Datasäkerhet

#1 - 27 maj 2006 12:22
Hej,

Flera gånger jag surfat på ert forum har mitt anti-virus upptäckt försök till dataintrång genom att plocka upp virus/trojaner som sprids genom att man klickar på vanliga diskussionstitlar inom ramen för er hemsida.

Ni borde se över säkerheten för zoopet.com då det antagligen används för att sprida spyware mm.

Mvh,
Christina
#2 - 27 maj 2006 12:26
Tips för den webbansvarige:

http://www.acunetix.com/vulnerability-scanner/
#3 - 27 maj 2006 12:30
mer troligt att du har något i din dator har "sniffat" trafiken mellan min dator och zoopet finns inget som tyder på att det finns något på zoopet så kolla din dator efter spyware...
#4 - 27 maj 2006 12:41
Jag har såklart redan kollat min dator och den är "ren". Det är bara när jag är inne på Zoopet forum som jag får meddelanden om nya spyware som upptäckts.

Du kanske inte har fått något, men detta med zoopet har hänt mig ca 5-6 gånger så det låter ändå vettigt för webbansvarige att kolla sidan för att försäkra sig om att det inte händer andra fiskintresserade också.

Alternativt så kanske din brandvägg är "tätare" än min och det som finns ute inte kommer igenom. Jag ska se igenom mina brandväggsinställningar, men majoriteten som surfar här har nog samma eller sämre lokal säkerhet än vad jag har.
#5 - 27 maj 2006 12:56
Alla spyware är inte farliga.Dom flesta bara segar ner datorn.En gång hade jag 500 spyware fast det inte gick så segt.Men jag har aldrig fått någon varning för spyware här på zoopet det är kanske därför du är känd på nätet eller nåt.
Vilket antivirus andvänder du?
#6 - 27 maj 2006 17:23
låter väldigt skumt, aldrig fått upp några varningar och då har jag av å till kört med program som kollar efter skit och även kört helt utan brandvägg AV och dylika program och inte fått nån skit härifrån.

ps, spyware kan bl.a spara kontokortsinformation så att det inte skulle va farligt är inte helt rätt.
#7 - 27 maj 2006 17:26
[quote=Tinet]Jag har såklart redan kollat min dator och den är "ren".[/quote]

hur vet du det ?
vilka program använder du ?
vet du vad "rootkit" är för nåt ?

Alternativt så kanske din brandvägg är "tätare" än min och det som finns ute inte kommer igenom.

vilken brandvägg kör du ?
sp2 brandvägg, sygate personal firewall och ingen alls har funkat fint härinne för mej.
#8 - 27 maj 2006 21:39
Tja det finns ju olika spyware dom här keyloggers är ju dom värsta dom tar alla lösenord andvändar namn och sånt.
#9 - 27 maj 2006 21:39
Men som sagt vilket antivirus program andvänder du?
#10 - 27 maj 2006 21:41
Men hur säker är du på att försöken till dataintrång är här från zoopet jag brukar också få såna där varningar ibland. ;)
#11 - 27 maj 2006 21:46
[quote=tetra 1]jag brukar också få såna där varningar ibland. ;)[/quote]

välkommen i klubben, brandväggen ja kör nu slänger upp varning om port scan då och ibland men inget som är specifikt för denna sidan.
jo keyloggers är jävliga men ingenting som kan ge mej problem med internetbanken ja har iallafall.
och har man en brandvägg som kollar utgående trafik så ser man rätt fort om man har sånt.
sen finns ju adware och malware också.

Tetra 1, tänkt på att det finns en knapp "ändra" som används för att ändra ett lagt inlägg ?
admin
Christian Alfredsson
#12 - 28 maj 2006 06:53
Ska kolla lite närmare om jag kan hitta något.
#13 - 28 maj 2006 18:02
[quote=Raven]
Tetra 1, tänkt på att det finns en knapp "ändra" som används för att ändra ett lagt inlägg ?[/quote]

Japp jag vet om den knappen.Men igår när jag virussökte datorn så hittade jag några mysko filer 3st cookies som var ett virus eller något sånt det tyckte iallafall mitt pc-cillin. :)
admin
Christian Alfredsson
#14 - 29 maj 2006 09:17
Vilka virusskydd har ni som får alarm?
#15 - 29 maj 2006 15:01
Jag har pc-cillin (gratisversion);) fast du kanske inte frågade mig.
#16 - 29 maj 2006 22:08
Vissa antivirusprogram stänger ju av datorn när grannen nyser, så jag vet inte hur mycket tyngd man ska lägga på dem ;). Förmodligen så missuppfattar programmet någon kod här på zoopet kanske? Men posta någon uri där du får varning så kan väl fler kolla på den kanske.
#17 - 29 maj 2006 22:16
[quote=y0da]Vissa antivirusprogram stänger ju av datorn när grannen nyser, [/quote]

norton och mcafee stängde av sej lättare än så när ja körde dom.
#18 - 30 maj 2006 10:07
[quote=Raven]norton och mcafee stängde av sej lättare än så när ja körde dom.[/quote]

Vakna upp och kom in i matchen nu vetja!
Vi pratar antivirusprogram, inte virusprogram!! :D
admin
Christian Alfredsson
#19 - 30 maj 2006 10:40
Det finns en del info om att en del program tolkar vbulletin som ett virus. Ni som har problem får gärna testköra mot www.vbulletin.com
#20 - 30 maj 2006 14:50
[quote=y0da]Vakna upp och kom in i matchen nu vetja!
Vi pratar antivirusprogram, inte virusprogram!! :D[/quote]

hahaha norton och mcafee ska föreställa AV program ;) fick iallafall den uppfattningen när ja läste om dom men när ja prova dom, sån j***A skit.

installerade grisoft antivirus som är gratis och de plocka över 80 OLIKA virus direkt.
vill inte veta hur många filer som va infekterade.
nä aldrig mer norton eller mcafee för min del grisoft av duger finfint och funkar bra och priset kan man inte klaga på ;)
#21 - 30 maj 2006 16:08
Har kört med flera olika AV och BV, och har aldrig haft problem med den här sidan.
Just nu sitter jag med Kaspersky AV/BV och har nada problem.
#22 - 30 maj 2006 19:16
Norton är ju typ det sämsta antivirusprogramet som finns det har stora brister i sin säkerhet. ;)
#23 - 31 maj 2006 18:16
[quote=admin]Vilka virusskydd har ni som får alarm?[/quote] F-secure
#24 - 31 maj 2006 18:52
[quote=Tinet]F-secure[/quote]
F-secure har jag kört i många år och under den tid jag varit registrerad på Zoopet aldrig haft problem här.
#25 - 31 maj 2006 19:00
kört f-secure också utan större problem.
#26 - 31 maj 2006 19:51
om du har telia som bb leverantör , kan du få f secure gratis
mvh janne
#27 - 1 juni 2006 12:30
Min brandvägg, Sygate Personal, varnar ofta på Zoopet. "Port Scan" är det vanligaste. Ibland kommer: "An application named "ntskernel.exe" was blocked from accessing the network".:confused:
#28 - 1 juni 2006 12:52
"kernel" filer är kärnan i ett operativsystem.

portscan kommer högst troligen inte från zoopet utan bl.a hackare kör sånt och vissa program gör det också.

har kört sygate en lång tid nu och den har varnat ett flertal gånger för portscan men aldrig på zoopet vad jag kan minnas.
#29 - 1 juni 2006 19:16
Du ser zoopet är inte en virus sida.Får vi hoppas iallafall. ;)
#30 - 1 juni 2006 21:10
räcker väl att säga att jag aldrig fått virus härifrån, då torde det va säkert ;)
#31 - 2 juni 2006 15:26
Japp ;) Virus hör inte hemma här :)

Annons