Damstrumpor..

#1 - 1 december 2004 13:13
Hej!

Är ju lite rädd om de yngel jag fått och har nu börjat använda damstrumpor (hmm..) för att täcka för insugen på mitt innerfilter.
Har ni nått smart sätt att fästa strumpan på eller låter ni den bara "sugas" fast mot insuget?
(jag kan alltså inte trä över en strumpa på hela filtret utan har klippt små bitar av den)

Tacksam för smarta tips!
#2 - 1 december 2004 13:26
hmmm dum fråga kanske man varför kan du inte täcka hela filtret??
Jag använder just nu en röd nätstrumpa (snyggt... näää men effektivt)över mitt innerfilter, den har jag knutit en knut på på ovansidan filtret...
Det negativa med en nylonstrumpa är att de slammar igen på ingen tid...
Annars så kan du fäst men fiskelina eller kanske ett gummiband
#3 - 1 december 2004 13:29
Jag har Juwel innerfilter och kan tyvärr inte trä någonting runt det eftersom det är "väggfast" både bak, på sidan och undertill..

Det kanske funkar som jag har det men jag ville ju gärna ha strumpan bättre fäst än så..
Tänkte om det typ fanns någon "undervattenstejp" , "fästmassa" ;)
eller nåt sånt ofarligt..
#4 - 1 december 2004 13:37
Prova fästa med eltejp.. Den brukar sitta fast även om det blir blött sen.. Sätt den på en torr yta bara så..
#5 - 1 december 2004 14:19
Du kan inte trä in ett eller två riktigt tunna buntband mellan pumpen och glaset?
#6 - 1 december 2004 14:21
gummiband runt insuget?
#7 - 1 december 2004 14:28
Det finns ju metallnät med olika maskstorlek i järnhandeln. Kanske går att fästa med gem i överkant pumphus?
#8 - 1 december 2004 14:30
Jag har har ett par akvarier med Juwels innerfilter. Jag har inte haft några problem med yngel i filtret, tvärtom har en hel del yngel använt filtret som tillflykt. Eftersom inströmningshastigheten är låg har ynglen utan problem kunnat simma ut och in ur filtret. Storlekar på 7mm och uppåt har inte varit något problem.

Kort sagt yngel som hamnat i filtret har till stor del överlevt, medan de som inte gjort det till stor del blivit uppätna. Om detta gäller även för dig beror naturligtvis på hur stora yngel du har.
#9 - 1 december 2004 14:32
Ytterligare en kommentar. Juwelfilter har tre insug: ett upptill och två mindre nedtill, varav det ena sitter monterat in mot glaset.
#10 - 1 december 2004 14:43
Det är Ancistrusyngel som jag sett ett flertal gånger sugas in i filtret och jag har aldrig sett dem komma ut igen, Platyynglen klarar dock att stå emot men jag tror att malarna försvinner för alltid. Det klart är det som du säger att de sen kan ta sig ut så gör det ju inget men jag är osäker på att de gör det..

Jo, jag vet om att det finns insug nere också och det är dem som är svårast att täcka för, där uppe har jag liksom fäst ena delen av strumpan under locket till pumphuset men den andra hänger frtitt nedåt.

Metall och gem är inte det dåligt för fiskarna?

Tack för svaren, ska hem och knåpa lite ikvll så får jag se vad jag hittar på..:)

Annons