Dammprojekt

#1 - 27 juli 2005 14:33
Det sedan länge tänkta dammprojektet startade idag. Resultatet hitintills är två avgrävda vatten ledningar o en elkabel. De fanns där de inte skulle finnas.
Har nu en paus o stitter o funderar på vad man har gett sig in på och om man är riktigt funtad.:D
#2 - 27 juli 2005 14:42
Ring först gräv sedan säger både televerket och elverket kanske vattenverket säger samma, så får man utsättning var kablar och rör går...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 27 juli 2005 14:59
[QUOTE=cobra]Ring först gräv sedan säger både televerket och elverket kanske vattenverket säger samma, så får man utsättning var kablar och rör går...[/QUOTE]
Ha, ha - dom har absolut noll koll åtmintsone om man bor i gamla hus:mad: .

Skall bli kul att följa ditt projekt Kaj - hur stor kommer dammen att bli?
Fördelen med de avgrävda ledningarna var väl att du snabbt fick vatten i dammen så du fick en försmak av hur det kommer att bli när det blir klart:p
#4 - 27 juli 2005 15:24
[QUOTE=Kjell Fohrman] Ha, ha - dom har absolut noll koll åtmintsone om man bor i gamla hus:mad: .

Skall bli kul att följa ditt projekt Kaj - hur stor kommer dammen att bli?
Fördelen med de avgrävda ledningarna var väl att du snabbt fick vatten i dammen så du fick en försmak av hur det kommer att bli när det blir klart:p[/QUOTE]
Exakt så var det.:confused: men det fanns en fördel till. Läckan uppstod före vattenmätaren så tanken på att fixa en tjuvkoppling ut till akvarierummet hägrade. :p
Dammen kommer att bli mellan 20 - 25 Kbm
#5 - 27 juli 2005 15:57
Tänk noga igenom hur stor din damm ska bli, ska du ha bara några Guldfiskar eller Koi klarar du dig med en mindre damm.
En damm på ca 25 kubik med Koi/Guldfisk fodrar ett pump, filter och UVC för den dubbla vattenmängden, vilket kostar "skjortan" även om du bygger ett filter själv.
Gummiduken kostar ca 79:- m2 ett 55w UVC ca 3800:- en pump på 26000/l timmen ca 9500:- ett filter med vortex minst 10000:-
Min erfarenhet att det är bättre att ha en damm med mindre yta (mindre svävalger)men ett väl tilltaget djup, och plånbok.
Lycka till.
#6 - 27 juli 2005 16:17
ser ut som ett roligt litet projekt.

lycka till
#7 - 1 augusti 2005 15:46
Jaha då var allt överskott bortforslat strax över 100 ton matjord. tre stora stenar har också dragits upp ur gräsmattan så nu är den förstörd också.;) Eftrer helgens regn ser det knappast ut som det behövs någon damm matta. :) Nu skall dock dammen börja forma sig Vi får se hur stor den blir som det är nu är hålet 10x 10 meter med en djuphåla på 1,30. Men långt ifrån allt detta skall bli damm. Har små funderingar på att göra två sidor som som en träpalisad. Frågan är hur länge detta håller Många golfbanor har ju sina greener träbeklädda mot vattnen. Någon som kan gissa?
#8 - 1 augusti 2005 15:50
träpallisad håller ju ett tag sen ruttnar ju trät.
#9 - 1 augusti 2005 16:03
Trä som är under vattnet ruttnar inte utan det brukar vara i vattenlinjen som rötan blir.
Impregnerat virke är nog inte bra att ha i vattnet, om du inte drar upp dammduken över det så inte det kommer i kontakt med vattnet.
Bamburör är ett alternativ med kan bli dyrt.
Lärkträ lär inte fördärva vattnet.
#10 - 1 augusti 2005 16:22
[QUOTE=Kramfors]Trä som är under vattnet ruttnar inte utan det brukar vara i vattenlinjen som rötan blir.
Impregnerat virke är nog inte bra att ha i vattnet, om du inte drar upp dammduken över det så inte det kommer i kontakt med vattnet.
Bamburör är ett alternativ med kan bli dyrt.
Lärkträ lär inte fördärva vattnet.[/QUOTE]
Nej jag tänkte dra upp dammduken så vatten sidan är inga problem även med impregnerat trä. Är mer fundersam på baksidan dvs sidan som ligger mot sand o singel och om det kan vara bra att lägga en luftspalt där där typ platonmatta.
#11 - 1 augusti 2005 16:43
Det finns impregnerat virke avsett att vara i marken.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 1 augusti 2005 16:56
Se nu till att jobba rejält i höst för då vet vi var vi skall ha nästa vårmöte i Zoopetklubbväst:D
#13 - 1 augusti 2005 17:39
[QUOTE=Kjell Fohrman]Se nu till att jobba rejält i höst för då vet vi var vi skall ha nästa vårmöte i Zoopetklubbväst:D[/QUOTE]

Hehe hoppas det skall vara klart innan frosten. Fick faktiskt tag på Greenkeepern på Varbergs Golfklubb och som Kramfors skriver trät tar bara skada där vatten o syre kommer åt dvs i vattenlinjen. På baksidan gäller ifrån träsidan först singel sedan dräneringsgrus o till sist jord.
#14 - 1 augusti 2005 19:04
Du kan ju lika gärna göra det ordentligt och gjuta med betong istället för att hålla på med trä som kommer att ruttna med tiden.
#15 - 1 augusti 2005 21:07
[QUOTE=cremedaz]Du kan ju lika gärna göra det ordentligt och gjuta med betong istället för att hålla på med trä som kommer att ruttna med tiden.[/QUOTE]

Jovisst Men gillar inte betong.[xx(] [xx(]
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 1 augusti 2005 21:15
[QUOTE=kaj.p][QUOTE=cremedaz]Du kan ju lika gärna göra det ordentligt och gjuta med betong istället för att hålla på med trä som kommer att ruttna med tiden.[/QUOTE]

Jovisst Men gillar inte betong.[xx(] [xx(][/QUOTE]

Nästa stora dammbygge jag gör blir i betong i alla fall efter att ha tröttnat på alla hål i dammduk (har ändå en dyr rackare) pga älgar som klampar i och isflack som rasar ner och gör hål i duken. Hålen i sig är inte det värsta utan det är att det är lögn i [:-20] att hitta småhålen där vattnet sakta sipprar ut.
#17 - 1 augusti 2005 21:42
#18 - 1 augusti 2005 22:16
Men Kjell 15-20 års garanti. Gäller den inte älgar.:D :D Skämt o sidor jag vill gärna testa.

Detta är ett projekt som jag haft itankarna i många år men det har aldrig blivit av. Har så klart en massa egna ideer, men om de är riktigt genomtänkta ännu vet jag ej. Iallafall revideras de ständigt, detta i takt med att jag håller på. Så det kommer nog att ventileras ut lite tokigheter i denna tråd då o då.:)
Sedan finns risken att det tidsmässigt blir en utdragen tråd.:D
#19 - 2 augusti 2005 06:31
Ska du ha gummiduk så är garantin 30 år (inte mot älg)
Det sägs att en damm blir aldrig färdig.
Har du tänkt ut var du ska ha filterna.
Har du planer på bottenavlopp.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 2 augusti 2005 07:57
Tack för tipset Kramfors:D

Till Kaj - visst finns det garanti men hur kul är det att riva upp en hel damm med några år på nacken och med tusentals med växter:( .
Att det är så VET självklart dammdukstillverkarna - vilket är anledningen till deras frikostiga garantier.

Nåväl hur som helst - skall bli kul att följa ditt projekt Kaj. Nästa vår/försommar kommer vi ner och besöker dig.
#21 - 9 augusti 2005 05:38
LIten uppdatering. Det massiva regnandet har spräckt min tidsplan. Men nu är iallafall träramen klar. Impregnerat virke avsett för mark/vatten ( tack för det tipset Kramfors) Nu blir nu åter en paus i byggandet då det blir diskus o dammfisk i Tyskland några dagar.
#22 - 9 augusti 2005 13:39
hahaha fick en liten bild i huvet av dej liggandes på nåt typ luftmadrass i sommarvärmen med solglasögon och en kall öl i näven.

ser ut som en bra borjan
#23 - 28 augusti 2005 16:21
Lite uppdatering Det har varit ett jätteryck i helgen trots ständig påfyllningar uppifrån. Det är lite svårt att se på bilderna men djuphålan blir ca 1,20 Kanterna ser branta ut men de går i intervaller. Vidare har jag grävt ner en kulvert från källaren till dit jag tänkt ha pumphuset. Tanken med en kulvert är att jag också i framtiden att kunna dra slangar elledningar etc. utan att gräva.
Fråga Hur länge håller en kokosmatta?
Ps han på bilden är farsgubben o han har slitit hårt trots sina 75 år. :) Heder åt honom
#24 - 28 augusti 2005 17:24
Har du bestämd dig om vilka filter och pumpar du ska ha.
Hur många liter kommer dammen att rymma ca.
#25 - 28 augusti 2005 17:55
[QUOTE=Kramfors]Har du bestämd dig om vilka filter och pumpar du ska ha.
Hur många liter kommer dammen att rymma ca.[/QUOTE]

Nej kommer troligen att köpa det i tyskland. Var nere förra vecka o kollade in en enorm dammavdelning på zoozajak. Såg där en del filter för större dammar o fick också lite nya ideer.
Sedan såldes där barber o ål :eek: som dammfisk Trodde ålen snart var Citeslistad.
När det gäller volymen kommer det nog att bli minst 20 kbm. Skall läsa av vatten mätaren innan jag börjar påfyllningen.:D :D
#26 - 28 augusti 2005 19:07
ja du kaj.p detta ska bli kul att se hur det går:) Hoppas det kommer bilder snart så vi får se hur det framskrider;)..Lycka till iallafall och jag håller tummarna för att du inte får några besök av älgar..[:-34]
#27 - 28 augusti 2005 19:15
Är det så mycket billigare i Tyskland, om man tittar på Oase Promax 30000 kostar den ca 8500:- här och på den firma du nämner 829.00 EUR.
#28 - 28 augusti 2005 19:33
[QUOTE=Kramfors]Är det så mycket billigare i Tyskland, om man tittar på Oase Promax 30000 kostar den ca 8500:- här och på den firma du nämner 829.00 EUR.[/QUOTE]

Vet ej Det finns andra stora filtersystem som inte finns i katalogen. Hade tyvärr inte med kameran. Men skall snart ner igen.:D Sedan det finns klara prisfördelar.
Och även där nere skiljer det. Inte minst när det gäller filtermaterial.
#29 - 5 oktober 2005 17:48
längesen du uppdaterade tråden nu Kaj
Hur går det..man är ju nyfiken
#30 - 5 oktober 2005 18:11
[QUOTE=Bosse.J]längesen du uppdaterade tråden nu Kaj
Hur går det..man är ju nyfiken[/QUOTE]
Ja fy vad tiden går och tyvärr måste man jobba också.:) En del har dock hänt och jag skall försöka ta lite bilder i helgen.
#31 - 5 oktober 2005 19:44
kan väl inte göra så mycke mer nu när kylan kommer ?
#32 - 5 oktober 2005 20:17
Vad fanken [:O]

Har jag helt missat ditt lilla swimmingpoolsdammprojekt ?

Tydligen :( , hoppas det blir kalas för jag ser framemot en glasruta i ena änden av baljan så man kan se VF blueface heckel simma där i nästa sommar och dej liggande på luftmadrass med bira i handel som nån ovan i tråden skrev :D !!!

Nä skämt åsido, hur fasen hinner du karl ??:confused: ¿¿
// Matte
#33 - 7 oktober 2005 13:49
Ok Här är lite nya kort. Det som tar tid nu är allt runt stenstranden, plattläggning etc. Dock har fisken o näckrosen fått flytta från tunnan så jag har fyllt upp ca 15 kbm. Som vädret ser ut får det nog bli ett ryck i helgen.:D
#34 - 7 oktober 2005 17:39
Gött. Nyfikenheten är stillad en stund, Ser grymt fint ut. :D
#35 - 7 oktober 2005 18:16
definitivt plats för en luftmadrass till sommarn ;)
#36 - 7 oktober 2005 19:04
Blir säkert en fin damm.
Mina Koi sliter och river i kokosmattan så fiberna fastnar i pumpen och skatorna drar trådar ur den sitt sitt bobygge på våren.
Har du köpt fiskar till dammen.
#37 - 7 oktober 2005 19:11
Bara "ärvda" guldfiskar än o mer blir det inte. Sen har jag ju vintern på mig att fundera.:)
#38 - 15 oktober 2005 16:44
Har gjort ett litet ryck idag. Själva dammen kommer det nu inte att hända så mycket mer med i vinter. Tillåter vädret så är det kringarbetet som prioriteras.
Har tänkt använda den gamla dricksvatten brunnen del som överfyllnadsskydd och ev också som filter. Skall försöka få returvattnet att gå genom den gamla gårdspumpen.:) Har också fått ner någon vassväxt denna har taggiga kottar typ kastanj vet ej vad det är?:confused: Någon kunnig.
#39 - 15 oktober 2005 17:17
ser bara bättre å bättre ut [:-106]
#40 - 15 oktober 2005 17:33
[QUOTE=Raven]ser bara bättre å bättre ut [:-106][/QUOTE]
Tackar Raven. Följer dina katt trådar också. Det ser ut som ni mår prima ihop.:) Mamman är dock nu steriliserad så du har en av de sista ättlingarna.:D
#41 - 27 april 2006 18:11
Tja nu har man börjat vakna upp efter den långa vintern. Fisken har klart sig hyfsat men hittade en 20 tal döda grodor av en art som är helt obekant o hur tusan de har hittat dit. Jag har långt till närmsta vattendrag.
Nåväl det är dax att ta tag i filtreringsfrågan o jag har lite ideer tänkte del använda den gamla brunnen som filtet(Syns på bilden) tänkte leda överskottsvatten dit så det blir ytavrinning Brunner rymmer ca 2 kbm.
Kommer sedan att använda plastdunken 1 kbm som filter ( den skall kläs in) som huvudfilter frågan är hur den inreds bäst. Vad säger du Kramfors?? har tänkt att ha Uv på returen.
#42 - 27 april 2006 18:17
Tja nu har man börjat vakna upp efter den långa vintern. Fisken har klart sig hyfsat men hittade en 20 tal döda grodor av en art som är helt obekant o hur tusan de har hittat dit. Jag har långt till närmsta vattendrag.
Nåväl det är dax att ta tag i filtreringsfrågan o jag har lite ideer tänkte del använda den gamla brunnen som filtet(Syns på bilden) tänkte leda överskottsvatten dit så det blir ytavrinning Brunnen rymmer ca 2 kbm.
Kommer sedan att använda plastdunken 1 kbm som filter ( den skall kläs in) som huvudfilter frågan är hur den inreds bäst. Vad säger du Kramfors?? har tänkt att ha UV på returen.
#43 - 27 april 2006 18:36
[QUOTE=kaj.p]Har också fått ner någon vassväxt denna har taggiga kottar typ kastanj vet ej vad det är?:confused: Någon kunnig.[/QUOTE]
Sent svar kan tänka - igelknopp borde det vara:
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/spargania/sparg/sparere.html
#44 - 27 april 2006 18:45
Sätt en antal elrör med hål som strilar vattnet ner över sådana plastkorgar som bagarna brukar ha bröd i, de har som en galler botten.
I korgarna har du olika filtermaterial, japanmatta, filtermatta, på så sätt rinner vattnet ner genom filten och sk*ten stannar på botten och i de nedersta korgarna har du inget material.
I botten har du en avtappning där du spolar ur sk*ten.

När flödet avtar, lyfter du ur korgarna och rengör de nedersta som blivit full av föroreningar och sätter de korgarna överst.

Det är lite svårt att förklara.
#45 - 27 april 2006 18:59
[quote=erikthur]Sent svar kan tänka - igelknopp borde det vara:
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/spargania/sparg/sparere.html[/quote]
erikthur Du är en memorybank.:) :) :) :) Tackar
#46 - 3 juni 2006 08:10
JA nu har det kommer lite mer prylar så nu väntar vi bara på filtermaterialet.
Pumpen är en Flygt ställbar med kapacitet på 7000 liter o sedan har vi ett TrojanUvmax på 67 Watt o det vore väl tusan om inte del tog det mesta.
En hel del växter är också isatta.
#47 - 3 juni 2006 11:17
går framåt ser jag.

hur kommer du dölja tanken ?
#48 - 3 juni 2006 14:52
Är den pumpen avsedd att alltid gå.
Hur många watt är den på?
#49 - 3 juni 2006 15:05
Min fru vill ha en lika dan nu när hon har sätt din damm då får vi två st lite mycket tycker jag jag ska gjuta en nästa gång jag gör en i sådant fall mycket bättre
#50 - 4 juni 2006 20:27
[quote=Kramfors]Är den pumpen avsedd att alltid gå.
Hur många watt är den på?[/quote]
Jadu kramfors
Säkert inte billig i drift då den drar 550 watt men den är avsedd för kontinuerligt drift o kommer att fungera länge. Både denna pump o UV ljus lär finnas hos fiskodlare.

O raven Det blir troligen ett litet ankhus runt. Rött med vita knutar.:)
#51 - 4 juni 2006 20:46
7000 l/t tycker jag är lite till en damm 20 kubik.
#52 - 4 juni 2006 22:05
[quote=Kramfors]7000 l/t tycker jag är lite till en damm 20 kubik.[/quote]
Jag med, lite snabbt inlägg där .:) Men den är ställbar till mellan 100-320 liter i minuten o skall även kunna ta div skit. Inte för att jag kan detta så bra. Det är min första damm. Men jag har har god support.:D
#53 - 5 juni 2006 06:02
Problemet med pumpar är att den mängd vatten som pumpar anges pumpa är vid pumpen.
Tex. vid 2m lyfthöjd brukar mängden halveras, och x antal meter slang minskar också mängden.
Vilken slangdiameter kommer du att ha.
#54 - 5 juni 2006 06:52
[quote=Kramfors]Problemet med pumpar är att den mängd vatten som pumpar anges pumpa är vid pumpen.
Tex. vid 2m lyfthöjd brukar mängden halveras, och x antal meter slang minskar också mängden.
Vilken slangdiameter kommer du att ha.[/quote]

Jo det är nog så, men det är så att på jobbet har vi problem med dricksvattnet från egen djupborrad brunn. Nyligen satte vi in ett reningsverk, med ny pump, osmos samt UV. Denna anläggning försörjer ca 50 personer dagliga vattenbehov o brunnen är 35 meter djup. LÄt dessa personer bestämma vad jag behövde när det gällerdiametern så är den 30 mm Uv lampan så det får nog styra.
www.vattenteknik.se
http://www.flygt.se/
http://www.vattenteknik.se/NR/rdonlyres/1F2D36FD-5C22-412A-AD0C-54CB41B7DB85/0/PBSterilightUVaggregat.pdf
#55 - 5 juni 2006 07:05
Vilken fisk ska du ha där eller finns redan där??
#56 - 2 augusti 2006 00:28
Denna nattbild var den Kjell ratade i fototävlingen. Hmm Svårt o ställa upp med dammbilder nu. Trodde det var ok då damm har sin plats i forumet o i bildarkivet. Men men
#57 - 7 augusti 2007 19:37
Ett tag sedan sist men nu så äntligen har man fått hit grävare som fixat de andra delarna av gården och nu är det inne på slutdelen.
Lite (några kbm) mer singel o sten skall flyttas (bra för figuren säger frugan) Har också tänkt att ha över rinningen till den gamla dricksvatten brunnen som ni ser bredvid.
Funderar sedan på om jag kan få upp vatten ur brunnen genom den gamla pumpen så att den rinner stadigt.
Uv är ännu inkopplat men har ett Trojan UV Max på 65 watt filtret är ett PB 20 allt detta skall gömmas i ett litet hus.
#58 - 8 augusti 2007 01:19
ser spännande ut med ett långtidsprojekt:)
#59 - 8 augusti 2007 08:06
Svindyrt

[quote=kaj.p;804522]Jadu kramfors
Säkert inte billig i drift då den drar 550 watt men den är avsedd för kontinuerligt drift o kommer att fungera länge. Både denna pump o UV ljus lär finnas hos fiskodlare.

blir svindyrt att använda den pumpen 0,550X24X1,2=15,84kr/dygn=7000l/h
tex en dammpump 0,175X24X1,2=5,04kr/dygn och den pumpen ger 12000l/h
#60 - 18 augusti 2007 20:32
Sist jag var och tittade på dammpumpar så hittade jag en som sög 12500L tim den drog inte mer än 400 W.
#61 - 19 augusti 2007 05:46
stene skrev:
Sist jag var och tittade på dammpumpar så hittade jag en som sög 12500L tim den drog inte mer än 400 W.

400 W blir dyrt om den ska gå året om.
En Vortech 13 000 drar 140 W.
#62 - 19 augusti 2007 07:03
Kramfors skrev:
400 W blir dyrt om den ska gå året om.

En Vortech 13 000 drar 140 W.
Förlåt tänkte fel den han hade i¨dammen drog 400w den var på 25000L den drog 400 W den jag tittade på var den du nämnde men dem är inte billiga precis
#63 - 30 juli 2008 21:30
Vad tiden går men tänkte väcka upp tråden lite.
Dammen är nu igång med ett Power Bead 20 filter Har grävt upp hela Aronia häcken som bara släppte löv, vill lova det var ett jättejobb:eek:
Det som är mest kul är allt djurliv som dammen drar till sig, grodor, fåglar o igelkotten som jag inte sett på 10 år. Sedan varje kväll kommer fladdrmössen o dricker i farten. Häftigt och hur tusan fotar man det :confused::confused:
Bättre bilder kommer
#64 - 31 juli 2008 05:21
Riktigt fint Kaj..tycker det har kommit i mer växter sist jag såg dammen,har du seriekopplat det högra filtret med Power Bead eller går det på en egen pump.
#65 - 31 juli 2008 06:38
JO det har nog kommit i en del till. Fick ett gäng vilda växter från ån som rinner genom golfbanan bl.a en gul iris o den växer kopiöst. Har också blå som jag köpt som dammväxt o den ligger långt efter både i storlek o kraftighet. När det gäller filtren så har de var sin vortech pump idag.
Har dock varis o sett på en anläggning där de hade ett förfilter till sin PB o det skulle fungera kanon så möjligt att det blir så.
För skall dock resten av stenen ut Staketet skall upp och det skall bli tak över pumparna och elcentralen.
#66 - 31 juli 2008 09:43
kaj.p skrev:
JO det har nog kommit i en del till. Fick ett gäng vilda växter från ån som rinner genom golfbanan bl.a en gul iris o den växer kopiöst. Har också blå som jag köpt som dammväxt o den ligger långt efter både i storlek o kraftighet. När det gäller filtren så har de var sin vortech pump idag.

Har dock varis o sett på en anläggning där de hade ett förfilter till sin PB o det skulle fungera kanon så möjligt att det blir så.

För skall dock resten av stenen ut Staketet skall upp och det skall bli tak över pumparna och elcentralen.
Det är vackert med Iris,jag var själv och plockade vid en damm jag visste inte vad det var eftersom det var efter sommaren,men nu visade det sig vara Iris tänk på Kaj att du kan plocka fröerna och torka in så du kan så dem nästa sommar i dammen så blir det mer Iris.

Jag hade också kört med det som förfilter eller fylla den med Biobollar och köra det efter PB så slipper du en Strömräkning extra;)annars skitsnyggt verkligen:)
#67 - 26 september 2008 16:08
Fick lite backning av Stene för jag inte uppdaterat på länge. O vem vågar stå emot honom.:D:D Iallfall är planket klart nu o helgens jobb blir o bygga in filtren o elcentralen ( som nu finns i frigolitlådan) Överrinningen är klar o maskerad så att överskottet nu rinner ner i den gamla brunnen.
#68 - 26 september 2008 22:00
Skönt att du sköter dig Kaj:p:Dser jätte bra ut verkligen klarade sig Koien vinterna som har varit??
#69 - 26 september 2008 22:12
ja det tror jag Försöker dock rensa från alla guldfiskar, Men nene dumma inte då De vet precis vad jag tänker göra
#70 - 26 september 2008 22:16
Ja dem är smarta..har du UV inkopplat nu också?det hade du inte sist jag var där.
#71 - 26 september 2008 22:45
Jo kör Uv i det lilla filtert bredvid powerheaden. Har ett kraftigare på 65 w men det kommer till våren då jag har elcentralen under tak
#72 - 27 september 2008 07:12
kaj.p skrev:
Jo kör Uv i det lilla filtert bredvid powerheaden. Har ett kraftigare på 65 w men det kommer till våren då jag har elcentralen under tak
Ok..Hur har du haft det med trådalger i sommar?
#73 - 4 mars 2009 18:04
Hur ser den ut nu? :d
#74 - 4 mars 2009 18:22
Kan fortfarande gå på den. Men några dagar till med 7 plusgrader som idag så...........
#75 - 5 mars 2009 15:07
Det skulle jag vilja se!:d
#76 - 7 april 2009 18:00
Nu då? ;):D
#77 - 1 maj 2009 19:41
Hehe Det gr framåt sakta men säkert nu är iallfall min pilsnerdrickar/betraktarstol inköpt. :d
Två bilder från ikväll.

Annons