Dämpat ljus

#1 - 6 november 2004 12:38
Hej!
Jag har nyckelhålsciklider, de ska gärna ha dämpat ljus står det i artbeskrivningen... Hur fixar man detta? Jag har en ganska stor flytväxt men den tar inte bort så mycket av ljuset. Finns det något bra lysrör eller något annat man kan använda?
Akvariet är på 220 liter ungefär. Tycker andra sydamerikanska fiskar (skalar, pansarmalar) också om dämpat ljus?

mvh Camilla
#2 - 6 november 2004 12:44
Skaffa lite växter som täcker ytan. Lysröret är nog bäst, men det skulle varit matt eftersom det dämpar ljuset ganska mycket.
#3 - 6 november 2004 12:46
Finns det något bra lysrör som ger dämpat ljus?
#4 - 6 november 2004 12:54
Vattenpest!
#5 - 6 november 2004 12:57
Pistia är en flytväxt och växer som ogräs i akvariet.
#6 - 6 november 2004 15:19
Tyvärr vet jag inte vad flytväxten heter som jag har i akvariet (den finns inte med i zoopets registret) Det är som en blomma av ljusa,, ludna blad... Köpte den för två veckor sen och den har växt jättemycket, växer ut små nya "blommor" på sidan.

Ingen som vet nåt Lysrör?
#7 - 6 november 2004 16:31
Camilla, om du har täckglas på akvariet så kan du placera en pappskiva under ljusrampen. Prova med baksidan på ett vanligt kollegieblock. Det brukar dämpa tillräckligt.
#8 - 6 november 2004 16:42
Bra ide men tyvärr har jag inte det, har en sån heltäckande svart ramp...
#9 - 6 november 2004 17:24
Jag har ett kar som jag fått väldigt dämpat och trevligt ljus i. Jag har massor av olika flytväxter. Bl a Limnophilia sessiliflora som får växa upp på ytan, tre olika flytormbunkar av släktet Ceratopteris och jättevallisneria. På botten blästersand som är väldigt ljus i sig själv, lite olika cryptocoryner, lite stenar, någon rot och massor av ek-, bok- och lönnlöv. Jag är riktigt nöjd med det här och fiskarna verkar gilla det väldigt mycket.
#10 - 7 november 2004 17:59
Ingen som vet nåt fint lysrör?
#11 - 7 november 2004 18:23
Jag har nyckelhålsciklider, de ska gärna ha dämpat ljus står det i artbeskrivningen... Hur fixar man detta?

Nu beror det i och för sig på hur mycket ljus du har, men om jag hade varit du så hade jag planterat 3-4st Echinodorus plantor i akvariumet då de täcker ljuset väldigt bra, t.ex. Echinodorus macrophyllus. Se bara i mitt Sydamerikanska akvarium längst till vänster: http://www.zoonen.com/res/user/85600/galleri/296376/p3140019_orig_SE.jpg
Jag tycker du kan mixa med lite olika Echinodorus också!

Om du vill få ditt akvarium till en "riktigt" biotop kan du också ha i lite svartvattenexstrakt, så färgas vatten brun/svart.

Tycker andra sydamerikanska fiskar (skalar, pansarmalar) också om dämpat ljus?

Ja.
#12 - 7 november 2004 18:47
Tja!! Osram l 40 watts ger lite dovare belysning!! Har upptäckt att det blir mindre algbildning oxå!!
#13 - 7 november 2004 20:09
oj det var en stilig växt, en sådan får det nog bli iaf... Tack, äntligen ett lysrör! Ska införskaffa såna med!

Det här svartvattenexstraktet lät intressant, vad är det och vart kan man hitta det?
#14 - 7 november 2004 22:31
http://www.tetra-fish.com/catalog/product.aspx?id=76

http://www.tetra.de/default.cfm?lang_id=2

Detta är ett preparat som finns att köpa i de flesta Zoobutiker. Men tänkt på att det kommer bli dyrt i längden...

Så därför finns det billigare alternativ; Hemmagjort svartvatten:

http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/black_water.html
#15 - 7 november 2004 22:55
Jag inredde ett lekakvarium (hoppas jag) åt ett par L-malar. Lysrörsrampen ersattes av en billig halogenspot på 50W från Clas Ohlson - och det blev hur snyggt som helst! Iofs kanske inte växterna (anubias och ett par svärdsplantor) gillar ändringen, men det struntar jag i. Än ser de ut att överleva, i alla fall.
Halva akvariet (som är på 128 liter) är dunkelt mest hela tiden, medan man på den andra halvan ser ljuset spela på bottnen. Det är mycket snyggare än de halvfula, algtäckta växterna som fanns i akvariet förut.
Funderar på att göra likadant i en svartvattenburk där Apistogramma viejita & Dicrossus filamentosus har tebrunt vatten och ett fem centimeters lager med eklöv på bottnen. Det kommer att knäcka!
mvh Daniel

Annons