Där växterna på grund av gamla lysrör?

#1 - 4 juni 2011 12:19
Tjo. Har haft problem med växterna den senaste tiden och praktiskt taget inga växter vill mer än knappt överleva. Anubias ser väldigt tråkiga ut och alla andra växter ser mer eller mindre döende ut. Har en ganska stor blandning av ganska lätta växter samt gamla skott från en mycket stor svärdplanta som inte heller har tagit sig nu på över ett halvår.

Jag göder med PMDD ca 1 gång per vecka och har snart 2 år gamla philips Aqvarelle lysrör. Jag förstår inte vad som gick snett. Allting var mer eller mindre perfekt för växterna i ca 1 år därefter tog det stopp.

Har sand och någon bottengödning som jag också köpte när jag planterade allt. Det är ett 325L kar. Alger ser det ut ungefär som normalt skulle jag tro med lite småprickar på glaset(svåra att avlägsna) Fiskarna trivs och jag har inte haft något dödsfall på väldigt länge.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 juni 2011 12:25
Det är mycket möjligt att de dör pga svag belysning - efter ca. 1 år har de flesta lysrör tappat så mycket i kapacitet att de mer fyller en estetisk funktion, men inte räcker till för växterna.
Visst nöjer du dig med att köra med växter som kräver minmalt med ljus (typ Anubias) så kan det funka, men inte för normalväxterna.
#3 - 5 juni 2011 09:19
Det är ju dock så att även anubiasen inte vill sig längre. Aldrig haft något problem med det tidigare. Enligt ett test som jag läste på plantswap för ett bra tag sen så var det inte någon jätteskillnad i ljusförhållande på ett år gammalt lysrör. Men det är väl lysrör som jag får börja med att byta.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 5 juni 2011 09:25
Och sedan använd reflektorer till lysrören - det dubblarminast kapaciteten på varje lyrör
#5 - 5 juni 2011 10:35
#6 - 5 juni 2011 10:49
Trifosfor lysrören (eller iaf aquarelle) ska väl enligt defdac tappa typ 5% över sin livstid, och så när en anubias börjar se dålig ut så tror jag absolut inte på ljuset längre, hade anubias i ett kar ett halvår utan nån belysning alls annat än vad som sipprade in från ett fönster i norrläge och dom såg fina ut även om dom växte väldigt sakta.
Skulle tro mera på att din botten är mättad med skit vid det här laget (brukar ta typ ett år om man inte rör botten), får säkert mothug nu men jag skulle råda att gräva runt riktigt ordentligt i botten och sen göra flera stora vattenbyten för att få bort skiten du slammar upp, har själv gjort deta flera gånger i kar där växterna verkat vilja ge upp och fått fart på dom igen (aldrig förlorat nån fisk på det viset kan tilläggas).
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 5 juni 2011 10:58
Fuzzop skrev:
Trifosfor lysrören (eller iaf aquarelle) ska väl enligt defdac tappa typ 5% över sin livstid, och så när en anubias börjar se dålig ut så tror jag absolut inte på ljuset längre, hade anubias i ett kar ett halvår utan nån belysning alls annat än vad som sipprade in från ett fönster i norrläge och dom såg fina ut även om dom växte väldigt sakta.

Det finns olika typer av lysrör - men jag tror inte riktigt på att Aquarellrören tappar så lite. Det är bra och snygga rör (som jag själv också använder) men nog tappar det betydligt mer.
#8 - 5 juni 2011 11:39
Nu har jag ju inte mätt upp dom själv så jag kan säkert säga vem som har rätt men det finns dom som gjort (har för mig att det va defdac) och påstått att det rör sig runt 5% i minskade PAR värden. Själv är jag väldigt förtjust i power-glo som oxå är ett trifosfor rör och dom byttes aldrig innan dom slocknade och nån skildnad på växterna va aldrig märkbar vid ett byte till nya rör (inte alger heller för den delen ;)
Nu för tiden kör jag nästan enbart med metallhalogen, dom får man ju då byta oftare men sen är dom oxå så mycket billigare än lysrör så det gör ju inte så mycket :)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 5 juni 2011 11:59
Kanske är så att moderna Aquarelle-rör (ja nu är ju tillverkningen förövrigt nerlagd så helt moderna finns ju inte) har längre livstid. Jag vet absolut inte. De jag hade förr tappade dock rejält.

Dock så kan det självklart ha flera orsaker till problemet - verkar ju lite underligt att Anubias inte växer - de brukar alltid funka för mig även när jag har svag belysning, matar lite och inte använder växtgödning.
#10 - 7 juni 2011 19:12
Ja det är lite skumt. Har ju ändå odlat fram ganska stora klungor med anubias(mindre varianten) som har växt så att det knakade, men ganska plötsligt så slutade allt att växa. Jag förstår inte alls vad som kan vara anledningen. Har ju ändå skött akvariet någorlunda likt hela tiden.

Det som varierat lite är väl att det inte alltid blivit vattenbyte varje vecka och så har det varit gödning i lite varierande mängd. Nu på senare tid då inget växer så har jag dragit ner lite på gödningen då det annars borde bli överflöd? Temperaturen brukar ligga på ca 24 grader.
#11 - 7 juni 2011 22:23
Lite skumt är det allt men mina tankar går iaf till bottenmaterialet, sen jämna vattenbyten och standard dos PMDD skulle ju inte skada iaf, det blir inget överflöd om du bara sköter vattenbytena, börjar du men ett stort byte (som jag föreslog efter att grävt runt i botten) så nollas ju värdena oxå ;)
#12 - 8 juni 2011 18:09
Men anubias funkar ju bra på rötter o stenar o då har ju bottenmaterialet ingen betydelse
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 8 juni 2011 18:25
Berserken skrev:
Men anubias funkar ju bra på rötter o stenar

Nästan bättre
#14 - 8 juni 2011 18:47
Berserken skrev:
Men anubias funkar ju bra på rötter o stenar o då har ju bottenmaterialet ingen betydelse

jo dom funkar bra när rötterna inte är nergrävda, men om dom är det tror du inte det skulle påverka växten? nu framgick ju dock inte hur trådskaparen hade sina anubias "planterade". Sen ställer en igensatt botten även till andra problem som kan påverka växter även om dom inte har sina rötter i sanden då.
#15 - 8 juni 2011 19:03
Fuzzop skrev:
jo dom funkar bra när rötterna inte är nergrävda, men om dom är det tror du inte det skulle påverka växten? nu framgick ju dock inte hur trådskaparen hade sina anubias "planterade". Sen ställer en igensatt botten även till andra problem som kan påverka växter även om dom inte har sina rötter i sanden då.
Jo det är möjligt har själv aldrig haft fin sand som bottenmaterial så det kan stämma att det blir igensatt.Lysrören tror jag inte det är har själv haft god tillväxt med anubias i ett 222 liters kar med bara ett lysrör tänt
#16 - 8 juni 2011 19:42
Man kan få problem även med annat bottenmaterial än fin sand, hade ett kar med bottenmaterial med en kornstorlek runt 3-4mm som jag fick samma problem med, inte helt säker vad som orsakar det fenomenet men det är säkert flera bidragande orsaker, roligt nog hände det för mig båda gångerna efter ca ett år så det är lite därför jag misstänker att det är där problemet ligger för trådskaparen. Skadar ju inte att prova rensa botten iaf :)
#17 - 10 juni 2011 21:45
Måste tacka för alla svaren som jag får!:)

Jag har anubias både i sanden och på rötter, alla ser lika illa ut. det är omplanterat för ett par månader sedan. Gjorde rent pumpen för första gången sedan starten som var snart 2 år sedan, förra veckan. Har haft så otroligt bra och fina växter tidigare med samma förutsättningar men nu fungerar inget. jag blir nästan knäckt.

Botten ser fin ut och växterna är omflyttade sedan ett par månader då jag tröttnade på att inget växte och gjorde om layouten lite. Java ormbunke eller vad de heter vill inte heller de ta sig utan verkar också dö ut lite smått.
#18 - 11 juni 2011 00:24
Måste kännas riktigt frustrerande när det inte finns nån synbar orsak, jag har nog inte mycket ideer som kan va av hjälp kvar heller.
Just när det även gäller anubias så känns ljuset inte som en möjlig orsak, däremot så slocknar ju faktiskt lysrör helt till slut så vill du vara helt säker att dom inte är ett problem så köper du nya lysrör (som tex power-glo om du inte hittar mera aquarelle) och sparar dom gamla så du har en uppsättning i reserv för den dagen dom slocknar, blir ju aldrig bortkastade pengar om du planerar ha kvar samma kar :)
Om du inte grävde runt väldigt mycket när du planterade om växterna så vill jag dock fortfarande slå ett slag för att prova det för en fin botten betyder inte nödvändigtvis en välmående botten ;)
Har du möjligen nån form av kolgödning? annars prova det så kanske du kan få lite fart på växterna även om allt inte är optimalt annars.

Annons