Danio erythromicron eller Danio margaritatus?

#1 - 23 oktober 2010 18:58
Är det någon skillnad på deras krav av vatten, inredning mm?
Någon som har bra eller dåliga erfarenheter av dessa?
#2 - 1 februari 2011 13:24
Sent svar på frågan, men har inte haft någon erfarenhet förrän nu. Tycker Danio erythromicron är otroligt skygga, de gömmer sig konstant och kommer bara fram vid matdags. Danio margaritatus är inte lika skygg.
#3 - 2 februari 2011 09:34
Min erfarenhet är att de är precis likadana i beteende.

Det är trevliga och lättskötta fiskar fiskar men tillbakadragna.
#4 - 2 februari 2011 18:19
Jens A. skrev:
Sent svar på frågan, men har inte haft någon erfarenhet förrän nu. Tycker Danio erythromicron är otroligt skygga, de gömmer sig konstant och kommer bara fram vid matdags. Danio margaritatus är inte lika skygg.

Håller med om detta.
Hade mina erythromicron i min lilla kub på 30 liter och såg dem aldrig, de gömde sig hela tiden.
#5 - 2 februari 2011 19:11
Tycker båda uppför sig väldigt liknande, har nu endast "Galaxy" och de är väldigt skygga när de är ensamma, men när dom går tillsammans med mindre fiskar som maculatus eller brigatte så är dom helt klart tuffare.
#6 - 2 februari 2011 19:14
Jag har 5 st galaxys i ett 100 liters kar med 7 st pygmeguramisar och de är helt orädda, kan mer eller mindre handmata dem.

men jag kanske har fått tag på nyfikna exemplar:)
#7 - 2 februari 2011 19:46
Jag har 20 Galaxydanio (om ingen har dött), som går med några chokladgurami, och 6 goby i släktet Stiphodon, och de är pigga och framåt, hanarna har börjat färga ut rätt bra nu. Jag matar dem med frysta cyclops, och de blir inte rädda när jag sprider runt lite cyclops från en frusen klump. Så min erfarenhet är att de är orädda.
Bilagor:
#8 - 2 februari 2011 20:22
Mina får väl räknas som reserverade, förutom "lilleman". Med tanke på deras ursprungsmiljö så är det väl naturligt för dem att vara skygga.

http://celestialpearldanio.com/component/content/article/2-habitat/3-homesweethome.html
http://www.celestialpearldanio.com/forum/viewtopic.php?t=1062

Annons