Dammfiskar

#1 - 27 januari 2004 11:46
Hej på er.
Kollade till mina fiskar och tyckte att en eller två av dem hade en vit typ knöl eller nått på bakfenan, den ena har haft en knöl eller nått på sidan sedan länge tillbaka "troligen över ett år" ser lite fult ut men fiskarna verkar inte må dåligt och det är ca 12 grader i vattnet byter 1,4 varje månad akvariumet är på 800 liter de är en Koi fisk ca 10 cm men jag har även guldfiskar och stora koi fiskar

Vad kan det vara
#2 - 28 januari 2004 08:29
Hittade detta men är osäker , mitt första val blir att sätta två fiskar i ett karantänsakvarium

Mun"svamp" (bakteriell infektion orsakad av Flexibacter columnaris)
Symptom: Gråvita bomullsliknande fläckar på huvud (speciellt vid munnen), kropp och fenor. Fläckarna övergår så småningom i platta bölder. Sjukdomen är mycket smittsam och kan på några dagar slå ut ett helt fiskbestånd.
Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone), öka genomluftningen i akvariet. Tillsätt grovsalt. Isolera infekterade fiskar i ett karantänsakvarium och behandla dem. Låt dem aldrig gå kvar i huvudakvariet med friska fiskar.
#3 - 28 januari 2004 12:24
Verkar vara ett svampangrepp,
tre utav fiskarna är angripna de är ca 10-15 cm långa.
Har dem nu i ett karantänsakvarium och saltat med ca 50 ml/20 liter vatten ca 7 matskedar vanligt salt utan jod.
Tänkte ha dem där i 2-3 dagar typ.
Men vad värre är så verkar en 35 cm/Koi vara lite drabbad så jag har hällt ner Serra mycopur ca 40 ml i det stora akvariumet 800/l som skall förebygga svampangrepp enligt anvisningarna så skall men upprepa behandlingen i tre dagar

Vad att göra, rätt eller fel ?

#4 - 28 januari 2004 14:38
Har du läst här om svampangepp på Koi http://www.b2g5.com/boards/board.cgi?action=read&id=1069016081&user=tsunamikoi
#5 - 28 januari 2004 17:38
Ja ingen kul läsning om svampangrepp.
Det blev kniven för den som hade en knöl "ev infektion" men de andra två ligger i salt bad tydligen lite starkt så jag har nu bytt ungefär 50% av vattnet, den stora är kvar bland de övriga fiskarna men jag hoppas att medecinen vekar.

Har lite sten och grus i botten, kanske det inte var så bra enligt vad jag nu har läst.
Ökat tempen i vattnet från 10 till 12 grade tänkte ta upp
det till 13-15 grader.

Ska man ha salt i övervintrings akvariet? har hört 0,3 % om man har Koi och eller Guldfiskar hur många ml blir det då i ett 800 liters
#6 - 30 januari 2004 20:49
koi och guldfisk får lätt canser bölder som dom kan leva med och "må bra med" dock ska du vara försiktig för det kan vara inkaplade parasiter då oftast mask det är enkelt att kolla det ta helt enkelt upp fisken och öppna bölden och se vad som finns i den.
använd lite antibaktrilet i akv när du sätter till baka fisken i sitt vatten i gen ex salt
#7 - 30 januari 2004 22:14
DaMaster förklara dig vilken är din källa om inkapslade parasiter och var finns det beskrivet hur man skär upp en böld och vilken behandling fisken ska ha sedan.
Har du egen erfarenhet.
#8 - 31 januari 2004 11:28
Saltbadet blev inte lyckad.

Jag var tyvärr tvungen att avliva de två små koi fiskarna ca 12-15 cm ,då de verkade plågas för mycket. De åter hämtade sig inte efter saltbadet.
Som bestod av ca 1/2 dl falken salt utan jod i ett 20 liters
akvarium, de låg där under eftermiddagen och senare så gjorde jag en 50% delvatten byte från det stora akvariumet så halten av salt skulle minskas.I det stora akvariumet där har jag en Koi som kanske har lite svamp, så i förebyggande syfte har jag behandlat med Sera mycopur i tre dagar och även Ektozon dag ett.
I detta akvarium så har jag 1 st. 35 cm Koi och 2 st. små 12 cm
2 st. 25 cm Guld-id och 9 st. guldfiskar 15-20 cm Sa:15 stfiskar.
Kollade PH värdet det var lite lågt 6,5, kollade även kran vattnet det var 7.0. Har höjt fallhöjden på pumpen 1200 l/h även rengjort tryck filter och ett 20% delvattenbyte.

Hoppas det räcker..

Ola

#9 - 31 januari 2004 13:41
Är fiskarna sjuka då räcker det nog inte med ett saltbad för att de ska bli friska.

Man räkna med att 50 cm Koi på 1000l vatten, med mer fisk så krävs noggrann test av vattnet och regelbundna vattenbyten, förvarar man fiskarna mellan 12-15 grader då ska man vara återhållsam med fodret, men det förutsätter att man utfodrat med ett kvalitetsfoder så att de fått ladda "batteriet" före vinter vilan.
Med mycket fisk och föroreningar kan du också få problem med syrebalansen.

Däremot bör Koi som inte är könsmogna gå i varmare vatten för att de ska växa under vintern, tillväxten ökar vid högre temp då de bättre kan tillgodogöra sig protinet i fodret.
Tänk bara på att hålla koll på nitraten.
Könsmogna Koi i 12-15 grader bör vara utan i 1 till 2 månader för att absorbera rom/mjölke och sätta ny rom/mjölker till nästa års lek.

En Koi kan vara i 0,3 % salt men det är inte nödvändigt, jag har mina utan salt använder bara salt första tiden när de fått komma in och några veckor innan jag släpper dem i dammen.
Dammen har jag saltad till augusti då har fiskarna förhoppningsvis ett starkt immunförsvar och klarar av ev.parasit angrepp och bakterier.
för att sedan salta upp den veckan före de ska in, Jag tar också in dem innan vattnet blir under 12 grader.

När jag tar in och ut fiskarna så koppar jag in dem till det vatten de ska vara i för att sedan bada dem i 3% salt för att de inte ska drälla parasiter/bakterier med sig i max 10 minuter, eller till de lägger sig på sidan, för att sedan få komma till en balja med vatten så jag ser att allt är OK.
O,3 % är 3 dl per 100 l vatten, tänk på att bara tillsätta salt till den mängd vatten du tagit bort vid vattenbyte.

Om fisken är försvagad då kan ett 2 % saltbad vara bättre.
#10 - 31 januari 2004 15:45
Tack Kramfors.
Skulle köpa ett test för nitrat men det var tillfälligt slut i butiken. Har troligen matat för mycket ca 0,5 dl /dag
Ska testa att minska detta då jag så att efter 15 min
var nästa 50 % av maten kvar. Ska även gör vattenbyten lite oftare, tydligen så har jag inte varit riktigt medveten om vikten av detta. Jag har ingen aning om fodret men ska läsa lite om detta
har även för avsikt att köpa ett par lite finare Koi fiskar men då jag bor uppe i Piteå så är transporten lite känslig, Jag har ett vacker exemplar av en Ogon men det vore skoj med ett par Kohaku.
Om någon har ett bra tipps på leverantör så är jag intresserad så snart jag vet att min balans och fiskarna mår prima.

Verkar vara mycket som man har att lära, det började men att frugan ville ha en damm och nu har man snart hela garaget fullt men akvarium.

Ola
#11 - 31 januari 2004 17:22
Jag har 5 kubik vatten i gillestugan i källaren.
Jag har skickat 75 små Koi till jokkmokk är det långt dit.
Vid nedbrytning av 1g protein bildas 0,708 g nitrat, om du har ett foder som innehåller 30% protein och matar 100 g då tillför du ca 20 mg nitrat.
Så om du byter 20 % vatten varje vecka och tillför 20 mg nitrat i veckan så byter du inte bort 20 mg nitrat utan 20 % av 20 mg nitrat.

De "lärde" tvistar om man på vintern ska utfodra med "veteprotein" eller ett foder med mycket kolhydrater, jag lutar åt det senare.
Alltså ett foder med mycket protein ger högre nitrat, kolhydrater mindre, Koi vid en temp av 12-15 grader nästan ingen mat kanske en gång i veckan, Koi under 12 grader ska man inte ha, fiskar under 8 grader ingen mat.
Koi man vill öka tillväxten på varmare vatten 18-25 och proteinfoder.

#12 - 31 januari 2004 19:58
5 kubik wow det var inte lite, själv har man harkel harkel 0,8 m3 typ, men när isen är borta i tädgården så har man 10 m3 , kanske ska man bygga ett nytt övervintrings akvarium till nästa vinter.
Har ökat värmen i garaget nu :)

Kanske du har några koiar att skick upp till Piteå.

Ola
#13 - 31 januari 2004 20:11
Ja ca 300 fjolårs yngel, och några som blir 2 år till sommaren bla. de här http://www.kramforskoi.com/smokoi0030505/skoi0305052_small.jpg
http://www.kramforskoi.com/smokoi0030505/skoi0305057_small.jpg
http://www.kramforskoi.com/smokoi0030505/skoi0305056_small.jpg
På den här sidan är bilder på mina inne dammar.
http://www.kramforskoi.com/vinter.htm
#14 - 2 februari 2004 12:53
Hjälp. Har behandlat med "Sera mycopur" i tre dagar och fortfarande har inget hänt, men det är bara en och det är min favorit Koi som har lite ludd på fenorna, vad kan jag göra finns det något att köpa som verkar bättre än Sera mycopur, Ph värdet är nu 7,0 och jag har gjort x-tra vatten byten och då har jag "luftat vattnet".

Ska jag ha panik eller är det lungt,jag gillar inte saltbad nu mera.

Ola...
#15 - 2 februari 2004 14:16
Du kan bada den i 2 % salt bad i max 10 minuter eller eller till den går på sidan för att sedan flytta den till ett rent vatten med 12-15 grader, svampangreppet ökar vid hög temp.
Ha sedan fisken i ett vatten som du har 0,3 % salt i, 3 hg ca 3 dl per 100 liter vatten.
Annars får du be din Zoobutik ta hem ett medel från AQUA INTERIÖR som heter Anti svamp det är ett medel för dammfiskar.

Svampangrepp på fiskar är ofta en sekundär sjukdom där parasit och bakteriengrepp är huvudsjukdommen.

Sera mycopur är främst till för att förhindra svanpangrepp där en fisk är skadad.
#16 - 2 februari 2004 14:38
Jag har skickat ett mail till dig Ola.
#17 - 5 februari 2004 11:26
Väntar på medicin från Lasse...
och saltat.
#18 - 7 februari 2004 15:04
Har behandlat med ett medel som innehåller Formalin och Malachite som verkar mot bakterier, allt enligt Koi klubbens rekommendation saltat ca 15 dl på 600 liter vatten. Kollade ph ligger stadigt på 7.0 men Kh testen visar på 2-3.0 svårt att se men jag vet att vårat vatten är mjukt så jag borde kanske tillsätta Bikarbonat så det ökar till 5.0 <u>men är det rätt att blanda så mycket kemikalier</u> ? Fiskarna verkar må bra ändå.
Ola...
#19 - 7 februari 2004 15:28
Det bästa är att aldrig behöva mediciner och använda kemikalier.
Bikarbonat kan man säja att det gör vattnet till som det borde vara.
Formalin Malachite är ett medel som täcker det mesta, var noga med doseringen och se till att syresättningen är bra.
Jag tycker du ska kolla pH morgon middag och kväll då KH är lågt och medicineringen kan göra att pH sjunker, tänk på att inte ta mer än 2 gram per 100 liter vatten om du måste höja pH, det är bra om det är på 7,0 och testa vattnet efter du haft i bikarbonaten.
Och ingen mat.
Sa Lasse något om vilken temp du ska ha.
#20 - 7 februari 2004 16:17
"Sa Lasse något om vilken temp du ska ha."

Det var Channa som jag talade med,hon ville att jag skulle höja värmen men förstod att det inte var så lätt att ordna på 650 liter i garage miljö. Men hon rekommenderade att salta tills medicinen skulle anlända.
Har höjt från 10 till 15 grader nu, jag har inte hällt in bikarbonat ännu, ska jag göre detta nu eller avvakta tills behandlingen är över.

Ps. Har fått ett par bilder på Koi från Channa. Har du några bilder och har du sett mina mail ?

Ola
#21 - 7 februari 2004 16:52
Ja, jag har läst dem.
Channa ÄR Svenska Koiklubben.

Använd bara bikarbonaten till att justera pH, när fiskarna inte mår bra, så måste alla förändringar som pH temp ske långsamt, likaså när du sedan ska byta ut vattnet med medicin så byt lite 5 % varje gång med några timmar mellan.

En Koi vill inte ha några stora förändringar i vattenkvalten, max 0,5 grad på en dag om du justerar pH, och vattentemp max 2 grader i timmen.
Jag har de som blir 2 år till sommaren och några hundra som är 5 månader, och är det en koidåre (koi kichi) som ska ha Koi då ger jag bort dem.
Men ska man köpa Koi så tycker jag att de ska var ca 2 år då ser man hur de kommer att få för färger.
Har du läst om Koidåren http://www.kramforskoi.com/koidorar.htm

Det blev fel på grader och timme som jag ändrade.

Jag hör av mig på e-post i morgon.

Annons