2 Quad Q9450. (Släpps i nästa vecka, tydligen.)
Grafik: Geforce 8800GT
Minne: 2x1GB RAM DDR2

Frågor jag ställer mig...
...är MSI P35 Platinum bästa sockel 775 moderkortet till hyfsat pris?
...räcker 2GB RAM för att köra Vista? Eller borde jag satsa på 4GB?
...32-bits eller 64-bits versionen av Vista Pro?
...funkar det fortfarande att göra en full installation av Vista från en uppgraderingsskiva? Det blir ju i så fall bra mycket billigare än att köpa fullversionen av Vista.
...tips på bra ljudkort, dvs som har bra ljud, för under 1500:-?
#2 - 14 februari 2008 22:54
hej, ska du inte klocka eller något så kan du köra på MSI kortet annars är gigabyte DS3 eller asus P5k ett bra val, prollen är bra grafikkortet är också bra men har du pengar över är 8800gts 512 det bästa valet personligen tycker inte jag att 2gb räcker till vista om du dessutom ska ha den som server så tycker jag absolut att du ska ha minst 4gb (komplett säljer ocz sli minnen billigt 2*2048)
i 32 bits kan du bara ha 3,250mb ram fastän du installerar 4gb 64bits har en massa andra roliga saker med ... :p

lycka till :)
#3 - 14 februari 2008 23:15
Jag är väl inte den som kan mest om datorer, men jag har 2GB RAM och det funkar med Vista för min del, å andra sidan kör jag inte så vidare krävande program på min lilla rosa burk... Men om du kan så borde du köra på 4 GB, det kan inte skada direkt, och det kostar inte så jäkla mycket om man jämför med helhetspriset :)
#4 - 15 februari 2008 07:19
Tjenamoss,

Låter kanon!
Skulle dock sats på 4gb minne. Minnen är ju tokbilliga idag! Lika bra att slå till med 4gb direkt.
Finns ingen anledning att köra vista 64bitar. Den ger dig bara problem. Finns dåligt drivarstöd för hårdvara, och applicationer för tex kameror och mobiler fungerar inte.

Tror dock inte att den dator dog för att den tuggade data i ett par veckor... Datorer mår bra av att jobba, hålla sig varma. Diskar kan ge upp då läsarmen jobbar mycket, men övriga komponenter blir bara glada av lite tryck :)
Har haft en datorfarm på 4-6 datorer igång under flera år som tuggat data (gjort analyser av astronomiska data) utan att några komponenter dött. FÖrutom en gång, då blixten slog ner :P

Vad det gäller moderkort/ljudkort. Man får vad man betalar för... Som vanligt. 1500:- för ett ljudkort är gasnka mycket pengar, och oavsett vad du väljer så får du ett tämligen bra.

Det ska absolut gå att köra en uppgradering och välja fullinstallations direkt från skivan i 32bit läge. Kör en custom installation och ta bort partitionerna och lägg till dem igen bara.

Men varör välja vista? :P Xp är ju bra mycket bättre! Annars är ju tex ubuntu bäst. Men det är en annan sak!

Mvh

Stefan
#5 - 15 februari 2008 07:57
Vista 32bit är betydligt bättre än 64bit vad jag erfarit. Dock så är ju XP det klart bästa valet om man nu ska snöa in sig på windows. Ogillar hela den här idéen med Windows som webserver, men men alla är vi olika. Debian på en lite halvskruttig maskin är ett mycket bättre val imo. Bäst är ju förstås Mac OS X Server, men smakar det så kostar det ;)

//C
#6 - 15 februari 2008 13:25
Har du tittat på AMD istället för Intel?

Betydligt mer prisvärt.
#7 - 15 februari 2008 14:40
Minst 4gig minne tycker jag.. Har du en Intel-processor kan du köra Mac OSX Leopard om du vill. Annars tycker jag XP som än så länge slår Vista.
Att tänka på är att Vista är väldigt nytt och jag tror att det kommer hända mycket när de "riktiga" servicepaketen kommer.
#8 - 15 februari 2008 16:09
klart man ska ha 4 gig nu för tiden även om man klarar sig på 2 är det ju lika bra att ta mer så det håller längre. Och det är inte dyrt heller.

Satsa på Intel om du tycker att du har råd, mycket stabilare. och kompitabelt med allt.

Sen är jag en av dom som avskyr VISTA. Jag tycker att xp är mycket bättre. varför installera ett OS som tar massa minne för att bara ha det igång. Och till vilken nytta, jo du kan få lite "gadgets" och vad ska man med dom till.
Ne xp är mycket lättare att använda och billigare.

Men tänk på detta om du ska räkna mycket med intels processor:
" target="_blank">
#9 - 19 februari 2008 10:58
OK, det blir 4 GB, 32-bitars Vista.

Jag gillar visserligen att 64-bitars Vista kan hantera mer minne, det suger lite att 1GB RAM blir bortkastad pga att operativsystemet inte kan addressera det, men å andra sidan drar 64-bitars program mer minne så det kanske går på ett ut.

Fråga: Hur är 64-bitars versionen av XP Pro? Har den samma driverproblem som Vista? Hur kompatibel med spel?
#10 - 19 februari 2008 11:09
xp 64 är riktigt dåligt... kör på vista 64bits jag har aldrig haft problem med spel drivtutiner osv

edit: jag har både vista 32 och 64bits märker inget fel på något av dem [:o]
#11 - 19 februari 2008 13:06
Gillar INTE Vista, tycker XP är mer problemfri...
#12 - 19 februari 2008 13:14
Verkar inte vara någon som gillar vista? Sälj förmodligen bara med nya datorer, färdiginstallerat.
#13 - 19 februari 2008 13:25
Vad räknar du med att allt kommer att kosta?
#14 - 19 februari 2008 14:05
Processorn kostar 3000:- (eller kommer att kosta, när den släpps; nytt bud är i början på mars), moderkortet kostar cirka 1100:-, minnet ungefär en tusing (beroende på hur snabbt minne jag vill ha, har hittat 4GB av ett bra PC6400 för 1100:-), grafikkortet går på 2200:- och Windows Vista Ultimate OEM kostar f.n. 1800:-.
Så för sisådär nio tusen blir datorn uppdaterad och hyfsat så "pimped out".

Det skulle gå att komma undan betydligt billigare (genom att välja dualcore versionen av processorn istället för quadcore-versionen, välja 2gb av ett långsammare minne, återanvända mitt gamla 6800 ultra grafikkort, forsätta med xp...).
#15 - 19 februari 2008 14:20
Det låter väl vettigt.

Lite nyfiken eftersom jag köpte en sådan här

http://www.pricerunner.se/pi/223-1072313/Stationaera-datorer/HP-Pavilion-Elite-m9180.sc-a-AMD-Phenom-9500-Quad-Core-2.2GHz-3072MB-1320GB-DVDRW-Win-Vista-Home-Premium-produktinformation

till sonen i förra veckan. Tycker själv att det är mycket dator för pengarna.

En fördel är att kostnaden på 12 000:- kan betalas under tolv månader utan någon ränta. 325:- i uppläggningsavgift samt fixa autogiro så att det inte blir någon avi avgift.
#16 - 19 februari 2008 21:23
Har du en Intel-processor kan du köra Mac OSX Leopard om du vill.

Att köra en Hackintosh är ju fult men ack så fint ändå ;)

//C
#17 - 19 februari 2008 21:42
Stew skrev:
Verkar inte vara någon som gillar vista?

Så var det med XP också när det var nytt.
Själv så väntar jag tills jag måste byta för att jag verkligen behöver någon ny funktion. Vad det gäller visuella gadgets så duger Win95 alldeles utmärkt åt mig.
Så Vista får vänta tills jag bara måste ha Dx10.
#18 - 19 februari 2008 22:00
Vad som är viktigt när datorn får gå länge med tungt jobb är att ha kolla p kylningen.
Bra fläktar är det viktigast för livslängden på processorn. Sedan måste man ha koll oockså så att fläktarna inte störs av damm etc. Beroende av hur datorn står så får man kolla med jämna mellanrum och dammsuga/göra rent fläktar.
Man bör vänta iaf med Microsofts operativ till dess att de släpper servicepack 1. Där är över 500 buggar fixade. Detär på gång på engelska, men ska visst inte komma på svenska förrän till hösten enligt hörsägen.
#19 - 19 februari 2008 22:31
köp en schyte ninja skit bra cpu kylare går att köra passivt (oklockad Q6600 30grader idle 55 load klockad till 3,6ghz (med fläktar 1,55v) 42idle 68 load) utan att bli för varm som man inte kan med Tunic tower 120 ultra.
#20 - 20 februari 2008 01:03
Varför inte vattenkylning, bara att koppla en oljekyl från en gammal hoj till slangpaketet till ett gammalt classic.. vattenpumpar kan vi ju..
#21 - 20 februari 2008 01:15
klockar man inte så behöver man inte vatten kylning när det redan finns bra luft kylning som kommer ganska nära vattenkylnings prestanda.

iofs man kan ju koppla vattenkylningen till akvariet ingen doppvärmare :p
#22 - 20 februari 2008 01:28
Perfa!
Själv byggde jag in zalman 6000cu som första kylare i mitt gamla chieftec, ersatte orginal 93mm med en papst 120mm, skar upp ett rektangulärt hål i dörren och klippte till en ram av mässings plattjärn, epoxylimmade dit ett tunnt mässingsnät och la ramen utanpå, sen monterade jag en 300mm tvärströmsfläkt på insidan av dörren, en gång i veckan drar jag handen över nätet och rullar upp allt damm, burken är verkligen svintyst..

Så här på senare år lirar jag inte så mycket längre så den är milt uppklockad, däremot ska jag slänga på en vattenkylning för att skiten ska bli helt tyst då man tyvärr tillslut blir allergisk mot oljud av alla de slag..

Gå in på http://www.pyrotech.se/ och kolla konfig-o-matiken..
#23 - 22 februari 2008 15:07
Sista(?) frågan...

Vilket av följande minnen tycker ni verkar bästa köpet?

OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 4096MB KIT, XTC, w/two 2048MB, CL5-4-4-15. kostar 795:-

Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL4-4-4-12 2GB Dimm's, E.P.P and DHX. Kostar 1149:-

Är det värt 350:- extra att få CAS 4, bättre kylfläns, och lite tajtare timing?
#24 - 23 februari 2008 12:33
Det kan vara värt det om moderkortet stöder EPP-minnen. Det är inte mer pengar än att det är dumt att ångra sig senare :-)
Kolla att moderkortet stöder dem först!!

Annons