Är fiskarna sjuka då räcker det nog inte med ett saltbad för att de ska bli friska.
Man räkna med att 50 cm Koi på 1000l vatten, med mer fisk så krävs noggrann test av vattnet och regelbundna vattenbyten, förvarar man fiskarna mellan 12-15 grader då ska man vara återhållsam med fodret, men det förutsätter att man utfodrat med ett kvalitetsfoder så att de fått ladda "batteriet" före vinter vilan.
Med mycket fisk och föroreningar kan du också få problem med syrebalansen.
Däremot bör Koi som inte är könsmogna gå i varmare vatten för att de ska växa under vintern, tillväxten ökar vid högre temp då de bättre kan tillgodogöra sig protinet i fodret.
Tänk bara på att hålla koll på nitraten.
Könsmogna Koi i 12-15 grader bör vara utan i 1 till 2 månader för att absorbera rom/mjölke och sätta ny rom/mjölker till nästa års lek.
En Koi kan vara i 0,3 % salt men det är inte nödvändigt, jag har mina utan salt använder bara salt första tiden när de fått komma in och några veckor innan jag släpper dem i dammen.
Dammen har jag saltad till augusti då har fiskarna förhoppningsvis ett starkt immunförsvar och klarar av ev.parasit angrepp och bakterier.
för att sedan salta upp den veckan före de ska in, Jag tar också in dem innan vattnet blir under 12 grader.
När jag tar in och ut fiskarna så koppar jag in dem till det vatten de ska vara i för att sedan bada dem i 3% salt för att de inte ska drälla parasiter/bakterier med sig i max 10 minuter, eller till de lägger sig på sidan, för att sedan få komma till en balja med vatten så jag ser att allt är OK.
O,3 % är 3 dl per 100 l vatten, tänk på att bara tillsätta salt till den mängd vatten du tagit bort vid vattenbyte.
Om fisken är försvagad då kan ett 2 % saltbad vara bättre.