Danio nigrofasciatus eller kyathit

#1 - 2 mars 2007 12:54
Hej

Nagon som vet om det ar mojligt att fa tag pa dessa firrar i Sverige? I Stobritanien verkar det omojligt.
#2 - 2 mars 2007 13:49
Om det är samma som går under namnet Brachydanio nigrofasciatus eller "Prickdanio" så finns den i lager hos Arnold i Åled, den andra sorten finns i hans fisklista, men inte på lager.
kolla på http://www.aleds.se
#3 - 2 mars 2007 14:21
Valdigt ofta sa ar det leoparddanio som de felaktigt saljer som nigrofasciatus.

Edit: Var inne och tittade och eftersom att de har bada sa maste de ju se skilnad.
#4 - 2 mars 2007 14:50
Danio kyathit finns med bland utropen på Malmö´s auktion
#5 - 2 mars 2007 14:53
Valdigt ofta sa ar det leoparddanio som de felaktigt saljer som nigrofasciatus.

Edit: Var inne och tittade och eftersom att de har bada sa maste de ju se skilnad.

Kontakta Arnold eller Janne så brukar det mesta lösa sig!
#6 - 2 mars 2007 14:53
Bägge arterna förekommer sparsamt i handeln.
#7 - 11 mars 2007 01:12
Danio nigrofasciatus borde nog gå att få tag i även på öarna, har du frågat rätt personer????:D ;) :p
Det är ju en lättodlad, gammal trotjänare så du kanske bara skall leta upp det engelska populärnamnet? Lycka till....;)
#8 - 11 mars 2007 05:04
Guy Palm skrev:
Danio kyathit finns med bland utropen på Malmö´s auktion

nu simmar bägge i gråbo.
#9 - 11 mars 2007 08:06
Hej

Nagon som vet om det ar mojligt att fa tag pa dessa firrar i Sverige? I Stobritanien verkar det omojligt.

Vet att lagret haft inne nigrofasciatus några gånger. (den riktiga.) Gabbi jagar dem alltid!
#10 - 12 mars 2007 23:13
danio kyathit "ozelot" finns på Zookompaniet i täby 29:-st
#11 - 13 mars 2007 09:35
tummen skrev:
Danio nigrofasciatus borde nog gå att få tag i även på öarna, har du frågat rätt personer????:D ;) :p

Det är ju en lättodlad, gammal trotjänare så du kanske bara skall leta upp det engelska populärnamnet? Lycka till....;)
Det vara renrasigt sa att soka pa popularnamnet gar fullstandigt bort. Det ar ganska mycket som saljs under namnet "dwarf danio" och "spotted danio". Aven om det saljs som nigrafasciatus sa ar det sebrafiskar med lite prickar.
#12 - 13 mars 2007 09:36
Vet att lagret haft inne nigrofasciatus några gånger. (den riktiga.) Gabbi jagar dem alltid!
Saker? Ola A (ring ovanpa) svarade att han inte sett den pa flera ar.
#13 - 13 mars 2007 09:36
Pito skrev:
danio kyathit "ozelot" finns på Zookompaniet i täby 29:-st
Later som en hybrid/odlingsform dvs gar omedelbums bort. Men tack allihop for hjalpen.
#14 - 13 mars 2007 09:52
Danio sp. "Ozelot" är inte en odlingsform, det lär tillochmed vara det som är den äkta kyathit, medan den fisk som säljs som kyathit lär vara en obeskriven art. Eller nåt åt det hållet. Den ena är obeskriven i alla fall.
#15 - 13 mars 2007 09:55
Saker?
Japp. De hade den i höstas.

EDIT: Får man fråga varför du vill ha tag i just dessa två arter?
#16 - 13 mars 2007 10:17
De ska ligga sa nara D. rerio som mojligt i fylogenin eller snarare, det ska finnas forhoppning om att de far fertil avkomma. D. albolineatus far inte fertil avkomma t ex men det far nigrofasciatus. Kommer ni at den har? Dar ar forstas inte den "riktiga" kyathit utan en liknande med: http://www.nature.com/hdy/journal/v97/n3/fig_tab/6800867f2.html#figure-title

Det finns lite bilder pa hybrider ocksa: http://www.nature.com/hdy/journal/v97/n3/fig_tab/6800867f1.html#figure-title

Hela artikeln: http://www.nature.com/hdy/journal/v97/n3/full/6800867a.html
#17 - 13 mars 2007 10:47
Går det att korsa rerio med dangila bör det gå att korsa med vadsomhelst inom Danio och övriga däri ingående släkten. Jag är faktiskt häpen att det går - dangila är ett 15cm monster, både morfologiskt och fylogenetiskt så långt bort från rerio det alls går att komma inom Danio.
#18 - 13 mars 2007 11:18
Azur skrev:
Går det att korsa rerio med dangila bör det gå att korsa med vadsomhelst inom Danio och övriga däri ingående släkten. Jag är faktiskt häpen att det går - dangila är ett 15cm monster, både morfologiskt och fylogenetiskt så långt bort från rerio det alls går att komma inom Danio.
Fast jag soker inte en fisk som gar att korsa utan en som ger fertil avkomma. Sebrafisk far steril avkomma med bla danio som ju ligger narmre an dangila. Skulle gissa att dangila x rerio ar steril.
#19 - 13 mars 2007 14:10
Ja... Det är svårt att säga så mycket, eftersom rerio sitter smack mitt i Danio och de inbördes släktskapen i Danio är osäkra - jag tror inte man skall lägga för stor vikt vid detaljerna i den där fylogenin, även om de nog har rätt i de grova dragen. Dessutom är ju möjlighet att korsa sig och få fertil avkomma en plesiomorfi, och kan ha vilken distribution inom Danio som helst.
#20 - 13 mars 2007 14:32
Azur skrev:
Ja... Det är svårt att säga så mycket, eftersom rerio sitter smack mitt i Danio och de inbördes släktskapen i Danio är osäkra - jag tror inte man skall lägga för stor vikt vid detaljerna i den där fylogenin, även om de nog har rätt i de grova dragen. Dessutom är ju möjlighet att korsa sig och få fertil avkomma en plesiomorfi, och kan ha vilken distribution inom Danio som helst.
Ja, ja, ja. D. nigrofasciatus far fertil avkomma och darfor ar det den val A. D. albolineatus far steril avkomma. Den ar inte intressant. Sa utifran fylogenin sa ar aff. kyathit helt klart val B. Skulle till och med pasta att det foljer av ditt resonemang om plesiomorfi (om vi latsas att det var en fylogeni slagen i sten vilket den inte ar). Daremot gar det inte saga hur det star till med de andra (vilket jag gjorde med dangilia). Men detta ar for tillfallet ointressant. Det ar inte intressant i sig om kyathit far fertil avkomma med rerio. Det intressanta ar vad man kan gora om den far det.

Edit: OCH den ska ligga relativt nara i fylogenin.

Annons