Damm - Svärdbärare

#1 - 26 september 2010 19:43
Waddap!

Håller på att anlägga en damm hemma i trädgården (har redan en liten på typ... 450 liter)
Denna kommer anpassas efter berget som huset står på så... ungefär 2x3 meter.
Anledningen till att jag MÅSTE ha svar i denna tråd är så att jag vet hur djup den ska vara. Mina guldisar ute i stugan övervintrar ju inte i dammen, men svärdbärarna skulle få vara åretrunt.
Men det är inte bara djup som oroar mig (bottenfrys, tänker jag givetvis på) utan även om svärdisarna klarar att vara i en damm under vintern, eller om dom fryser ihjäl? Anledningen till att jag inte vill ta in dom under vintern är för att. Ah, ge dom 1000 liter och en hel sommar med mygglarver o skit så har du väl 100 stycken sen x) Så iaf, frågorna var:

Hur djup måste dammen vara för att inte bottenfrysa?
Klarar sig svärdfiskarna i dammen under vintern?
Skulle det bli enklare om man böt ut svärdisarna mot segelfenor?
Finns det risk för att mindre svärdbärare pulveriseras av dammpumpen?
#2 - 26 september 2010 19:55
roosterboy skrev:
Waddap!

Håller på att anlägga en damm hemma i trädgården (har redan en liten på typ... 450 liter)

Denna kommer anpassas efter berget som huset står på så... ungefär 2x3 meter.

Anledningen till att jag MÅSTE ha svar i denna tråd är så att jag vet hur djup den ska vara. Mina guldisar ute i stugan övervintrar ju inte i dammen, men svärdbärarna skulle få vara åretrunt.

Men det är inte bara djup som oroar mig (bottenfrys, tänker jag givetvis på) utan även om svärdisarna klarar att vara i en damm under vintern, eller om dom fryser ihjäl? Anledningen till att jag inte vill ta in dom under vintern är för att. Ah, ge dom 1000 liter och en hel sommar med mygglarver o skit så har du väl 100 stycken sen x) Så iaf, frågorna var:

Hur djup måste dammen vara för att inte bottenfrysa?

Klarar sig svärdfiskarna i dammen under vintern?

Skulle det bli enklare om man böt ut svärdisarna mot segelfenor?

Finns det risk för att mindre svärdbärare pulveriseras av dammpumpen?

1: dammen ska vara minst en meter djup för att inte bottenfrysa.
2: jag tror inte dom kommer att överleva vintern. tveksam om dom klarar sommaren.
3: vet inte tror inte det är nån skillnad.
4: det är ganska stor risk ja.
#3 - 26 september 2010 19:58
Skulle knappast tro att det är möjligt att ha svärdbärare eller segelfenor året runt i en damm oavsett djup. Vi har guldfiskar, koi och nån gräskarp i en damm som är 50 cm djup skulle jag gissa på. Dom går där året runt, men vi lägger frigolit och presseningar över på vintern för att isolera. Då blir det som mest bara lite tunn is på vissa ställen, men aldrig helt och hållet och där är ju alltid cirkulation och ett luft håll i frigoliten. Enligt zoopets artbeskrivning klarar guldfiskar 10 grader, våra har nog upplevt bara ett par grader, men att utsätta svärdbärare för det samma är inte möjligt. Skulle inte jag tro iaf, känns som att det är ganska så logiskt.
#4 - 26 september 2010 20:09
Ah, då vet jag :9 Precis pga detta som jag frågade ^^, Jo, har 6 guldfiskar 15-25cm men dom vantrivs när man försöker flytta dom från sin nuvarande damm, även att den inte är så stor :S Förstår inte varför. men jag antar att det är en bra sak.
Finns det någon fisk överhuvudtaget som inte är guldfisk, koi lr standardkarp som skulle funka i en damm? Gärna färgglad som blir runt 15-20 cm, behöver inte vara året runt, kan ju givetvis ta in dom (kan ju kombinera detta med mina planer på en inomhus damm ;)
#5 - 26 september 2010 20:12
roosterboy skrev:
Ah, då vet jag :9 Precis pga detta som jag frågade ^^, Jo, har 6 guldfiskar 15-25cm men dom vantrivs när man försöker flytta dom från sin nuvarande damm, även att den inte är så stor :S Förstår inte varför. men jag antar att det är en bra sak.

Finns det någon fisk överhuvudtaget som inte är guldfisk, koi lr standardkarp som skulle funka i en damm? Gärna färgglad som blir runt 15-20 cm, behöver inte vara året runt, kan ju givetvis ta in dom (kan ju kombinera detta med mina planer på en inomhus damm ;)

Om du bara har tänkt att ha i dom under sommaren så finns det många barber som tåler lite kallare vatten som kan gå ute i en damm under sommaren.
#6 - 26 september 2010 20:16
De va som fanken ^^ Men ciklider är uteslutet va? En polares granne hade ciklider i sin damm, riktigt mysigt faktiskt, ultrafärg! ;D men jag antar att det inte funkar, lr alltså att han har flax :P
#7 - 26 september 2010 20:17
Nu är detta en extrem chansning, men: Tigertetra? :/
#8 - 26 september 2010 20:44
Snackat runt med lite folk nu (kunniga, läskigt kunniga) och dom sa att flera barbnördar anser att praktbarben borde säljas som dammfisk. Dom klarar tydligen vintrar utan problem, starkare lysande färger, och kommer upp i storlekar som alla akvarister anser omöjliga. Så yeah, så jävla typiskt! xD Håller på o sätta upp 2 tankar, en "liten asiat" och en "stor asiat"
Vilket innebär:
Liten- nätbarb, purpurhuvudbarb, guldbarb.
Stor- Denisonbarb

Och nu ÄNNU en barb xD Och jag som för några år sedan svor att jag fanimej aldrig skulle skaffa barber efter att mina 10cm odessa bet ihjäl ALLT, inklusive en fullvuxen eldstjärt.
Bilagor:
JeBoro
#9 - 5 oktober 2010 16:52
Min farfar hade för några år sen en liten liten damm på sin tomt som han hade platy i under sommaren. Men anledningen till att det funkade var nog att dammen var endast 10-20cm djup så vattnet blev rejält varmt, och han hade ingen pump i. Måste tillägga att dom förökade sig som ogräs.
Men jag håller med föregående talare om din fråga om svärdbärare, en stor damm med dessa fiskar är nog ingen bra ide.

/Jesper
#10 - 5 oktober 2010 18:48
Min 1 kubikdamm här i Huskvarna har hitintills bottenfryst varje år - ingen överlevnad av abborrar eller mört som hamnat där som yngel.
#11 - 5 oktober 2010 19:26
erikthur skrev:
Min 1 kubikdamm här i Huskvarna har hitintills bottenfryst varje år - ingen överlevnad av abborrar eller mört som hamnat där som yngel.

Hur djup är den?
#12 - 5 oktober 2010 19:32
erikthur skrev:

fan boru i hva? Egnahem för min del ;) har sån tur att en bergsdel "spänger" från marken och formar ena halvan av min damm ;)
#13 - 5 oktober 2010 19:33
Men jag vill gärna ha tips på "icke guldfiskar" till min damm. Blir ju ändå inte klar förrens i sommar men ändå :P Blir runt 3.5-4 meter lång, 2-2.5 bred och 70 djup.
#14 - 5 oktober 2010 19:55
Jag har en damm på ca 5000 liter maxdjup 1 meter. Har provborrat ibland och isen har inte varit mer är 30 cm. Det viktiga är att ha bra cirkulation och en öppen vak annars tar syret slut.

Jar har även glömt kvar några små Svärdbärare som jag hade ute i en halv plasttunna, de överlevde inte när tempen gick under 18 grader.

Vi har ju detta fantastiska Zoopet, gå in på Avdelningar / Sötvattenfiskar. Där klickar du på sökguiden och skriver in en låg temperatur t.ex. 8 grader. Då får du upp alla fiskar som tål det. Visserligen står det 10 grader på guldfisk ock koi, men de klarar ju betydligt mindre.

/Wolfgang.
#15 - 5 oktober 2010 20:00
Wolle1950 skrev:
Jag har en damm på ca 5000 liter maxdjup 1 meter. Har provborrat ibland och isen har inte varit mer är 30 cm. Det viktiga är att ha bra cirkulation och en öppen vak annars tar syret slut.

Jar har även glömt kvar några små Svärdbärare som jag hade ute i en halv plasttunna, de överlevde inte när tempen gick under 18 grader.

Vi har ju detta fantastiska Zoopet, gå in på Avdelningar / Sötvattenfiskar. Där klickar du på sökguiden och skriver in en låg temperatur t.ex. 8 grader. Då får du upp alla fiskar som tål det. Visserligen står det 10 grader på guldfisk ock koi, men de klarar ju betydligt mindre.

/Wolfgang.

Tack för tipset :)
#16 - 5 oktober 2010 20:15
Måste berätta en sak till eftersom du letar efter fiskar. För några år sen hade jag två bäcköringar i dammen.
Det var väldigt intressant att titta på hur de sköt upp från djupet och tog små insekter i luften. Kunde sitta i timmar och titta. Ett under att de inte slog ihjäl sig när de landade på stenarna.

Efter två år när de var c.a 15 cm blev de väldigt aggressiva mot alla andra damminnevånare. De gav sig på andra fiskar som var dubbelt så stora. Jag var tvungen att ta bort dem, de hamnade på grannens stekpanna.

/Wolfgang.
#17 - 5 oktober 2010 20:20
Kör på svärdbärare? Dom kommer föröka sig som atan under sommaren... Sen på vintern fångar du in några st förvarar inne.. och låter resten va klar... När sommaren är kommen så ser du ju om någon av dom resterande överlevt... om inte så ja vad gör det? i med dom du sparade så förökar dom sig osv osv ... funkar skit bra. Det gör liksom inget att fiskarna går bort under vintern.. Naturens gång helt enkelt.
#18 - 5 oktober 2010 20:29
Öring är något jag funderat på faktiskt ^^
Kommer antagligen bli som så att det blir ett övervintringskar, detta kanske ökar antalet fisksorter man kan ha, om man bara har dom i damm under sommaren?
#19 - 5 oktober 2010 20:47
Här bor mina dammfiskar på vintern.

/Wolfgang.
#20 - 5 oktober 2010 21:13
grymt fina koi... Blir alltid riktigt sugen på koi när jag besökt granskattehult (om du någon gång vart där) Speciellt de koppar/svarta koi...
#21 - 6 oktober 2010 11:03
Jag har testat en hel del olika firrar utomhus. Mest ciklider från södra Sydamerika men även en del "sällskapsfiskar". Svärdbärare har fungerat bra och klarat ner till 6 grader! Odessabarber har faktiskt (av misstag) blivit kvarlämnade i dammen över vintern och en av dem klarade sig sensationellt nog, trots att vintern är förhållandevis lång här i Piteå (Norrbotten). Gissningsvis var det en ren lyckoträff men det vittnar om att många akvariefiskar har en ganska bra förmåga att klara låg temp.

Hemligheten med att lyckas tror jag ligger i tillvänjningen. De skall inte ha matats på någon dag och de måste släppas i när vattnet är varmt. jag har gjort det en solig junidag när vattnet är över 20 grader. Om dammen är någorlunda stor så sker tempändringar långsamt och fiskarna hinner med. Det är inte bara fiskens förmåga det handlar om, utan förmodligen även den bakterieflora de har i matspjälkningssystemet. Därför bör man inte utsätta dem för stora förändringar för snabbt. Det gäller inte minst när de skall in för vintern. Då får mina mellanlanda i baljor i garaget med ca 15 grader innan de kommer in i ett 20-gradigt akvarium som senare kan höjas ytterligare. Det bör dock ske över ca 2 veckor. OBS! Mata dem ej innan det är 20 grader varmt! Det är växelvarma djur som inte klarar matspjälkningen om det är för kallt.

De fiskar som får bo utomhus blir otroligt vackra och växer rekordsnabbt.
#22 - 6 oktober 2010 16:44
Wolle1950 skrev:

Snyggt. Hur stora är dina största guldfiskar? De ser ut att vara nästan lika stora som koien?
#23 - 6 oktober 2010 16:44
Wolle1950 skrev:

Snyggt. Hur stora är dina största guldfiskar? De ser ut att vara nästan lika stora som koiarna?
#24 - 6 oktober 2010 17:20
Jag har inte mätt storleken på länge, men de största guldfiskarna är mellan 25 - 30 cm. De största Koierna är över 40 cm.
#25 - 31 oktober 2010 21:26
[quote=roosterboy]Öring är något jag funderat på faktiskt ^^ [/quote]
Jag har hittat en gammal film på mina två bäcköringar i dammen. Gammal VHS-kamera och dålig sikt i vattnet.
Nu har jag större filter och glasklart vatten.;)

/Wolfgang.
#26 - 31 oktober 2010 23:58
oh shit, man blir ju inte liiiiiite sugen alltså ;)

Annons