Dammen klar

#1 - 7 april 2007 13:49
Nu är mitt lilla projekt klart, en utbyggnad av den gamla dammen det blev två stycken en liten mindre som vattnet som är renat rinner i och igenom i en liten bäckskåra till den stora.Djupet i den stora dammen är ca 80 cm där gick 36 kvm dammduk åt,pumpen har jag använt mig av en länspump som pumpar 4500L tim igenom filtertunnan med UV-Ljus.Fiskar som ska gå där är mina Guldfiskar och mina Japanska slöjskärtar det tog en vecka att gräva det för hand pågrund av alla Fö.......de stenar så här är resultatet:)
#2 - 7 april 2007 13:53
Vad fint det blev:)
#3 - 7 april 2007 14:57
Nice:)
#4 - 7 april 2007 15:17
väldigt snyggt :D
#5 - 7 april 2007 15:25
Snyggt!
#6 - 7 april 2007 16:01
Maffigt.
Var det stenarna runt om som var i vägen?
#7 - 7 april 2007 16:19
Ingen Koi?
#8 - 7 april 2007 16:31
kan man ha guldfiskar i en liten plastdamm på sommaren och ta in dem på vintern?
#9 - 7 april 2007 16:42
Tenkare skrev:
Maffigt.

Var det stenarna runt om som var i vägen?
En del av dem, har byggt ett stengärde av resterande ska skicka en bild på det också då fårstår man vidden av stenarna
#10 - 7 april 2007 16:45
Kramfors skrev:
Ingen Koi?
Kommer Koi också så småningom,släppte i fyra Guldfiskar för att se dem verkar klara sig det är ändå nästan 10 grader jag har kört med kallt vatten nu på slutet när dem gick inne så det gjorde nog susen annars kan det bli en chock för dem,det blev det nog ändå;) för dem.
#11 - 7 april 2007 17:07
Lite bilder på stenar:p
#12 - 7 april 2007 18:02
Richard.R skrev:
kan man ha guldfiskar i en liten plastdamm på sommaren och ta in dem på vintern?

Japp,

Snygg damm Stene - liter?
#13 - 7 april 2007 18:23
erikthur skrev:
Japp,

Snygg damm Stene - liter?
Ingen aning faktiskt hur många liter den är på,det går förstås att räkna ut men det har jag inte brytt mig om.:)
#14 - 7 april 2007 18:41
Jättefin damm :)
#15 - 7 april 2007 19:23
morrhoppa skrev:
Jättefin damm :)
Tack så mycket:) givetvis så ska det bli en massa växter runt förutom syrenhäcken som redan finns där den kommer att hänga över den nu till sommar en massa bambu en massa pampa gräs så man ska inte kunna gå runt den.
#16 - 7 april 2007 20:59
Ett tips är ju att göra något åt den blottade damfolien. Dels blir det mycket snyggare och dels så (om det är dammfolie) så håller det längre. Du kan ju ta kokosmatta/väv och sätta runt om, däri kan du sedan plantera finfina växter som kryper runt. Nu har du säkert redan tänkt på det.
#17 - 7 april 2007 21:10
yllekanin skrev:
Ett tips är ju att göra något åt den blottade damfolien. Dels blir det mycket snyggare och dels så (om det är dammfolie) så håller det längre. Du kan ju ta kokosmatta/väv och sätta runt om, däri kan du sedan plantera finfina växter som kryper runt. Nu har du säkert redan tänkt på det.
Inte jag men min fru tjatar om att ha kokosväv runt den:)
#18 - 8 april 2007 06:34
Jag har problem med kokosmattan, Koien river loss "trådar" ur den som sedan fastnar i pumpen.
Om du har råd kan du blanda kokosmatta med http://www.aquainterior.se/produkter.asp?nav=26&parent=23
#19 - 8 april 2007 07:29
Kramfors skrev:
Jag har problem med kokosmattan, Koien river loss "trådar" ur den som sedan fastnar i pumpen.

Om du har råd kan du blanda kokosmatta med http://www.aquainterior.se/produkter.asp?nav=26&parent=23
Jag själv vill ha en stenbelagd kant men jag har för mycket veck på mattan för att fästa den,men den går väl att lägga över kanten så det ser lite bättre ut:)
#20 - 10 april 2007 12:09
Snyggt bygge......
#21 - 10 april 2007 12:36
Roligt att se något annat än akvariers interiör!! :) Tror det kommer bli jätte fint där när allt är planterat, fått gro till sig lite och sommarens grönska kommit! Toppen projekt!!
//Camilla
#22 - 10 april 2007 13:07
sjukt fint iaf;)
#23 - 10 april 2007 17:44
väldigt fint!
hur gör man med fåglar som vill åt fisken? har alltid undrat över det.
i framtiden ska pappa bygga damm, vi bor nära havet så man ser fiskmåsar m.m då och då..
#24 - 10 april 2007 18:17
Vic skrev:
väldigt fint!

i framtiden ska pappa bygga damm, vi bor nära havet så man ser fiskmåsar m.m då och då..
Roligt att du frågar där är för närvarande ett bo uppe i en ek som tillhör en Glada,så lite orolig är man alltid men dem andra åren så har det inte hänt någoting men då har det inte varit en Glada som cirkulerar där i heller:)
#25 - 13 april 2007 15:51
Grymt snygt ...
Nä om man ska ta o växa upp o skaffa villa kanske ...

kommer bli ett fort med vallgrav om jag känner migsjälv rätt ;P
#26 - 14 april 2007 06:20
mayday skrev:
Grymt snygt ...

Nä om man ska ta o växa upp o skaffa villa kanske ...

kommer bli ett fort med vallgrav om jag känner migsjälv rätt ;P
Det är väl en av fördelarna att bo i villa man gör vad man själv känner för:)
#27 - 14 april 2007 09:08
Vic skrev:
väldigt fint!

Jag har måsfåglar på gräsmattan och de har aldrig försökt ta någon liten fisk.
Vill man vara mer säker spänner man fisklinor i kors över dammen.
#28 - 15 april 2007 20:37
Det är väl inte så illa att ha häckande glador? Snyggare fåglar finns knappt! (Nu längtar jag tillbaka till Skåne!) Förutom att de kan kasta lystna blickar på fisken då förstås. När sambon läst färdigt och vi flyttar till hus söderut kommer jag att bygga damm utan tvekan. *drömma*
#29 - 16 april 2007 14:19
mediabrus skrev:
Det är väl inte så illa att ha häckande glador? Snyggare fåglar finns knappt! (Nu längtar jag tillbaka till Skåne!) Förutom att de kan kasta lystna blickar på fisken då förstås. När sambon läst färdigt och vi flyttar till hus söderut kommer jag att bygga damm utan tvekan. *drömma*
När jag sitter vid datorn så ser man en stor Glada vid boet för tillfälligt
#30 - 21 april 2007 15:06
Nu har man inhandlat sina första Koi det blev 4 stycken till antal köpta på Zoo-Giganten jätte fina det blev en hel del flytväxter också så det ska bli spännande att följa dem.Det fanns en hel del i alla prisklasser dyraste prisklassen 4000 kr till den billigaste 11 cm Koi 54 kr det blev den billigare varianten men dem växer väl till sig får man hoppas.
#31 - 21 april 2007 15:20
det där blev jättefint stene.
har du några lampor eller nåt som lyser mot dammen när det mörknar ute? det skulle va ganska snyggt tror jag.

vad matar du fiskarna med? eller äter dom bara insekter och så när man har fiskar i damm?
#32 - 21 april 2007 16:05
det där blev jättefint stene.

har du några lampor eller nåt som lyser mot dammen när det mörknar ute? det skulle va ganska snyggt tror jag.

vad matar du fiskarna med? eller äter dom bara insekter och så när man har fiskar i damm?
Skulle köpt lamper i dag också men det blidde inte av för att det blev rätt så dyrt som jag köpte hos Zoo-Giganten annars så vad det tänkt att köpa på Jula ett par ljus,jag matar dem med pellets som dem går upp på kvällen och tar:)
#33 - 21 april 2007 19:43
snygt dambygge jag har åkså en damm som snart ska bli bebod
#34 - 21 april 2007 21:27
stene skrev:
Jag själv vill ha en stenbelagd kant men jag har för mycket veck på mattan för att fästa den,men den går väl att lägga över kanten så det ser lite bättre ut:)

Jag tycker personligen att det är jättefult med stenmattan.
Jag kombinerade riktiga stenar med kokosmatta, det blev bättre tycker jag:D
#35 - 21 april 2007 21:54
vill ha större trädgård så jag också kan göra en damm =(
#36 - 22 april 2007 04:19
yllekanin skrev:
Jag tycker personligen att det är jättefult med stenmattan.

Jag kombinerade riktiga stenar med kokosmatta, det blev bättre tycker jag:D
Hur har du gjort då för att fästa dem för min stupar direkt ner till djupet,vilken färg har du på kokosmattan??
#37 - 22 april 2007 13:53
Lite nya bilder på dammen med väv runt kanten och lite flytväxter och vatten växter och fisk.Så smånigom kommer det mer flytväxter och vattenväxter och ljus i dammen och ovanmark framför allt:)
#38 - 22 april 2007 18:47
Riktigt snyggt.

Med lite mossa på stenen så småningom så kommer dammen verkligen se ut som den ligger där naturligt. Avis på dig med en trevlig naturtomt. Själv har jag en helt platt tomt, svårt att få en damm att se naturlig ut där...
#39 - 22 april 2007 19:39
Störs du av mattan kan du ju tex traska ut i skog och ta mossa som växer på stenar och "dra av" i så stora sjok det går. Rulla ihop dom med undersidan utåt i med den i sopsäck modell större och traska hem igen. Om det nu passar att täcka mattan med det. Kolla att inget myrbo finns under ev mossa, lossa lite försiktigt. Förstår inte varför men dom blir inte glada när man kör in fingrarna i boet. Finns en nackdel med linor över dammen om det skulle behövas. Fåglar kan trassla in sig.
#40 - 23 april 2007 14:14
eriahl skrev:
Störs du av mattan kan du ju tex traska ut i skog och ta mossa som växer på stenar och "dra av" i så stora sjok det går. Rulla ihop dom med undersidan utåt i med den i sopsäck modell större och traska hem igen. Om det nu passar att täcka mattan med det. Kolla att inget myrbo finns under ev mossa, lossa lite försiktigt. Förstår inte varför men dom blir inte glada när man kör in fingrarna i boet. Finns en nackdel med linor över dammen om det skulle behövas. Fåglar kan trassla in sig.
Bra ide det ska jag göra faktiskt,behöver inte gå så långt precis efter som man bor i en skog:D sen har jag på mitt stengärde där är rätt så mycket mossa,men sprider det sig på väven också?? för det skulle vara snyggt:)
#41 - 23 april 2007 14:38
Jag har mossa på kokosmattan runt dammen, vilka växter som kommer ur mossan blir en överraskning.
Jag har björk, gran, blåbär, lingon, och en mängd annat som jag inte vet namnet på.
http://www.kramforskoi.com/snart.htm
Bilagor:
#42 - 23 april 2007 15:26
Kramfors skrev:
Jag har mossa på kokosmattan runt dammen, vilka växter som kommer ur mossan blir en överraskning.

Jag har björk, gran, blåbär, lingon, och en mängd annat som jag inte vet namnet på.

http://www.kramforskoi.com/snart.htm
Jag var precis ute och plockade en hel del och klämde fast i mellan stenen och väven hur snyggt som helst blev det, sen sprider det väl sig också skulle jag tro mossa är som ogräs:)ska göra ett ryck i morron också på moss fronten.
#43 - 23 april 2007 15:28
Brukar sprida sig. Får se till att den inte torkar ut men det gör den väl knappast där. Mossan på stenar är ju lite tåligare än den på marken.
#44 - 23 april 2007 15:31
eriahl skrev:
Brukar sprida sig. Får se till att den inte torkar ut men det gör den väl knappast där. Mossan på stenar är ju lite tåligare än den på marken.
Dem på stenarna var svåra att ta loss fick loss några men så har jag en trädgård med massa mossa så det blidde lite därifrån.
#45 - 4 maj 2007 19:17
Lite nytt.....Har lagt mossa runt hela kanten blev jätte bra,två små fiskar har dött fasnade i länspumpen verkligen tråkigt.Satt så nät på pumpen men det slammade igen för snabbt så det stoppade pumpen så det gick inte ha den,skulle köpt mig en riktig damm pump på 12 volt med internt filter i sig men det är inte så billigt om den ska pumpa 5000Ltim eller mer har skaffat mig fler växter i själva stengärdet runt så nu är det bara belysningen kvar men det kommer.Det så härligt att sitta där ute och bara lyssna på det porlande ljudet fick gå in precis bara mygg därute som surrade.
#46 - 14 juli 2007 18:18
Tänkte att skicka lite nya bilder hur växterna har tagit sig och omgivningen nu på sommaren alla fiskar trivs jätte bra förutom två stycken Koi som har dött det var lite tragiskt den ena var så grann så det känns lite.Alla alger har nästen försvunnit detta skedde nästan över en natt märkligt nog och det var ett taga sen 3 st nya invånare har nosat dit det är tre stycken Gräskarpar som får göra lite nytta tycker man,så nya bilder är att vänta
#47 - 15 juli 2007 08:38
Skulle vilja se den live :). Tror du man kan komma förbi och ta en titt nån dag? Har stora planer för trädgården och nästa sommar hade jag tänkt mig en hyfsat stor damm då det finns gott om plats.
#48 - 15 juli 2007 14:01
Lite nya bilder:)inte dem bäste men ändå på kvällen är dammen upplyst av vitt ljus ljust går i genom vattnet och träffar vattnet.
#49 - 15 juli 2007 14:05
Det ser vansinnigt snyggt ut. Lite japan-inspirerat nästan.
#50 - 15 juli 2007 14:21
Instämmer kanon jobb.:)
Guest
#51 - 15 juli 2007 15:10
Jättefint!!
Behöver du Andmat så hojta till, har även en groda av okänt ursprung att ev, överlåta.. He He.. Se tråd: Gul groda i å...
#52 - 15 juli 2007 15:28
En gång till till Anettejt - svenska grodor är fridlysta. Får INTE flyttas.
#53 - 15 juli 2007 15:30
Och dammen är allt bra fin.
#54 - 15 juli 2007 16:07
Anettejt skrev:
Jättefint!!

Behöver du Andmat så hojta till, har även en groda av okänt ursprung att ev, överlåta.. He He.. Se tråd: Gul groda i å...
Grodor har jag gått om tack annars:)
#55 - 15 juli 2007 16:08
MrFisk skrev:
Skulle vilja se den live :). Tror du man kan komma förbi och ta en titt nån dag? Har stora planer för trädgården och nästa sommar hade jag tänkt mig en hyfsat stor damm då det finns gott om plats.
Det är bara att koma förbi skicka ett PM för närmare info:)
#56 - 15 juli 2007 20:07
tja här e fler nyfikna på dammen kanske ta det som en liten utflykt en dag
Guest
#57 - 15 juli 2007 21:27
erikthur skrev:
En gång till till Anettejt - svenska grodor är fridlysta. Får INTE flyttas.

Men den var ju inte svensk?? Nu fattar jag nada...
Ditt råd var ju att jag skulle fråga grodan på Spanska var den kom i från?
Så varför uppmanar du mig att den är fridlyst, när jag skrivet innan att jag endast vill flytta den, då den kanske inte är svensk och för att ni sa att den inte skulle klara vintern!
Om du läst hela den tråden så hade du kanske begripet min inställning till fridlyst med...

Och att skänka bort den var ett skämt!! Har den varit i terrarie innan, så ska den givetvis tillbaka till ett!
#58 - 16 juli 2007 06:19
Om du inte är säker på om grodan är svensk eller inte - så bör du nog betrakta den som förmodligen svensk. Azur brukar ha rätt:
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=989960&postcount=8
#59 - 16 juli 2007 06:30
tja här e fler nyfikna på dammen kanske ta det som en liten utflykt en dag
Ni är alltid mycket välkommna till Skånes Oas:)
Guest
#60 - 16 juli 2007 12:05
erikthur skrev:
Om du inte är säker på om grodan är svensk eller inte - så bör du nog betrakta den som förmodligen svensk. Azur brukar ha rätt:

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=989960&postcount=8

Jätte tacksam för all hjälp jag kunde fått i denna fråga...Även om Azur inte har rätt. (Vilket igen framgår om man läser hela tråden)
Men varför sabbar du Stenes tråd?
Jag har ju skapat en tråd om just detta, posta i den!
Eller PM:A mig för fler diskussioner i ämnet fridlyst!
#62 - 16 juli 2007 22:06
Ser riktigt snyggt ut =)
#63 - 19 juli 2007 18:34
En av mina största farvågor har slagit till nu i morse en stor Häger var nere vid dammen,sprang ut två av mina största finaste guldfiskar en hane en hona på vardera ca 30 cm dem brukade leka i dammen uppätna av hägern och några andra.Koien hade klarat sig dem låg gömda nästa gång den dyker upp ska vi häger till middag i huset så känns det.Nu har jag spänt stort nät över får se om det klarar sig nu för den lär dyka upp fler gånger.
#64 - 19 juli 2007 18:56
Jag kan ju tipsa om att sätta en plast häger vid dammen om du inte redan har en... det har funkat här hemma.

och skulle du behöva mer guldfisk så är det bara att höra av dig jag har i överflöd...
#65 - 19 juli 2007 18:59
Kanonfint stene

Tråkigt med hägern, men thats life ;) den enes död den andres bröd

Smaklig måltid hehe

/lmo
#66 - 19 juli 2007 19:00
Hmm.. kan man inte ha en plastrovfågel - en sån som brukar sitta på tak och båtar? Gillar din damm! Synd att man inte kan bygga en sån på balkongen (grannen under klagar redan på vatten från mina blommor :p )
#67 - 19 juli 2007 19:13
jojomek skrev:
Jag kan ju tipsa om att sätta en plast häger vid dammen om du inte redan har en... det har funkat här hemma.

och skulle du behöva mer guldfisk så är det bara att höra av dig jag har i överflöd...
Var inom Skåne Plantor i Staffanstorp dem tog 459 kr för en så jag köpte ett nät för 39 kr:D
#68 - 19 juli 2007 19:15
lmo skrev:
Kanonfint stene

Tråkigt med hägern, men thats life ;) den enes död den andres bröd

Smaklig måltid hehe

/lmo
Jag vet inte vad jag gör när jag ser den nästa gång det ska jag lova[:(!]
#69 - 19 juli 2007 19:32
stene skrev:
Var inom Skåne Plantor i Staffanstorp dem tog 459 kr för en så jag köpte ett nät för 39 kr:D

Ja jösses vilket pris!!! då hade jag med valt nätet:)
#70 - 20 juli 2007 07:46
jojomek skrev:
Ja jösses vilket pris!!! då hade jag med valt nätet:)
Jag var inne på hägern men med det priset :pså skulle jag personligen vakat över dammen till fågeln flyttar till varmare breddgrader:D
#71 - 20 juli 2007 22:59
Sätter man en låtsashäger drar dom inte till sig fler för att det verkar vara ett säkert ställe att landa på om en redan är där. Utan att ha kollat upp hur det är nu men visst var hägern fridlyst åtminstone förr
#72 - 21 juli 2007 19:44
eriahl skrev:
Sätter man en låtsashäger drar dom inte till sig fler för att det verkar vara ett säkert ställe att landa på om en redan är där. Utan att ha kollat upp hur det är nu men visst var hägern fridlyst åtminstone förr
Tror det är andra gången i mitt liv jag ser en Häger så det kan inte finnas så många av dem skulle jag tro,men det är klart måste vara för alla arga dammägare kanske med hagelbössan:D
#73 - 22 juli 2007 02:20
I våra trakter kan man se hägerflockar på runt 20st om man har tur/otur
#74 - 22 juli 2007 20:26
eriahl skrev:
I våra trakter kan man se hägerflockar på runt 20st om man har tur/otur
Ja det var en del,dem missar väl att landa i Skåne och flyger väl över sundet sen sitter dem väl där och hinkar bira äter en och och annan guldfisk från nån lokal zoo affär i Köpenhamn:D
#75 - 22 juli 2007 23:18
Något att vara glad över. Om dom hälsar på får du välan vara beredd med biran
#76 - 18 september 2007 14:36
Nu har den sista och största Koien dött dem klarade det inte alls,märkligt för dem har varit Svenodlade och dem ska vara tåligare,alla värden har varit bra så det är lite märkligt att dem har dött men den sista hade halva sidan uppfläkt efter som jag har nät över för att skydda dem för farer så tycker jag det är mycket märkligt.

Men nu har jag i alla fall testat Koi och det gick inte alls tydligen och på grund av priset av dessa vackra varelser så säger jag aldrig mer Koi,det är inte en ända Guldfisk som har dött i dammen bara Koi Karparna,och mina Gräs Karpar dem trivs bra.Men man ska aldrig säga aldrig.
#77 - 22 september 2007 19:04
Nån vecka sen köpte jag en stor luftpump som ska fixa om det blir för kallt om det bildas is,jag tänkte det får sättas igång redan nu om det är ett fel så täcker företaget kostnaderna på detta,sattan vad det bubblar så jag satt spotten där så det lyser upp det hela på kvällen det blev hur fräckt som helst.

Annons