Ja som rubriken lyder, en sådan tråd kanske skulle vara bra när man får problem med datorn. Tråden kanske skulle kunna klistras?..
Iaf. Jag börjar, varför växlar tangentbordet till EN lite då och då? Jag har XP PS/2 anslutet bord.
/L
sen undrar jag om ett 512mb kingston value ram skulle göra datorn "snabbare" eller kunna göra mer osv?
jag har liksom bara 2 128 mb ram.
sen funderar jag på att köpa en mus med 1000dpi känslighet. har sett en på 600 typ som hadde 1600dpi. är det värt det?
sen undrar jag också om det är nödvändigt med ett creative soundblaster audigy 2 z8 när jag sen vill ha bättre ljud!
alla dom har sakerna står på min önske liste ;). gissa om morsan blev paff när det stog 11 saker och från 2an och ner var datasaker.
Däremot vet jag vänner och bekanta som har haft det problemet. Det har kommit efter att de har installerat något svenskt program, problemet har uppstått oavsett om de har engelskt eller svenskt os. Tror att felet ligger i programmen (eller snarare installationsprogrammen) och inte i själva operativet.
oja har du gjort nån ändring i windows på sistone typ avinstallerat/installerat program ?
rensat registret nån gång(tror inte de ;) )
ett program som gör det men läs först innan du gör nåt.
varit med om en som raderade alla "duplicate files" och fick installera om windows då de haverera.
http://personal.inet.fi/business/toniarts/ecleane.htm
Rensat registret har inte gjort nej, och är inte så pigg på det heller :)
sen för övrigt så tycker jag erat snack om möss är helt underbart vissa stunder, dock tror jag många som inte är så insatta fattar noll =) logiteck mx 1000 kör jag med, tycker det var bästa valet för en mus för både spel och normalt surfande, jag saknar inga knappar på den heller, kan göra allt jag vill och mer därtill. den går även att köra på alla ytor som jag testat, spelar ingen roll vad det är, även icemat funkar den på, där har inte optiska något att göra, inte ens svarta icemats är ok.
jaja, vet inte om jag hade något att tillägga men ville bara få tiden att gå så lunchen närmar sig lite snabbare =)
// SeanChai
sen undrar jag om ett 512mb kingston value ram skulle göra datorn "snabbare" eller kunna göra mer osv?
jag har liksom bara 2 128 mb ram.
sen funderar jag på att köpa en mus med 1000dpi känslighet. har sett en på 600 typ som hadde 1600dpi. är det värt det?
sen undrar jag också om det är nödvändigt med ett creative soundblaster audigy 2 z8 när jag sen vill ha bättre ljud!
alla dom har sakerna står på min önske liste ;). gissa om morsan blev paff när det stog 11 saker och från 2an och ner var datasaker.
2) Andra svarar med en massa roliga figurer (inte bara dom som finns i "avancerat" här nedanför). Var får man tag i dom? De kanske finns i deras egna datorer.
En variant (som är bra vid upprepade citat i samma inlägg) är att gå in på zoopets kontrollpanel och Redigera alternativ. Där väljer man "Standardredigerare - Extra formateringsverktyg" under Redigeringsgränssnitt.När jag svarar på Forumet vill jag ibland bara svara med en del av inlägget som "citat" (andra gör det ju!). Men hur gör man? Är det ett långt inlägg kanske man bara vill svara på en liten del.
Dvs läshastigheten på hårddiskarna är inga problem.. är nog snarare när informationen ska överföras från gbkortet till hd'n.
Får läshastigheten till 45mb/sec och skrivhastigheten till 10mb/sec..
glöminte att skrivhastigheten är lägre än läshastigheten.
kan ju titta lite på denna bilden visar en hitachi 7200rpm 8mb 160gb pata hårddisk.
http://img.photobucket.com/albums/v...4/111hdtach.jpg
:D bättre resultat än western digitals 36gb raptor 10.000rpm :D
låter lite skevt ;)
men 45mb läs skulle inte förvåna mej om det skulle kunna bli 35mb skrivhastighet typ.
Det lustiga är att datorn vägrar starta med enbart den fungerande hddn! Jag måste ha den trasiga som primary master och den fungerande som slave, annars kommer jag inte vidare i booten. Jag blir tokig. Kommer dock ihåg att vi hade liknande problem när vi skulle sätta in maxtorn, men jag ville ha IBMn(den fungerande) som primary master. Det fungerade inte, så vi fick köra maxtorn som master och IBMn som slave, trots att XP osv ligger på IBMn. Datorer alltså?! :confused:
lite ot: ska inte hårddiskar klara att gå 24/7 i flera år? Har haft datorn på dygnet runt i iaf ett år, eftersom det händer nåt skit med bios varje gång jag haft datorn avstängd i mer än 5-30 sek. Detta gör att jag måste resetta bios manuellt varje gång, och det är jag inte så pigg på ;)
PRIMARY MASTER DEVICE ERROR! Press F1 to continue
Frun därimot fick det i sin 1år gamla laptop. Där var det visst ett känt fel pga överhettning, vet inte märket dock.
Jag har tyvärr rätt bra erfarenheter av diskcrasher. Men i samtliga fall har det varit pga värme i mitt fall. Om temperaturmätaren har stämmt så har jag varit uppe i 80 grader på en del diskar :D
EDIT: Disken som kommer crasha sitter inte i chiftech maskinen. Den sitter i en Aopen låda som vägrar ge plats åt en fläkt...
den filmen va smått svinaktigt gjord egentligen och extremt vinklad.
till exempel ta en nyare p4 och jämföra med äldre amd.
nä dom skulle allt tagit nyare amd processor å jämfört med.
fanns väldigt lite info om moderkorten också till exmpel vilket spelar stor roll för resultatet.
sen har jag upplevt att dett går mycket snabbare att ladda sidor,en i IE
kan dett vare rätt
Den enkla förklaringen måste då vara att grafikkortets processor jobbar på en lägre nivå än en "vanlig" processor. Hur fungerar det rent praktiskt, översätts datan till bilder?
gpu är specifikt gjorda för att klara av stora tunga matematiska beräkningar och dessutom är minnet mycket avancerat.
i motsats till 400mhz som dom flesta kör med så finns de upp till 1400mhz hastighet på gddr3 vilket gör att 625mhz hastighet på gpu'n blir en bra bit över 5ghz översatt till intel hastighet.
vilket antivursprogram kör du ? [FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Norman, har försökt uppdatera via "säkerhetscenter" men det funkar aldrig.[/COLOR][/FONT]
hur mycket minne har du ? [FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]42,6 GB ledigt (håller på att rensa bort massor av foton när tid finnes) Misstänkte först att det var här det strulade[/COLOR][/FONT]
Vi har XP home. Reparationsinstallation, är det något man köper? Och isf var?
CalleAkvarist skrev:Hej!
Jag har en liten fråga om min dators OS. Jag vill ha "Mina nätverksplatser" på skrivbordet igen (tagit bort den) då vi nyss skaffat hemnätverk. Jag vet att ett sätt är att aktivera Windows XP:s egen, nya startmeny, men jag vill hellre ha den klassiska från W2000 och Win9x/Me. Finns det då något sätt att få fram "mina nätverksplatser"? Jag kör Windows XP Professional Service Pack 2.
Sintei skrev:kanske:
på skrivbordet högerklickar du.
egenskaper
skrivbordsfliken
anpassa skrivbord
klicka mina nätverksplatser
verkställ
Fast det var kanske inte det du sökte efter?
Lenita skrev:Jag har ett problem jag behöver hjälp med. Hittade ett gammalt cd-spel som jag tänkte "gud, vad kul det vore att spela det igen". Det är ett DOS-spel från ca -94.
Allt är frid och fröjd vad det gäller att ladda in det, men att spela det går icke. På den tiden låg ju ofta cd-spelaren under D: och jag har min DVD på F: - med den följden att datorn inte hittar skivan. Hur ändrar jag sökvägen? Vilken fil ska jag leta efter?
Dessutom har jag problem med ljudet och har glömt var man hittar I/O-konfigurationen. Någon som vet så jag kan skriva in detta manuellt?
Lenita skrev:Glöm första frågan - jag hittade batch-filen med sökvägen.
Problemet med ljudet återstår dock.
gladys skrev:Gahh nu hittar vi inte skivan..
Nee det går inte bra för mej nu!!! :(
gladys skrev:Nää det går inte! :( :( :(
Torstensson skrev:Jorå, kolla in inlägget: http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=868379&postcount=891
Torstensson skrev:Jorå, kolla in inlägget: http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=868379&postcount=891
tetra 1 skrev:Har ni samma chassi? Jag menar om ni har satt in det nya moderkortet i samma chassi som det gamla moderkortet satt.
Det kan vara så att nätaggregatet inte orkar med eller så har ni glömt att sätta in nåt fläkt så överhettnings skyddet går igång.
solbacka skrev:Vi har jätteproblem med min sons dator och skulle gärna vilja ha hjälp!
För någon vecka sedan så startade den inte, fläkten gick igång men datorn startade ej. Min man kollade allt, testade alla saker i en fungerande dator och de kom fram till att moderkortet var dåligt. Vad jag förstår är det ett "konstigt" fel.
Nu efter moderkortbyte så har hans dator ibland helt plötsligt bara stängt av sig! Detta har aldrig hänt innan. Helt plötsligt dör den bara. Den startar ej om och det kommer inte upp någon "blå skärm". Idag har det inte hänt men igår så "dog" den 1 gång.
Har ni tips vad som kan vara fel? Vi har ingen aning.....
tetra 1 skrev:Startar inte datorn ens datorn när du trycker på start knappen den låter väl när du startar den.
solbacka skrev:Jo, den startar men stänger av sig själv helt plötsligt. Det hände nu idag också. Kan det vara något fel på nätdelen...vi funderar på att köpa en ny nätdel. Kan det vara så att det är fel på den och den fördärvade moderkortet? Vi testade nätdelen och då fungerade den, kan det vara att det bara är fel ibland?
solbacka skrev:Vi kopplade bort allt och testade i en annan dator, då fungerade allt utom moderkortet. Min son får bara spela dator varrannan dag, igår var det förbud, i söndags spelade han så gott som hela dagen inga problem. Därför undrar jag om det kan vara värmen...borde vara mycket varm efter spelning hela dagen. Idag när den statades så stängde den av sig efter ca 5 minuter..Konstigt med fel som bara är ibland...Vi funderade lite på om det kan vara något fel på start/reset knappen...
solbacka skrev:Vi kopplade bort allt och testade i en annan dator, då fungerade allt utom moderkortet. Min son får bara spela dator varrannan dag, igår var det förbud, i söndags spelade han så gott som hela dagen inga problem. Därför undrar jag om det kan vara värmen...borde vara mycket varm efter spelning hela dagen. Idag när den statades så stängde den av sig efter ca 5 minuter..Konstigt med fel som bara är ibland...Vi funderade lite på om det kan vara något fel på start/reset knappen...
miiaoo skrev:Fråga:
Hur skriver man ett danskt ae. Alltså ett sånt som sitter ihop? Går det att göra på en vanlig pc?
*obildad*[:o]
Sintei skrev:Hej hej!
Tryck in "Alt"-knappen och nummret nedan så får du vad du vill ha. "Alt" hålls alltså inne medans du trycker sifferkominationen och när du släpper "Alt" så dyker bokstaven upp.
Æ (alt + 0198) æ (alt + 0230)
Observera att siffrorna måste tryckas in mha nummersiffrorna till höger och ej de ovanför tangenterna.
solbacka skrev:Min stora dator får man inte pilla i :). Låneköp genom jobbet.. Sedan har vi en bärbar...Min yngsta har också en dator...men den är gammal och helkass så den har vi nu ställt undan.
Datorer är bra när de fungerar men när de krånglar...bara skit :(
Jag tror vi får köpa ett nytt nätag. men konstigt att felet kom efter vi bytat moderkort. den har stängt av sig 2 gånger idag, så det är ju inte så ofta men mycket irriterande för min stackars son...
Tomiso skrev:Den ikonen dyker nog upp efter att du startat programmet EasyShare. Med största sannolikhet är det programmet som ligger aktivt och visas då som en ikon vid klockan.
Troligvis finns det en inställning i EasyShare där du kan aktivera eller inaktivera ikonen.
Kan du vara lite mer specifik angående "Skulle även vilja "redigera bilder" (måla, ändra osv) men den funktionen får jag inte att funka."
Är det någon funktion som finns i EasyShare, eller något annat program du talar om?
Tomiso skrev:Om du startar EasyShare, kommer ikonen fram då?
Jag har själv aldrig använt EasyShare, så jag kan tyvärr inte svara för hur man redigerar och målar i den, men titta om det finns något som heter "edit" eller "redigera" om programmet är på svenska.
Tomiso skrev:Jag hittade en online manual om EasyShare, du kan ta dig en titt där :)
http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jhtml?pq-path=9/150/130/2705&pq-locale=sv_SE
Näha du, det var ingen manual :(
Tomiso skrev:Jag hittade en online manual om EasyShare, du kan ta dig en titt där :)
http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jhtml?pq-path=9/150/130/2705&pq-locale=sv_SE
janne dansk skrev:kan du inte ta och flytta den dator som krånglar till den plats du har den fungerande dator
mvh janne
Miina skrev:Har du dina båda datorer sammankopplade med ett nätverk borde det räcka att du installerar routern och kopplar upp nätverket mot routern. Om du inte använder dig av nätverk vet jag inte riktigt hur det fungerar, men så som jag ser det så måste du nog installera routern även på den andra då för att konfigurera den lättast.
HazelCR skrev:Jag har inte kört "guiden konfigurera nätverk". Är det det som saknas?
Jag är bekymrad över att jag har de gula markeringarna på dubbelskärmsikonen. Den som markerar att något är fel med nätuppkopplingen, så hade jag det inte med dator nummer ett. Är det bara att strunta i och köra guiden ändå?
(När jag haft en annan router, så körde jag en dator med tråd och en utan. Då hade jag inte kört "guiden konfigurera nätverk".)
Tomiso skrev:Jag har bara testat Picasa lite flyktigt, inget som föll mig i smaken; men det verkar vara att rätt omtyckt program av många andra. Och vad jag förstår, så kan man ladda upp bilder till ett online fotoalbum hos google om du har ett google konto.
Tomiso skrev:Finns faktiskt flera ordbehandlingsprogram som är gratis eller väldigt billiga (jämfört med Word iaf). Om du vill ha ett gratis office paket, så finns ju Open Office. Det är många jag känner som enbart kör med Open Office och vägrar ta i Microsoft Office :D
Om du skulle få för dig att testa, så finns programmet på den här adressen: http://www.openoffice.org/ och gissningsvis vill du också ha programmet på svenska och då hittar du den på följande adress: http://projects.openoffice.org/native-lang.html
Gratis är gott :)
Miina skrev:Min erfarenhet av routrar innefattar endast 2 små pluttar, så jag är inte helt hemma, men testa att köra konfigureringen på nätverket.
Nu är jag inte helt hundra på om jag förstått hur du har allt ihopkopplat, men visst gör du så att du har båda datorerna i ett nätverk och delar internetuppkopplingen? I sånafall är det kommunikationen mellan dina 2 datorer som bråkar, inte själva uppkopplingen mot routern.
Tomiso skrev:Tjena HazelCR.
Vad hade du för router (märke och modell nr.)?
Kör du Windows XP på alla datorer du vill ansluta till nätet.
Tomiso skrev:Har jag förstått det rätt att det är en dator som som får en korrekt ipadress, men inte de andra. Och vad får dessa datorer som inte kommer ut på nätet för ipadress?
Tomiso skrev:Vad har du gjort för felsökning själv, så att vi inte behöver gå igenom samma steg flera gånger och har du kommit ut på nätet tidigare med datorerna?
Radioaktiva Räkor skrev:D-Link 604 är inte känd för att vara vidare bra, antagligen den som packat ihop och sagt adjö. Köp kvalité nästa gång :)
//C
Tomiso skrev:Okey,
Varje dator som du ansluter till en router skall ha minst en aktiv "Anslutning till lokalt nätverk", och när du ansluter nätverksladden från datorn till routern, så skall routern därefter tilldela datorn en ipadress som med största sannolikhet börjar med 192.168.
Ditt nätverkskort måste därför vara konfigurerat så att den erhåller en ipadress automatiskt och det verkar det också vara eftersom du kan surfa när du kopplar direkt till modemet.
Det jag TROR är fallet här, är helt enkelt att nätverkskortet(n) inte vill lira med routern, men jag är givetvis inte helt säker.
Det du kan göra är att testa inaktivera och aktivera "Anslutning till lokalt nätverk" några gånger och se om det hoppar igång.
Kontrollera också att du inte har några konstiga bryggor och sånt tjafs under Nätverksanslutningar.
Det är inte helt lätt att avhjälpa såna här problem via ett forum :D
Förresten, har du gjort några inställningar i routern, eller är den som du fick den? Det brukar finnas en "nollställ" knapp, som man kan använda för att nolla routern till standarläge.. Kan också vara värt ett försök.
Radioaktiva Räkor skrev:Typ; 3com, Cisco... Egentligen allt som inte heter OnOff-billighetsmärke eller DLink.
Malinitzi skrev:[COLOR=DarkRed][SIZE=3]Finns det inga duktiga datanördar på Zoopet som vet nåt?:confused:[/SIZE][/COLOR]
Fiddan skrev:[COLOR=White] Det första en datornärd skulle hänga upp sig på var ordet data, dator heter det, data är någonting helt annat[/COLOR] :)
tror vi behöver lite mer inormation.. datorn blev ivägskickad eller? vet du vad de bytte ut?
Är datorn seg helatiden eller just bara när du surfar?
Vet du om datorn blev "formaterad"? raderades all iformation på hårdisken vidinlämnandet?
Ärinternet segt eller är det bara när du skall ladda ner bilder?
Tomiso skrev:om du pluggar in nätverksladden från en dator som ej vill fungera till till det uttag i routern där den fungerande datorn sitter.. fungerar det då?
funderar mest om några portar dött
janne dansk skrev:verktyg ta bort
mvh janne
D-link är ren skit. De trådade är värdelöst långsamma, och de trådlösa är så usla att det är mer tur än skicklighet om man får dem att fungera.Radioaktiva Räkor skrev:D-Link 604 är inte känd för att vara vidare bra
Azur skrev:Jag har en trådad NetGear router, och den funkar finfint, men nu vill min flickvän ha en dator i ett annat rum.
Min tanke var att sätta en trådlös router på en av utgångarna på NetGear-routern, och sen ha ett trådlöst kort i remote-datorn.
Funkar det att ha två routers på samma anslutning?
Anettejt skrev:Högerklicka på skrivbordet, välj egenskaper.
Gå till inställningar. Ändra skärmupplösning.
Testa 1024*768 eller 1280*1024 och 32 bit.
(Vet ju inte vad du har haft innan...)
Vic skrev:Hoppas någon kan hjälpa mig här..
På vissa sidor så är texten så liten att man inte ser den, hur återställer man detta?
janne dansk skrev:har ett problem , vi har en webcam på jobbet , nu undra jag hur man kan ställa in så det går att spela in hemma, så jag kan spara filmen 2 dg. kör den på no-ip . har problem med inbrott så det vora bra att ha lite "bevis"
mvh janne
Jayf skrev:Någon som vet vad felet är om datorn har börjat låta väldigt konstigt? :confused:
Anettejt skrev:På vilket sätt konstigt?
Kan ju vara allt från en HDD till en fläkt.
Romland skrev:hejhej. jag har fel på mitt ljud. har realtek hd . jag hör ljudet på ljuddemo men inte när jag ska lyssna på winamp,vlc t.ex
vad är det för fel ?
JonasN skrev:Har du trådlöst nätverk? Isåfall hur är signalstyrkan? Har du en router hemma?