Data styrt

#1 - 7 januari 2006 08:18
Tänkte bara höra om nån vet något bra program o prob till datan som man kan styra akvariumen.Har sett en hel del om det men aldrig hur och var man får tag på grejorna.
Nån som byggt ett helt själv?
Har sett ett system till diskusar där den larmar via mobil om temp,ph och sånt ändras vore ju kanon o ha och måste ju gå o bygga själv bara man får programmet till datan.
#2 - 7 januari 2006 08:36
Jag använder ett GSM modem från www.pro4wireless.com på jobbet för att övervaka en maskin med sms. Har använt i flera år utan problem. All programering av modemet sker med sms. Skulle kunna starta pumpar, lyse, få larm om temperaturen är för hög/låg etc. Om jag minns rätt kostade allt jag köpte 5000 kr, dvs överkommligt. Måste ha viss kunsap om elektronik, I/O, skicka sms http://www.zoopet.com/forum/images/smilies/biggrin.gif
#3 - 7 januari 2006 08:44
Det finns akvariedatorer som är gjorda för ändamålet, men de är ganska så dyra. Den som är high end heter IKS, info finner du på http://www.iks-aqua.com/. Billigaste återförsäljaren för iks är troligtvis aquaristic.net. Det finns några andra datorer för ändamålet också, men skulle man nu lägga så mycket pengar på en så speciell produkt skulle jag inte våga snåla på ett mindre välkänt märke.
MVH
Magnus
#4 - 7 januari 2006 21:42
kan ju ta en titt under DIY elektronik i min signatur så hittar du bl.a sms larm.
#5 - 7 januari 2006 21:53
Är det inte rätt dyrt att hålla ett kontantkort vid liv bara för att kunna få larm via SMS?
#6 - 7 januari 2006 21:57
räcker väl att ladda 100kr per år för comviq
#7 - 7 januari 2006 23:07
Jag har det här Iks systemet visserligen till saltvatten men det funkar lika bra till söt också. Man kan även via en hemsida matuta.de/com hålla koll på värdena i akvariet vart man än i världen vänder. Det är fruktansvärt praktiskt, eftersom denna dator hela tiden loggar värdena samt att den kan styra massa yttre enheter också. Jag har äen min kopplad till belysningen. Den funkar som en timer med.
#8 - 8 januari 2006 07:28
Finns det bara sidor på tyska finns det inga på eng,är inte så haj på tyska hehe
Fan är ute efter prg till datan inga datorer,måste ju finnas så man har datan o sen bara en 0/I och probbar..
#9 - 8 januari 2006 08:00
#10 - 8 januari 2006 13:18
För att logga värden:
DrAquarium - HE : 35$
DrDaq Value pack 2 : 209.21$ (2 tempsensorer, och en PH probe, inkluderar deras egen mjukvara som kanske inte är opimerad för akvariebruk, men kompenserar ph för temp, och håller loggar.)

För att styra värden, tex ph styrd co2 distrubuering:
Firecracker kit : 39.95
eller
CM-11 "active home kit" : 39.95

Inte helt jäkla billigt altså.

Det borde gå att använda DcDaq'en och köra av och på direkt via paralellporten, men dels kräver det att man har mer än en (DcDaq käkar ju en) och dels är det ju den jäkla Dc'en som e dyr. BluesBoy höll på med ett PH kontroller experiment, men jag har inte sett mer, så det verkar nästan ha runnit ut i sanden.

B!
#11 - 8 januari 2006 13:23
Jo det springer iväg men jag ska kolla runt lite och se om det inte ska gå o bygga själva elektroniken själv,men det är prg som är lite klurigt :)
#12 - 8 januari 2006 13:31
Nå, kan du bara emulera DcDaq's så är där ju programvara, annars får du ta kontakt med nån som är signal kunnig, och programerare, så ni kan sammarbeta. Som jag sa till BB en gång: När det finns en fungerande billig enhet, vill jag ha en.

Nakdelen är väll att en vettig PH probe, kostar en modig slant.
B!
#13 - 8 januari 2006 13:44
Jo ph probben är ju rätt dyr men det andra behöver inte kosta så mycket.
#14 - 8 januari 2006 15:18
[quote=santa]Finns det bara sidor på tyska finns det inga på eng,är inte så haj på tyska hehe[/quote]

www.babelfish.altavista.com kan översdätta till engelska
#15 - 8 januari 2006 16:46
Kanon grej den där kan man ha bra nytta av :)
#16 - 8 januari 2006 17:49
Har nog länkat till de här tidigare Men som sagt visst kostar det.:)
http://www.automatedaquariums.com/aascont5a.htm
http://www.aquariuminstruments.com/ns-aquanotes.htm
#17 - 8 januari 2006 18:46
Ska klura lite i det här återkommer med nåt om jag lyckas :)
#18 - 8 januari 2006 18:56
Om nån är skaplig på Assembler eller PICBasic så skulle man ju kunna påta ihop det mesta här för en billig penning, har gjort lite enklare saker så en del här är över vad jag fixar i programeringsväg(ännu iallafall) men resten är inga problem..

Annons