En del av dem, har byggt ett stengärde av resterande ska skicka en bild på det också då fårstår man vidden av stenarnaTenkare skrev:Maffigt.
Var det stenarna runt om som var i vägen?
Kommer Koi också så småningom,släppte i fyra Guldfiskar för att se dem verkar klara sig det är ändå nästan 10 grader jag har kört med kallt vatten nu på slutet när dem gick inne så det gjorde nog susen annars kan det bli en chock för dem,det blev det nog ändå;) för dem.Kramfors skrev:Ingen Koi?
Ingen aning faktiskt hur många liter den är på,det går förstås att räkna ut men det har jag inte brytt mig om.:)erikthur skrev:Japp,
Snygg damm Stene - liter?
Tack så mycket:) givetvis så ska det bli en massa växter runt förutom syrenhäcken som redan finns där den kommer att hänga över den nu till sommar en massa bambu en massa pampa gräs så man ska inte kunna gå runt den.morrhoppa skrev:Jättefin damm :)
Inte jag men min fru tjatar om att ha kokosväv runt den:)yllekanin skrev:Ett tips är ju att göra något åt den blottade damfolien. Dels blir det mycket snyggare och dels så (om det är dammfolie) så håller det längre. Du kan ju ta kokosmatta/väv och sätta runt om, däri kan du sedan plantera finfina växter som kryper runt. Nu har du säkert redan tänkt på det.
Jag själv vill ha en stenbelagd kant men jag har för mycket veck på mattan för att fästa den,men den går väl att lägga över kanten så det ser lite bättre ut:)Kramfors skrev:Jag har problem med kokosmattan, Koien river loss "trådar" ur den som sedan fastnar i pumpen.
Om du har råd kan du blanda kokosmatta med http://www.aquainterior.se/produkter.asp?nav=26&parent=23
Roligt att du frågar där är för närvarande ett bo uppe i en ek som tillhör en Glada,så lite orolig är man alltid men dem andra åren så har det inte hänt någoting men då har det inte varit en Glada som cirkulerar där i heller:)Vic skrev:väldigt fint!
hur gör man med fåglar som vill åt fisken? har alltid undrat över det.
i framtiden ska pappa bygga damm, vi bor nära havet så man ser fiskmåsar m.m då och då..
Det är väl en av fördelarna att bo i villa man gör vad man själv känner för:)mayday skrev:Grymt snygt ...
Nä om man ska ta o växa upp o skaffa villa kanske ...
kommer bli ett fort med vallgrav om jag känner migsjälv rätt ;P
Vic skrev:väldigt fint!
hur gör man med fåglar som vill åt fisken? har alltid undrat över det.
i framtiden ska pappa bygga damm, vi bor nära havet så man ser fiskmåsar m.m då och då..
När jag sitter vid datorn så ser man en stor Glada vid boet för tillfälligtmediabrus skrev:Det är väl inte så illa att ha häckande glador? Snyggare fåglar finns knappt! (Nu längtar jag tillbaka till Skåne!) Förutom att de kan kasta lystna blickar på fisken då förstås. När sambon läst färdigt och vi flyttar till hus söderut kommer jag att bygga damm utan tvekan. *drömma*
Skulle köpt lamper i dag också men det blidde inte av för att det blev rätt så dyrt som jag köpte hos Zoo-Giganten annars så vad det tänkt att köpa på Jula ett par ljus,jag matar dem med pellets som dem går upp på kvällen och tar:)andreassofus skrev:det där blev jättefint stene.
har du några lampor eller nåt som lyser mot dammen när det mörknar ute? det skulle va ganska snyggt tror jag.
vad matar du fiskarna med? eller äter dom bara insekter och så när man har fiskar i damm?
stene skrev:Jag själv vill ha en stenbelagd kant men jag har för mycket veck på mattan för att fästa den,men den går väl att lägga över kanten så det ser lite bättre ut:)
Hur har du gjort då för att fästa dem för min stupar direkt ner till djupet,vilken färg har du på kokosmattan??yllekanin skrev:Jag tycker personligen att det är jättefult med stenmattan.
Jag kombinerade riktiga stenar med kokosmatta, det blev bättre tycker jag:D
Bra ide det ska jag göra faktiskt,behöver inte gå så långt precis efter som man bor i en skog:D sen har jag på mitt stengärde där är rätt så mycket mossa,men sprider det sig på väven också?? för det skulle vara snyggt:)eriahl skrev:Störs du av mattan kan du ju tex traska ut i skog och ta mossa som växer på stenar och "dra av" i så stora sjok det går. Rulla ihop dom med undersidan utåt i med den i sopsäck modell större och traska hem igen. Om det nu passar att täcka mattan med det. Kolla att inget myrbo finns under ev mossa, lossa lite försiktigt. Förstår inte varför men dom blir inte glada när man kör in fingrarna i boet. Finns en nackdel med linor över dammen om det skulle behövas. Fåglar kan trassla in sig.
Jag var precis ute och plockade en hel del och klämde fast i mellan stenen och väven hur snyggt som helst blev det, sen sprider det väl sig också skulle jag tro mossa är som ogräs:)ska göra ett ryck i morron också på moss fronten.Kramfors skrev:Jag har mossa på kokosmattan runt dammen, vilka växter som kommer ur mossan blir en överraskning.
Jag har björk, gran, blåbär, lingon, och en mängd annat som jag inte vet namnet på.
http://www.kramforskoi.com/snart.htm
Dem på stenarna var svåra att ta loss fick loss några men så har jag en trädgård med massa mossa så det blidde lite därifrån.eriahl skrev:Brukar sprida sig. Får se till att den inte torkar ut men det gör den väl knappast där. Mossan på stenar är ju lite tåligare än den på marken.
Grodor har jag gått om tack annars:)Anettejt skrev:Jättefint!!
Behöver du Andmat så hojta till, har även en groda av okänt ursprung att ev, överlåta.. He He.. Se tråd: Gul groda i å...
Det är bara att koma förbi skicka ett PM för närmare info:)MrFisk skrev:Skulle vilja se den live :). Tror du man kan komma förbi och ta en titt nån dag? Har stora planer för trädgården och nästa sommar hade jag tänkt mig en hyfsat stor damm då det finns gott om plats.
erikthur skrev:En gång till till Anettejt - svenska grodor är fridlysta. Får INTE flyttas.
Ni är alltid mycket välkommna till Skånes Oas:)Intercepter skrev:tja här e fler nyfikna på dammen kanske ta det som en liten utflykt en dag
erikthur skrev:Om du inte är säker på om grodan är svensk eller inte - så bör du nog betrakta den som förmodligen svensk. Azur brukar ha rätt:
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=989960&postcount=8
Var inom Skåne Plantor i Staffanstorp dem tog 459 kr för en så jag köpte ett nät för 39 kr:Djojomek skrev:Jag kan ju tipsa om att sätta en plast häger vid dammen om du inte redan har en... det har funkat här hemma.
och skulle du behöva mer guldfisk så är det bara att höra av dig jag har i överflöd...
Jag vet inte vad jag gör när jag ser den nästa gång det ska jag lova[:(!]lmo skrev:Kanonfint stene
Tråkigt med hägern, men thats life ;) den enes död den andres bröd
Smaklig måltid hehe
/lmo
Jag var inne på hägern men med det priset :pså skulle jag personligen vakat över dammen till fågeln flyttar till varmare breddgrader:Djojomek skrev:Ja jösses vilket pris!!! då hade jag med valt nätet:)
Tror det är andra gången i mitt liv jag ser en Häger så det kan inte finnas så många av dem skulle jag tro,men det är klart måste vara för alla arga dammägare kanske med hagelbössan:Deriahl skrev:Sätter man en låtsashäger drar dom inte till sig fler för att det verkar vara ett säkert ställe att landa på om en redan är där. Utan att ha kollat upp hur det är nu men visst var hägern fridlyst åtminstone förr
Ja det var en del,dem missar väl att landa i Skåne och flyger väl över sundet sen sitter dem väl där och hinkar bira äter en och och annan guldfisk från nån lokal zoo affär i Köpenhamn:Deriahl skrev:I våra trakter kan man se hägerflockar på runt 20st om man har tur/otur