dammfrågor

#1 - 26 december 2008 13:28
hejsan, jag undrar hur djup bör en damm vara för att den inte ska bottenfrysa och måste den vara stor? ska man ha nån slags pump eller nått? har nämligen planer på att bygga en liten damm i ena hörnet på trädgården. och göra en liten tillrinningskanal. i dammen tänkte jag sätta i en pump och ha en slang som går upp till kanalen så det blir lite strömt och syre i vattnet. tror ni det kan funka??

M.V.H Pirayamannen
#2 - 26 december 2008 14:27
Och kan mat ha någon slags värmare på vintern? Fast det kanske inte fryser till så mycket längre med tanke på att det bara ligger en hinna med is i dom grundare bäckarna här hos mig just nu.
#3 - 26 december 2008 14:45
tror ni det skulle funka? har lite att tillägga om byggnaden.
jag tänkte gräva ett stort hål i marken och sedan lägga i nån sorts matta som gör att vattnet inte tränger igenom. sen tänkte jag lägga grusbotten och göra samma sak i tillrinningskanalen. sen tänkte jag sätta in insektslarver så det blir ett ekosystem. men hur gör man så att det är vatten hela tiden??
#4 - 26 december 2008 14:54
#5 - 26 december 2008 15:00
ok. skriv gärna mer. annars kör jag lite som jag tycker. men hur gör man så att vattnet inte försvinner?
#6 - 26 december 2008 15:19
Jag tänker köpa något typ att pressening eller vad det nu kan heta.
#7 - 26 december 2008 15:28
Men snäll ni läs om damma på nätet.
Tex http://koigalen.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=586
#8 - 26 december 2008 15:34
men snälla du jag vill inte ha info om koi eller guldfisks dammar utan om andra dammar.
#9 - 26 december 2008 15:39
och den här delen av forumet är till för att diskutera just dammar
Guest
#10 - 26 december 2008 16:22
Och vad äre för skillnad på en koidamm och en vanlig damm? Du får nog mycket bättre hjälp på ett koiforum..
#11 - 26 december 2008 16:37
men jag ska inte ha koi jag ska ha ädelfisk med andra ord kallvattensfisk och den här delen av forumet väl väl till för att diskutera dammar?(vill inte verka uppkäftig)
Guest
#12 - 26 december 2008 16:38
Ja, meen du kan ju fortfarade fråga dom på koiforumet hur man bygger en damm.....
#13 - 26 december 2008 16:48
men jag tänkte köpa en färdig istället. men den är liten. 140*120*50. räcker det för några regnbågssmolt? och ska jag lägga i några mygglarver och sånt så dom har att äta??
#14 - 27 december 2008 08:28
moderator, vg radera tråden!
#15 - 29 december 2008 09:52
Hmm, synd att du vill ta bort tråden.
Var ju annars roligt att diskutera om damm här och framför allt regnbågssmolt.
Är det en färdiggjuten damm vi pratar om i de dimensionerna så skulle jag nog köpa två stycken sådana o sen göra som en liten bäck mellan dem med dammduk.
Då det gäller mat till fiskarna så löser det sig oftast självt fram emot vårkanten.
Speciellt med mygg.
Om du vill kan du håva upp lite yngel från någon insjö senare och stoppa i dem i dammen också.
#16 - 20 januari 2009 18:58
bara undrar kan man ha guldfiskar 3-4 i en 90 liters balja som man gräver ner på sommaren och har dom inne på vintern?
#17 - 20 januari 2009 19:57
Inte fullvuxna men små tycker jag går bra eller rättare sagt haft själv...
#18 - 21 januari 2009 07:31
undvik direktsol bara!!
#19 - 22 januari 2009 21:09
Hmm, synd att du vill ta bort tråden.

Var ju annars roligt att diskutera om damm här och framför allt regnbågssmolt.

Är det en färdiggjuten damm vi pratar om i de dimensionerna så skulle jag nog köpa två stycken sådana o sen göra som en liten bäck mellan dem med dammduk.

Då det gäller mat till fiskarna så löser det sig oftast självt fram emot vårkanten.

Speciellt med mygg.

Om du vill kan du håva upp lite yngel från någon insjö senare och stoppa i dem i dammen också.

ok vi behöver inte radera tråden! men ´måste jag inte vänta nått år innan jag sätter i båge så insektslivet ska kicka igång eller hur funkar det? fler tips? annars har jag en annan ide som jag diskuterar i en annan del av forumet
#20 - 28 januari 2009 19:30
Ta lite vatten från en insjö, även vattenväxter går bra o lite grus.
Sätt i dem i damm vattnet o du har en hyfsad fauna snabbt.
#21 - 28 januari 2009 20:06
Och därutöver hittar den luftburna faunan dit ganska snabbt.
Jag fick en dykarskalbagge i min damm under tiden jag fyllde upp den...
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=185934
Och som sagt två skräddare därtill (glömde det)
#22 - 9 februari 2009 13:08
Jag har en liten damm på kanske 1000-1500 liter (60 cm djup). Jag kan säga att det var med nöd och näppe jag klarade mina guldfiskar efter att i början på januari tvingats springa ut och bila upp den nästan bottenfrusna dammen. Isen var 40cm tjock och då bor jag i Bohuslän med förhållandevis mild vinter jämfört med övriga delar av landet.

Det fick åka i ett isbad i ett akvarium som sakta tinade upp inomhus. Nu simmar de omkring pigga och glada :-)

Jag kommer fortsättningsvis att plocka upp dem under vintern, alternativt måste jag ha pumpen igång under vintern kompletterat med någon form av värmning som håller vattnet över nollstrecket.

Min damm har varit igång under två säsonger och jag kan säga att jag matar fiskarna ett par gånger i veckan och de har ändå växt till sig och såg välmående ut. Jag vet att det finns gott om mygglarver i dammen samt en del växtlighet som de förmodligen äter av.
#23 - 9 februari 2009 13:11
erikthur skrev:
Och därutöver hittar den luftburna faunan dit ganska snabbt.

Jag fick en dykarskalbagge i min damm under tiden jag fyllde upp den...

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=185934

Och som sagt två skräddare därtill (glömde det)

Samma här, dykarskalbagge, skräddare och en padda som huserade i stenarna bakom mitt lilla vattenfall som jag byggt :)

Annons