Ja, jag har mina koi i gillestugan i källaren under vintern en innedamm på 3000 liter med 6 Koi på drygt 50 cm och en damm på 1500 liter där ett och två åringar går.
Min erfarenhet är att när vattnet inte är varmare än luften så dunstar det inte så mycket vatten och rummet blir inte fuktigt kanske beroende på en fräckt går hela året och ventilerar ut luften i rummet.
När det är minusgrader ute så är den luften torr och luftfuktigheten i rummet är lägre på vintern än på sommarhalvåret.
Med fiskarna i mindre vatten behövs det fler vattenbyten så det kan bli ett blaskade med vatten i ett vardagsrum.
Det blir också ett plaskande av vatten då jag använder samma pumpar och filter inne som ute.
I den större dammen cirkulerar det ca 15000 liter i timmen och när utsläppet av vatten är över vattenytan för att driva ut koldioxiden i vattnet så skulle det bli tröttande/störande att ständigt höra plasket.
Ett annat problem är att vuxna könsmogna koi behöver ca en månad med en temperatur av 12-15 grader och utan mat för att känna av årstidsväxlingen och absorbera rom och mjölke om de inte lekt samt sätta ny rom och mjölke vilket gör att det blir en kylig månad framför TV apparaten.
Nåja hur är det med lukten, jo det luktar sjövattnen med så mycket vatten.
Man bör ha ett nät över innedammar då Koi kan få för sig att försöka flyga.
Slutsats, det går att ha Koi i ett vardagsrum om man finner sig i vissa olägenheter och håller vattnet svalare än den omgivande luften.
Men inget är omöjligt bar viljan finns.
Det finns de som har akvarium med flera 1000 liter vatten i lägenheten.