damm nära träd. glömma det?

#1 - 9 augusti 2008 21:34
halloj!!
Jag e mitt uppe i ett damm grävande (hade inget annat för mej under sommarn) men nu har jag börjat tänka på att jag faktiskt gräver 3-4 meter från ett körbärsträd óch har stött på en fin rot. och gräver helt intill ett gäng med förvuxna syrénbuskar där jag slitter ut mer rötter än gjord.

Om jag jag nu orkar göra klart allt detta grävande hur kommer duken senare att klara rötterna? kommer dom att tränga igenom efter ett tag?
ska jag ösa igen hålet?
#2 - 9 augusti 2008 21:46
Finns mera orsaker till att man inte lägger en damm nära träd.
Ett av dem är som du själv nämner rotproblemet.
Visst går det men du får lägga sand ovanpå rötterna o sen dubbla skyddsdukar.

Sen har du det där med löv i dammen som skitar ner vattnet.
Kan av hjälpas med lövnät, men hur snyggt är det.
Skulle jag anlägga en damm vid trän så skulle jag nog bara gräva 30-50cm ner i marken med planyta o sen mura resten och använda gummiduk.
Givetvis så gjuter du även ett tunt lager på botten.
#3 - 10 augusti 2008 06:25
Jag placerade min damm precis vid vår syrenhäck och en stor fläderbuske,och vid en massa träd runt "smart"not.....men eftersom jag bor i en skog så kvittar det vad jag hade placerat den jag la extra skydd runt dukan där alla rötterna var,och det har inte gått hål i den än i alla fall.Men jag tror syrenhäckens rötter är inte så kraftiga som trädens,men det bästa är som ciklidcollecktor säger att mura upp med leckablock men det är en smaksak.

Sen är det med löven som sen kommer man kan lägga lövnät över men dem som säljs är dåliga tycker jag det blir ändå i dammen,det skulle vara mindre masker i näten tycker jag så hade man sluppet det.
#4 - 10 augusti 2008 09:34
Då det gäller lövnät så funkar bärnät bra.
De har små maskor.
#5 - 10 augusti 2008 09:36
Annars köper du en sådan här:D
http://aquatic-eco.com/subcategories/951/Above-Ground-Pools

Bara att se till så den står plant.
(dubbla vattenpass behövs).
#6 - 10 augusti 2008 10:12
Då det gäller lövnät så funkar bärnät bra.

De har små maskor.
Det är bärnät jag alltid har använt så bra är det:Dkanske lite bättre än lövnät i alla fall.
#7 - 10 augusti 2008 10:33
jo lövnät är inge bra, bärnät funkar bättre:D

sen fläskar man på med ett Nexus Filter och ett Opaque QuikSand Fluidized Bed Biofilters som fixar filtreringen.
#8 - 10 augusti 2008 11:11
jo lövnät är inge bra, bärnät funkar bättre:D

sen fläskar man på med ett Nexus Filter och ett Opaque QuikSand Fluidized Bed Biofilters som fixar filtreringen.
Inget alls av det funkar nåt vidare,finns annat som jag har sett Lantbrukarna använda väldigt finmaskigt svart väv som man hade sluppit problemet helt med alla dessa löv:)
#9 - 10 augusti 2008 11:28
Jo det är sant.
Men hur snyggt är det med svart väv?
Ser man ju knappt fiskarna igenom:D

man kan köpa en variant av mygg nät som funkar bra och har lite större maskor än traditionelt myggnät.
#10 - 10 augusti 2008 11:31
Det är bara att plocka upp löv och skräp ur dammen varje dag.
#11 - 10 augusti 2008 11:36
Kramfors skrev:
Det är bara att plocka upp löv och skräp ur dammen varje dag.
Det är ju det man vill slippa göra var dag,och helst då man slipper ta av nätet var dag för att göra det:D
Bilagor:
#12 - 10 augusti 2008 11:40
Eller så låter man löven vara så blir det mer en naturdamm.
Men det är ju klart att jag kör dessutom utan filter...
#13 - 10 augusti 2008 18:35
Lägger mig i lite.. Hur är det med skuggan från stora björkar? Där ja ska göra min nya damm är de lite mycket björk runt.. Men har inge annat ställe. Kan ju inte kapa ner hela skogen heller lixom..
#14 - 10 augusti 2008 18:41
Lägger mig i lite.. Hur är det med skuggan från stora björkar? Där ja ska göra min nya damm är de lite mycket björk runt.. Men har inge annat ställe. Kan ju inte kapa ner hela skogen heller lixom..
Om det är skugga vet du bättre det är ju dina träd;)vad du ska tänka på när det är björk är dem små löven dem släpper och fröerna som kommer ner som betyder en massa jobb på hösten.
#15 - 10 augusti 2008 19:25
Håller med Patrik, framför allt fröna skitar ner och belastar vattnet onödigt mycket.
Skaffa ett ytfilter(vad det nu heter) utöver det vanliga filtret.
#16 - 13 augusti 2008 15:29
ojojoj...det låter tyå jobbigt...kanske ska köpa en get istället...
#17 - 13 augusti 2008 21:05
Hehe, så illa är det inte.
Skaffa dammduk, bra filter och pump samt en bra ytskimmer.
Sen klarar du det mesta med löv o frön.

Inget är omöjligt.
http://www.vattenliv.nu/ytvattenfilter-flytande-mini-till-p-1144.html
Är en ytvattensskimmer.

http://www.vattenliv.nu/filterpaket-biopress-7500-easy-5000-p-1290.html
Ett vettigt filterpaket.

I valet mellan gummiduk och pvc så är det upp till var ock en.
Själv värdesätter jag gummiduken trots att den är dyrare.
Pvc duken duger annars gott och väl till en enkel damm max 15kvm.
#18 - 13 augusti 2008 23:12
jag hade tänkt en ganska djup damm och kanske att det ska få plats några fiskar i den... jaja då får jag väl gå ut o jobba o hoppas på de bästa... tack för alla tips!!
#19 - 14 augusti 2008 15:12
Hur stor tänkte du dammen skulle bli?

Ska du ha koi karp i så bör du försöka ha en djuphåla på 1,5m-2,5m.
Ska du ha guldfisk så räcker det med 80cm djupt.
Ett råd är att du iallafall inskaffar någon form av filter som är rejält tilltaget för din damms vatten volym.
#20 - 14 augusti 2008 16:52
Du kan läsa lite på detta forum om olika dammar,filter ställa frågor om olika saker angående en damm och Koi om du är sugen på sådana firrar
http://koigalen.egetforum.se/forum/viewforum.php?f=2&sid=19d50031aebd758e577153a3f55d44e4
#21 - 14 augusti 2008 19:13
Jepps det är en bra länk:D
Både jag(heter saturn75) där och patrik steen är där o kluddrar:D
#22 - 14 augusti 2008 19:33
Jepps det är en bra länk:D

Både jag(heter saturn75) där och patrik steen är där o kluddrar:D
Kluddrar eller tjafs på ett skämtsamt sätt:D:D
#23 - 19 augusti 2008 12:13
haha knakse ska ansluta mej till erat skämtsamma tjafs då... dammen kommer nog alldrig innehålla koi. men gulfiskar är inte omöjligt...
Bilagor:

Annons