Dammlevermossa

#1 - 13 oktober 2004 11:58
Har massa dammlevermossa som flyter runt på ytan. Funderar nu på att
binda ner den på botten för att få en snygg matta. Jag har bara lite svårt att komma på hur jag ska göra. Mossan är ju bara massa blad som inte sitter ihop. Hårnät med stenar i kanske skulle funka... fast jag har inget hårnät.
#2 - 13 oktober 2004 12:06
Jag köpte ett hårnät på ICA för 19:50, däremot har jag inte hittat någon dammlevermossa :)

/olivia
#3 - 13 oktober 2004 12:12
Har du inte gaffelmossa - Riccia fluitans?
Damlevermossan är mer sällsynt även om man ibland har turen att hitta den i mälaren.
#4 - 13 oktober 2004 13:16
Jag tror inte det. Om man kollar på bilden här på zoopet på Riccia fluitans så ser min inte ut så. Fast å andra sidan står det att den
heter både Riccia fluitans och dammlevermossa. Förvirande...
vad är det latinska namnet på dammlevermossa respektive gaffelmossa?
#5 - 13 oktober 2004 13:43
Det ska vara samma sak, och Riccia finns i Sverige lärde jag mig av Ingemar Ander i måndags då han var och föreläste om växter i LAF.
#6 - 13 oktober 2004 13:52
dammlevermossa och gaffelmossa är alltså samma sak?
#7 - 13 oktober 2004 13:54
NEJ
http://www.lucidcentral.org/keys/appw/nonkey/html/ricciocarpus.html
#8 - 13 oktober 2004 15:16
Erikthur
Den där länken säger ingenting..

Riccia fluitans är det vetenskapliga namnet på dammlevermossa och gaffelmossa då dessa är samma växt..

Edit.
-----

R. fluitans Linnaeus är den vanligaste varianten.

#9 - 13 oktober 2004 15:18
perta

Det finns olika formar av riccia.

http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=259
#10 - 13 oktober 2004 15:37
plizken-
Wrong - det enda stället där man anser att dammlevermossa och gaffelmossa är samma sak är zoopet visar en googling
Jag gav länken ovan till dammlevermossan som också visar att folk brukar förväxla de här arterna inom hobbyn.

Även om jag inte håller på med växtakvaristik nu för tiden så har jag varit mycket intresserad av växter - framförallt flytväxter tidigare och jag måste säja att jag är nog ganska förvänad över att man inte kan skilja på riccia och ricciocarpus på det här forumet.

Skärpning ombedes.
#11 - 13 oktober 2004 15:38
Ursprungligen skickat av plizken

perta

Det finns olika formar av riccia.

http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=259

Och ingen av dessa bilder visar dammlevermossa eller...
#12 - 13 oktober 2004 15:58
Det verkar vara så illa att dammlevermossa inte är något vedertaget namn överhuvudtaget. Tydligen bara inom akvaristiken.

Jag tror det är så illa att båda har fel.. Inte ens artarken använder det namnet. vattenstjärna verkar vara det svenska namnet på ricciocarpus.
#13 - 13 oktober 2004 16:05
bind det med fisklina runt en rot eller flat sten
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=217114&gid=217117
#14 - 13 oktober 2004 16:06
Det var levermossa i de böcker jag hade på 1980-talet (gått förlorade i en skiljsmässa).
Jag samlade ricciocarpus i mälaren (små mängder bara) men fick dem aldrig att trivas i akvarium. Vattenstjärna är inget namn jag förknippar med ricciocarpus men man kan ju aldrig utesluta att det används någonstans.
Jag samlade också fantastisk gaffelmossa i Arvika-trakterna.
Men jag har då aldrig sett att levermossa används som beteckning för riccia fluitans någonstans förutom just zoopet.....
Finns det inga växtexperter här?
#15 - 13 oktober 2004 16:37

Vad folk använder för handelsnamn på ogräset (eller omossan:) är väl helt och hållet ointressant !!

Jag tycker hjortgatans.se/tropica beskriver det bra.

Jag upptäckte iallafall att ICA's apelsiner säljs i gröna nätpåsar, dom fungerar kanon !

Zoom'a denna bild på en "nyplanterad" så ser ni nätet.

http://berthling.com/gallery/110-liters/CIMG2022
#16 - 13 oktober 2004 16:46
Jag (i alla fall) pratar ju inte om handelsnamn utom tidigare vedertagna svenska namn. Men det gör i alla fall detsamma eftersom det är bara de latinska namnen som verkligen gäller.
Men jag blir bekymmrad när namnförvirringen blir för uttalad.
#17 - 13 oktober 2004 17:23
Det verkar vara svårt att komma fram till vad som är vad.

Har kollat runt lite nu och det verkar inte bättre än att jag har den europeiska varianten av Riccia fluitans som då inte ska lämpa sig för akvariebruk. Men det har jag svårt att tänka mig. Den växer som ogräs.
#18 - 13 oktober 2004 17:44

Den jag har växer åxå som sjutton utan att vara speciellt snygg, min påminner dock mest om den thailänska !

Man får nog gå på en mässa där Amano ställer ut och sno lite när han vänder ryggen till för att vara säker på att få "rätt" sort :)

Det räcker ju med några få "flarn" för att odla upp hur mycket som helst, omossa är nog rätt ord :)

Kanske någon zoopet'are som vet med sig att han/hon har rätt sort som kan dela med sig. Den går ju ganska så bra att skicka i påse/kuvert!
#19 - 13 oktober 2004 17:55
Min är inte speciellt snygg heller. Lite grov lixom. Vill ju ha den riktiga varan. Vore kul om nån visste var det fanns i uppsala.
#20 - 13 oktober 2004 18:13
Kolla min länk är det rätt kan jag skicka den
ska lägga in en ny bild som visar den bättre
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=217114&gid=217117
MVH Mange
#21 - 13 oktober 2004 18:59
jag vågar inte svara på om det är rätt mossa. jag har ju som bekant "fel" dvs den europeiska, och den är det inte du har ser det ut som. Svårt att se på bilder när de är så lika.
#22 - 13 oktober 2004 19:12
Erikthur
Här hittar du vattenstjärna. Bållevermossa, det var ett nytt namn för mig.

http://www.sbf.c.se/MV/ostergotland.htm

---------
Jag har skickat riccia runt hela sverige med post.. Det går utmärkt i en plastpåse i ett vanligt kuvert.
#23 - 13 oktober 2004 19:36
Yes - det är den levermossa som jag känner som dammlevermossa i just Uppland och nu när jag tänkt lite mer på saken så har jag för mej att jag någon gång stött på formuleringen såsom "tidigare även kallad" eller "även känd som" vattenstjärna någon gång.
Men Riccia fluitans är det ju inte...
#24 - 13 oktober 2004 19:45
Man lär sig något nytt varje dag.

Om det nu är så som du säger så är det ett gyllene tillfälle för någon att tipsa zoopet om det felaktiga namnet och kanske vinna en bok eller något. =)
#25 - 13 oktober 2004 19:52
När jag googlade fick jag bara fram trådar från forumet så det vinner jag nog ingen bok på...
Kjell är just nu lite surare än normalt på mej så vi får se om jag får skriva något mer här...
#26 - 13 oktober 2004 20:02
Där ser man.. Han brukar inte vara långsint så det reder sig nog.

Skulle vara kul att lösa den här diskutionen på ett riktigt sätt.

Kanske Naturhistoriska riksmuseet kan hjälpa till. Man kanske skulle maila dit med en fråga.

Jag är bra nyfiken på hur det ligger till.
#27 - 13 oktober 2004 20:26
Nrm kan direkt hjälpa till lite. Man hittar man en del matnyttigt på denna sidan vad gäller namnen:
http://www.nrm.se/kbo/check/mosscheck.pdf

Enligt denna listan heter Riccia fluitans "vattengaffelmossa" och Ricciocarpus natans "vattenstjärna".

Man hittar också en "akvariegaffelmossa" men dess vetenskapliga namn betraktas som osäkert.

Någon dammlevermossa är inte listad alls så det är nog en ren zoopet-innovation.
#28 - 14 oktober 2004 05:59
Coolt!
#29 - 14 oktober 2004 16:25
Intressant och Bra att veta.

Tackar dgqlof.
#30 - 14 oktober 2004 16:49
Riccia är definitivt mest känt under namnet gaffelmossa. Ett bra namn av uppenbara skäl eftersom den väl beskriver växtens utseende.
Jag får kanske backa något vad gäller Ricciocarpus natans eftersom den i de böcker jag har kvar efter skiljsmässan ofta bara kallas vattenstjärna (t ex Ursing) men jag är nästan helt säker på att jag någonstans någongång läst den beskriven under det svenska namnet antingen som dammlevermossa eller möjligen vattenlevermossa. Om ni vill stifta bekantskap med denna växt så är det bäst att leta efter den i mälaren eller hjälmaren.
#31 - 14 oktober 2004 17:23
Dr Stodola kallar Riccia fluitans för crystalwort och Ricciocarpus natans för liverwort (Encyclopedia of water plants, TFH 1967).
Vad det nu kan vara värt i den här diskussionen.
PatrikMalmo
#32 - 14 oktober 2004 21:08
Nå.

Jag lägger mig inte i namndiskussionen, men jag har i vart fall haft tre olika varianter av Riccia (för att ändå sammafatta namnet). De funkade lite olika när man knöt ner dem på stenar - en variant växte utmärkt, medan de andra två var kinkigare. Prova med en bit först och se om det funkar i ditt kar, annars är det ju onödigt att ta död på all mossan nere vid botten. Numera har jag enbart en variant, den som är lite grövre. Har inte provat den på botten än, så jag vet inte hur den funkar där.

Hilsen!!

Annons