Dataproblem: läckström.

#1 - 26 augusti 2006 13:19
Nån som vet hur jag skulle kunna få reda på var felet är när chassit på min dator blivit strömförande?
Det känns rätt starkt när man tar i metallchassit, så jag gissar det är nånstans på starkströmssidan i trafon, men alla tips om hur jag skall kunna hitta exakt var problemet sitter tas tacksamt emot.

Kan också nämna att min dator samtidigt drabbats av problem med överhettning, så jag funderar om nån fläkt eller fläktkontakt är skurken.
#2 - 26 augusti 2006 13:26
har du kollat så ingen kabel har legat i klämm å blivit avskalad så det får kontakt med chassit
#3 - 26 augusti 2006 13:40
Hmmm... Ja det skulle ju kunna vara en fläktkabel då. Har inte sett nåt men jag skall ta en noggrannare titt.
#4 - 26 augusti 2006 14:18
Det där låter inte bra. Är datorn ansluten till ett jordat uttag? Förmodligen inte. Har du en voltmätare kan du ta reda på vad för spänning det handlar om. Mät först på 250 volt~ läget, mellan darorchassit och ett element, eller mellan chassit o jorden på ett 230v uttag. Blir det inget utslag så byt mätområde till likström. På så vis kan du ta reda på vad för spänning det handlar om. Prova att koppla in datorn till ett jordat uttag o använd en jordfelsbrytare emellan. Går proppen eller löser brytaren ut har du ett allvarligt fel. OBS,,,,när du mäter var försiktig,,,,ta ej i chassit o sen typ elementet, är det nåt fel kan du råka riktigt illa ut, till o med stryka med.
#5 - 28 augusti 2006 15:54
Ett vanligt problem när det killar lite är just som ovsor skriver att man inte har datorn i jordat uttag.
Att det blir så är för att det ofta sitter nätfilter (alltid i datorer) som använder sig av jorden och har man inte den ansluten får man en spänningsdelare istället med andra ord runt halva matningsspänningen.
Effekten på killet kan variera med fuktighet golvtyp och vad man mer kommer åt samtidigt och lite annat (element är effektivt ;) )
#6 - 28 augusti 2006 16:39
Överhettningen berodde mest på att det var en massa damm i kylflänsen till grafikkortet, att höljet var störmförande verkar bero på att den fläkt som sitter på högspänningssidan i trafon dött - eventuellt pga åskvädren tidigare? Jag ser inga tecken på att den brunnit, men konstigare saker har hänt.

Efter att jag rengjort kylflänsen och kopplat ur den fläkten har jag inte längre problem med överhettning eller att höljet är strömförande. Det sitter två fläktar i trafon så den verkar inte överhetta heller, fast jag får väl lov att köpa en ny fläkt dit så småningom.

Upptäckte istället att alla fläktar i datorn är tysta utom en: den lilla entums-fläkt som kyler chipsetet på moderkortet vibrerar och brummar. Vore det inte för den vore datorn i stort sett ljudlös. Vet dock inte om man kan få tag i nya kylflänsar till nForce4 pro chipsetet.

Annons