dammalger

#1 - 11 september 2006 12:18
jag har läst alla trådar jag har hittat här på forumet men har ändå inte lyckats bli av med dammalgerna.

många säger att dom kör uv-c filter så försvinner det, men jag har kört med ett 11w uv-c i snart 4 månader utan att bli av med dom.
skiten sätter sej över allt, på botten på växterna och ruterna, de käns också som att algerna "kväver" växterna lite eftersom dom inte får så myck ljus på sej.

kan de bero på nått annat, för varmt vatten? för hög nitrathalt?

/hampus
#2 - 11 september 2006 14:48
Har du verkligen dammalger så skall du inte göra någonting. Absolut ingenting. Låt akvariet växa igen, låt bli att pilla ens en millimeter på rutan, håll händerna borta från akvariet.
#3 - 11 september 2006 15:28
Efter en månad eller så bildas en slags tunn film tror jag som man kan ta bort.
#4 - 11 september 2006 16:40
Nja, inte riktigt efter en månad, och inte riktigt en tunn film, men nästan! :)

Efter knappt tre veckor kan man lugnt skrapa bort den ganska tjocka mattan av döda dammalger. Vill man inte vänta så länge, eller vill man inte blöta ner sina händer överhuvudtaget, så kan man lika gärna skaffa sig några ottocinclusar som gladeligen mumsar i sig mattan. För min 27 liters räckte det med 1 otto, som på ungefär en vecka satt i sig hela det döende dammalgbeståndet. Ju fler desto snabbare går det så klart.
#5 - 11 september 2006 17:05
hambli skrev:
jag har läst alla trådar jag har hittat här på forumet men har ändå inte lyckats bli av med dammalgerna.



många säger att dom kör uv-c filter så försvinner det, men jag har kört med ett 11w uv-c i snart 4 månader utan att bli av med dom.

skiten sätter sej över allt, på botten på växterna och ruterna, de käns också som att algerna "kväver" växterna lite eftersom dom inte får så myck ljus på sej.



kan de bero på nått annat, för varmt vatten? för hög nitrathalt?



/hampus



UV-C hjälper bara mot svävalger - ej fastsittande alger. Algen eller sporen måste komma igenom UV-C:en. UV ger normalt ingen kvardröjande effekt när vattnet kommer tillbaks till akvariet.

MVH Lasse
#6 - 11 september 2006 17:24
Man får alltså klart vatten med UV?
#7 - 11 september 2006 17:56
jo jag vet att man kan vänta ut den, men eftersom jag har diskus så vill jag ju oftas suga på botten samtidigt som jag byter vatten.

menar ni att jag inte ska byta nått vatten på dom 3 veckorna heller?

okej, då har jag nog missuppfatat det med uv-c.

/hampus
#8 - 11 september 2006 18:09
Hmm, såg inte att dina alger sätter sig överallt. Dammalgerna brukar sätta sig oftast bara på glaset, ej på växterna, det är det som är lite sjukt med just dessa alger. Kolla verkligen att det är dammalger du har - posta gärna en pic på din misär så får du nog mera idéer och förslag.
#9 - 11 september 2006 18:26
tog några bilder på misären ;), har precis bytt vatten så jag har yrt upp lite alger, var mer innan.

kan ta fler om så behövs

/hampus
#10 - 11 september 2006 18:30
Eeewwww! Det var ingen vacker syn - massa blågröna alger!! Detta är alltså inte dammalger som du tror, utan blågröna alger. Oftast beror på för lite nitrat och för lite CO2. Och de går inte att vänta ut.
#11 - 11 september 2006 18:37
jasså, jag som trodde jag hade för lite nitrat (har inte köpt nått test än).
måste verkligen köpa ett nitrat test då, kör ganska mycket co2, ca 60ppm enligt co2 tabbelen.

vad kan jag mer göra, göda mer av nått ?
#12 - 11 september 2006 18:42
Öka fulldospulsen, dvs. mera av KNO3, fosfat, mikronäring. De här blågröna alger - eller cyanobakterier som de egentligen kallas - kommer oftast upp krypande längst framrutan. Så fort man öka på mängden nitrat *rejält* (genom att fulldospulsa oftare) och kollar att man verkligen har bra CO2, så börjar de här bakterierna bli bruna och ser så småningom ut som vanlig mulm/detritus. Funkar varje gång: gäller bara att öka nitrat och CO2. De här algerna/bakterierna brukar vara lätta! :D
#13 - 11 september 2006 18:47
jasså, men hur kan jag veta att jag ökar co2 i vattnet, kör med controller så jag ser ju hur ph ändras men ibland käns det som om man bara pumpar i massa oupplöst co2 kan de vara så även om ph ändras?

jag har brottats med dom här algerna i 3-4 månader, är så äkliga. kör med 1 fulldos varanan dag, räker inte det?

tack för hjälpen
/hampus
#14 - 11 september 2006 20:12
[quote=hambli]jasså, men hur kan jag veta att jag ökar co2 i vattnet, kör med controller så jag ser ju hur ph ändras men ibland käns det som om man bara pumpar i massa oupplöst co2 kan de vara så även om ph ändras?
[/quote]

Okej, du bad om det. Eller inte. Du får en förklaring ändå. :D Du kan ha för lite CO2 ändå, oavsett vad CO2-tabellen säger.

Jag kan berätta en sak vad gäller CO2. När jag löste upp min CO2 i ytterfiltret, så försökte jag - precis som den övervägande majoriteten här på forumet - att tillvarata varenda CO2 bubbla. Ingen koldioxid skulle gå till spillo. Jag gick så långt att jag sänkte filterutblåset (vatten + CO2) till ca 20 cm under vattenytan. Detta gjorde jag för att ha så lite ytrörelse som möjligt, för att så långt det gick förhindra CO2 att avdunsta från vattenytan, för att dränka växterna med CO2, för att spara på varenda gnutta CO2.

Jag trodde mig vara en pionjär på detta området som kom på den smarta lösningen som skulle spara mig en hel del pengar. Tyvärr visade sig att det är ganska många som kör, ibland oavsiktligt, med nästan noll ytvattenrörelse och CO2 insprutning för fulla muggar. Det som dock händer är att man gasar ihjäl fiskarna snarare än förser växterna med koldioxid. Jag tröttnade snart på att å ena sidan höra "mer CO2" för mina algproblem och å andra sidan se fiskarna ledsna och vid vattenytan.

Av ren slump har mitt nuvarande akvarium filterutblås precis under vattenytan, kanske 5-10 mm som högst under ytan. Det blir en hel del vågor på ytan när pumpen är igång. Ve och fasa! - jag kommer ju att förlora så in i bängen mycket CO2! Dock visar det sig att det går mycket lättare att köra med avsevärt mer CO2 och gladare fiskar när man har en ganska frisk ytrörelse/skvalp/vågor.

Visst, det är så enkelt så det känns dumt att förklara, typ: mer CO2 avdunstar vid mer ytrörelse och då går det åt mera CO2 för att hålla samma nivå på koldioxid i vattnet. Man behöver liksom inte vara en rocketscientist för att komma fram till det. Det verkar vara rena slöseriet med gas utan att få någonting tillbaka, som att elda för kråkorna. Och det är här fördelen kommer in: gladare fiskar!! Alltså: man eldar på med mer CO2, har ordentlig rörelse på vattnet, får gladare kreatur men samtidigt slipper CO2-relaterade bekymmer, ungefär av det slag som du har (cyano). Jag skulle alltså i ditt ställe se till att placera filterreturen ganska högt upp, få ordentligt med cirkulation på ytan så att man mixar CO2, syre och luften, att allting både tillförs men också kommer ut ur vattnet. Det enda man gör är att man öka *omsättningen* om man vill uttrycka det i en ekonomisk term. Man får ett gasutbyte, så att det inte sitter en massa CO2 stilla i vattnet och kväver dina fiskar.

Detta kommer nog sannolikt att öka din koldioxidförbrukning, men enligt min mening så är det värt det - det bekämpar koldioxidrelaterade algproblem utan att utsätta fiskarna/räkorna för dödsfara. Det är först nu man fattar vad T. Barr menar med cirkulation... För ett år sedan brukade jag när jag läste om Barrs tjat om ytcirkulation bara tänka "ja, ja, eller hur, jag vet ju bättre, haha". Eller bara att gå förbi det rådet utan att ens bemöda mig att reflektera över det. Dumt.




jag har brottats med dom här algerna i 3-4 månader, är så äkliga. kör med 1 fulldos varanan dag, räker inte det?

/hampus


Tillsätter du CO2 och har bra med ljus, så brukar man ibland behöva gå upp till dubbla fulldospulser *dagligen*. Ibland mer. Bara så du vet och har något att jämföra med.

Kontentan/handfasta råd:
1. Vänd ner all cyano i gruset, så att den hamnar under och inte får något ljus.
2. Prova att först öka fulldospulser till dagliga doseringar under säg en till två veckor. Hjälper inte det testa att öka det ytterligare och vänta två veckor.
3. Kommer det tillbaka så vet du till 200 procent att det är CO2 som strular. Oavsett vad som CO2-tabeller säger.

Personligen har jag alltid haft större framgång i kampen mot cyano med att öka CO2 än att öka pmdd-doseringarna.
#15 - 11 september 2006 20:50
Att du bekämpar blågröningar med mer nitratdosering beror på att dessa rackare är kvävefixerare, dvs de kan uttnyttja atmosfärsikt kväve. Vid god tillgång av fosfor men med brist på tillgängligt kväve gynnas dessa blågröningar. De är dessutom mer eller mindre bakterier med bakterierna snabba tillväxt. detta gör att de snabbt konkurrerar ut andra alger och växter. Patrik - du har tydligen varit inne på saltvattensforum och kikat och du känner till den här diskussionen - fast där är de ofta ilsket röda.

Genom att öka nitratdoseringen så gynnar du dina växter i konkurrensen om det tillgängliga fosforn.

MVH Lasse
#16 - 11 september 2006 20:53
Daniel_N skrev:
Man får alltså klart vatten med UV?


Ja om grumlingen beror på levande organismer - fytoalger - infusorier och dylikt

MVH Lasse
#17 - 11 september 2006 21:52
Lasse skrev:
Att du bekämpar blågröningar med mer nitratdosering beror på att dessa rackare är kvävefixerare, dvs de kan uttnyttja atmosfärsikt kväve. Vid god tillgång av fosfor men med brist på tillgängligt kväve gynnas dessa blågröningar. De är dessutom mer eller mindre bakterier med bakterierna snabba tillväxt. detta gör att de snabbt konkurrerar ut andra alger och växter. Patrik - du har tydligen varit inne på saltvattensforum och kikat och du känner till den här diskussionen - fast där är de ofta ilsket röda.



Genom att öka nitratdoseringen så gynnar du dina växter i konkurrensen om det tillgängliga fosforn.



MVH Lasse


Ja, jag har varit inne på saltvattensguiden och läst hela din tråd om uppstart av ett nano (Mollyhotel). Ditt "ekologiska" tillvägagångssättet tilltalar mig väldigt mycket: istället för att hålla på med så mycket dyr teknik kan man fixera kväve o dyl i bl.a. alger som konsumeras av snäckor. Ett kretsloppstänkande - mycket bra! Jag har dock inte läst någon tråd om kvävefixering i blå-gröna (eller i röda) cyanobakterier där och skulle jättegärna vilja få en länk till den tråden, eftersom det underlättar ju förståelsen av cyano även i en sötvattensburk.

I kampen mot cyano i sötvatten brukar Barr föreslå att man:

1. Rengör filtret ordentligt.
2. Slamsuger gruset väldigt noga (få bort allt organiskt).
3. Ett vattenbyte strax efteråt.
4. Öka KNO3-doseringen.

Han menar att uppkomsten av cyano är också en ganska bra hint om att man borde slamsuga bottnet.

Är akvariet väldigt väldigt eftersatt och det är cyano överallt, gör man följande procedur för att ta död på det som finns för att sedan ratta in de för växter goda betingelser:

1. Först samma steg som ovan.
2. Vidare stäng av CO2.
3. Därefter öka genomluftningen/cirkulationen.
4. Linda in akvariet i något väldigt väldigt mörkt och ogenomträngligt för ljus (först kanske dubbla lager svarta soppsäckar, sedan en pappkartong över) - det skall vara helt mörkt.
5. Vänta tre dagar.
6. Avtäck akvariet, slamsugning åter igen, vattenbyte, sätt på CO2 och ljus, och glöm inte att dosera KNO3 i de doser man bör även framöver.

Alltså ganska tidskrävande om man har eftersatt underhållet/glömt att dosera pmdd som man skall. Bättre att göra lite underhåll varje vecka än att hålla på med sådant här tålamodsprövande omhändertagande då och då. :D
#18 - 12 september 2006 05:44
Det finns ingen direkt tråd om det vad jag vet men frågan är uppe då och då. I det läget är vi några stycken som alltid trycker på att grundproblemet är ett för lågt kväve/fosfor förhållande. Man brukar säga att kväve/fosforkvoten skall var ca 6 till 1 för att bra förhållande skall gälla.

Jag brukar i saltvatten lösa problemen med att fälla ut fosforn (i mitt fall med kalcium) och mata lite mer men det är ju ingen taktik att rekomendera i ett växtkar.

MVH Lasse
#19 - 12 september 2006 06:46
äntligen bra och grundläggande råd, inte bara en massa flumm om att de skulle kunna bero på det och testa att göra lite så osv.
det gör inget att du skriver så mycket du kan, då lär man sej något på köpet =)

jag har redan har väldigt bra ytcirkulation, kör just nu med 2 st rena xp3, har heller aldrig set några fiskar stå och flämta pga för mycket co2.
Mina filterutblås ligger ca 20mm under vattent.

Sen har jag också en eheim 1260 som jag kör med till reaktorn (en am 1000).
Bra ljus har jag, eller iaf så det ska räcka ligger på 0,55W/l. (2x150w MH)

Kan det vara så att jag alltid har snålat för mycket med gödningen?
ska iaf hem och göra rent pumparna och suga rent på botten och börjar öka till 2 fulldoser per dag.

måste åka och fylla på tuben i veckan med, den börjar krypa mot 0 nu :)

ska testa dina tips och se om jag får nån förändring

/hampus
#20 - 12 september 2006 06:50
Att du bekämpar blågröningar med mer nitratdosering beror på att dessa rackare är kvävefixerare, dvs de kan uttnyttja atmosfärsikt kväve.


Oscillatoria, som vi har i våra akvarier, fixerar inte kväve. Dom bildar inte heterocyster som är enkelt att se i mikroskop. Men dom är med sin rörelse och litenhet ändå de bästa algerna när det gäller extremt låga näringsnivåer. Däribland kväve.

Vilken N:P-ratio det är spelar ingen större roll sålänge växterna inte är begränsade.
#21 - 12 september 2006 07:04
Feta metallhalogenbelysningar är kul!! Men det är lite som att köra formel 1. Allt går så snabbt att en liten "sladd" kan stjälpa totalt.

När jag hade samma belysning som du i ett 375 var jag tvungen att göda 1,5dos pmdd varje dag för att inte odla cyano. Jag tröttnade på slabbandet och satte automatgödning via slangpump, det gav höga jämna nivåer, glada växter och lessna alger.
MVH
Magnus
#22 - 12 september 2006 07:17
jag får testa att gå upp till minst 1 fulldos per dag och se vad som händer.
hur mycket göder du nu då?

ska jag pyts i gödningen på morgonen eller på kvällen efter att de har släckts?

/hampus
#23 - 12 september 2006 07:38
Jag har inte co2 i mitt nuvarande kar med blygsamma 0,2w/l. Så vad jag göder nu är inte så relevant i frågan.
MVH
Magnus
#24 - 12 september 2006 09:12
Hambli, det spelar ingen roll *när* på dygnet du göder, huvudsaken är *att* du göder. Som sagt, prova att öka ordentligt på pmdd, hjälper inte det så vet du att dina växter är fortfarande begränsade av kol. Sug ut det värsta av cyano, vattenbyte, gödning. Sedan gödning varje dag.
#25 - 12 september 2006 09:52
okej, det är uppfattat ;)
jag ska rappotera hur det går lite längre fram.

/hambli
#26 - 13 september 2006 14:54
defdac skrev:
Oscillatoria, som vi har i våra akvarier, fixerar inte kväve. Dom bildar inte heterocyster som är enkelt att se i mikroskop. Men dom är med sin rörelse och litenhet ändå de bästa algerna när det gäller extremt låga näringsnivåer. Däribland kväve.



Vilken N:P-ratio det är spelar ingen större roll sålänge växterna inte är begränsade.


Skitsnack - blågröna är av princip kvävefixerare - har du andra uppgifter så kom med en referens - vetenskaplig - tack!

MVH Lasse
#27 - 13 september 2006 16:58
Nej tyvärr Lasse, det är inte skitsnack när det gäller färskvatten. Rota fram alla sötvattensmikroskopbilder på Osciallatoria tagna från ett akvarium och du kommer inte hitta några heterocyster (som är nödvändiga för aerob kvävefixering).

Azur har en del schyssta mikroskopbilder:
http://mikes-machine.mine.nu/Algae/Cyanobacteria/DSCN7441.jpg
från
http://mikes-machine.mine.nu/algae_gallery.htm#Cyanobacterium_1

Mark nämner här Anabaena som en möjlig sötvattenskvävefixerare:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9901/msg00163.html

Tyvärr är det ingen som hittat Anabaena i sitt akvarium så det är faktiskt den icke-kvävefixerande Osciallatoria vi kan anse oss ha i sötvatten. Motbevisas genom att någon visar oss mikroskopbilder på Anabaena och dess heterocyster tagna i ett akvarium.

Så det är alltså skitsnack att blågröna av princip är kvävefixerare. Det är möjligt att alla kan fixera kväve givet anoxiska förhållanden, men dom som bråkar med oss sötvattensakvarister fixerar alltså inte kväve.

Syre och inga heterocyster = Ingen kvävefixering.
#28 - 13 september 2006 21:45
defdac skrev:
Nej tyvärr Lasse, det är inte skitsnack när det gäller färskvatten. Rota fram alla sötvattensmikroskopbilder på Osciallatoria tagna från ett akvarium och du kommer inte hitta några heterocyster (som är nödvändiga för aerob kvävefixering).



Azur har en del schyssta mikroskopbilder:

http://mikes-machine.mine.nu/Algae/Cyanobacteria/DSCN7441.jpg

från

http://mikes-machine.mine.nu/algae_gallery.htm#Cyanobacterium_1



Mark nämner här Anabaena som en möjlig sötvattenskvävefixerare:

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9901/msg00163.html



Tyvärr är det ingen som hittat Anabaena i sitt akvarium så det är faktiskt den icke-kvävefixerande Osciallatoria vi kan anse oss ha i sötvatten. Motbevisas genom att någon visar oss mikroskopbilder på Anabaena och dess heterocyster tagna i ett akvarium.



Så det är alltså skitsnack att blågröna av princip är kvävefixerare. Det är möjligt att alla kan fixera kväve givet anoxiska förhållanden, men dom som bråkar med oss sötvattensakvarister fixerar alltså inte kväve.



Syre och inga heterocyster = Ingen kvävefixering.


Jag modifierar till att de flesta blågröna algerna är kvävefixerare - oavsett vad Barr säger. Jag har sett en del trådar där du diskuterar med honom - bland annat där du hänvisar till en vetenskaplig artikel som föreslår en annan metodik för kvävefixering, visserligen i marin miljö men ändå. Om du vill titta lite närmare på första bilden på tredje raden i din andra länk så kanske du ser något intressant. Att vi kan anse att det är Oscillatoria i våra akvarier är jag lite osäker på. I alla de artiklar jag sett sägs det att den inte bildar geléhöljen runt kolonierna och de vi ofta ser i akvarier kallar vi ju för "slemalger", dvs de verkar tillhöra de gelébildande arterna. Dessa finns både med och utan heterocyster. Det är dock så att även slemalger utan heterocyster gynnas vid låga kvävenivåer - varför? Svaret är troligtvis även här kvävefixering men precis som din marina referens i din disk med Barr på ett annat sätt. Jag brukar inte argumentera med citat och referenser utan med egna ord men denna gång gör jag ett undantag för mycket av denna referens (som gäller sötvatten) är helt nytt för mig och jag har inte hunnit sätta mig in i allt än. Referensen är http://vav.griffel.net/filer/VA-Forsk_2006-12.pdf och det var nog det intressantaste jag läst på mycket länge. Läs det här Defdac (och ni andra också) så kommer ni förstå principerna mycket bättre men det är en del kovändningar man behöver göra.

Och den är på svenska!

MVH Lasse

Edit: Varför jag ansträngt mig så här mycket för att reda ut det är för att jag under 20 års tid alltid bekämpat blågröna slemalger med att återställa fosfor/kväve förhållandet och det har alltid lyckats. Så experimentellt fungerar det - men hur är teorin.
#29 - 14 september 2006 06:24
Sjutton, länken funkade inte.

Japp samma här Lasse, jag ökar också kväve och sänker fosfor och har alltid trott att det berott på kvävefixering men blev som du sett debunkad på APD.

En del bakteriella processer som kräver låg syrehalt brukar kunna skapa den låga syrehalten själv genom att skapa slemskikt/slembubbla där innerdelen är väldigt syrefattig och något jag funderat över om de här illaluktande slemmiga Cyanobakteriekolonierna pysslar med också.

Ska bli intressant att läsa pdf:en när den kommer online igen, men varför gillar du inte att ge referenser? Det lätt att tro att man hittat på allt själv om man inte gör det. Många tror att t ex att jag själv är duktig på botanik/kemi/växtfysiologi/växtakvarier när det egentligen bara är återberättade Barr-prylar (som jag visserligen kan bekfräfta fungerar). Därför gillar jag personligen att ge så mycket länkar och referenser som möjligt medans jag återberättar kunskapen med egna ord så detaljerat och lättförståeligt som möjligt. Inget för latmaskar dock och det absolut inte menat som någon pik utan bara en anmärkning att jag verkligen försöker så mycket jag kan att sprida så mycket gratis kunskap om växtakvarier jag någonsin kan. Förmodligen till Kjells stora förtjusning om man kollar refererloggarna på zoopet och kollar vems inlägg som ger flest träffar från sökmotorer hit 8) Offtopic blev det visst också. Nåväl.
#30 - 14 september 2006 10:22
Jag får fram PDF både hemma och på jobbet. om du inte får det att fungera - skicka över din e-postadress via pm så skickar jag den (2,9 mb)

Ditt funderande över skapandet av anaeroba zoner ligger i samma riktning som PDF:en

MVH Lasse


MVH Lasse
#31 - 14 september 2006 11:17
Fasen vad coolt, skicka den gärna till defdac på hotmail.com. Ericsson hittar inte sajten, om inte annat kanske jag får hem den hemma.

Ang. det här med att skapa slemlager som är syrefria så var det när jag googlade frenetiskt på hur järnoxiderande bakterier fungerar. Dom behöver väldigt specifika förhållanden med precis rätt syrehalter som dom kunde fixa genom någon slags biofilm som hade låg syrehalt:
http://www.edstrom.com/Resources.cfm?doc_id=148











Annons