Damm brevid granar? Dum ide?

#1 - 5 februari 2007 12:36
På 70-talet var det (i varje fall i Danmark) populärt med "bålplatser" i trädgården, där man skulle sitta på kvällen och grilla korv eller nåt i månens sken.

Eftersom min man och jag föredrar en biff och ett gott vin - inomhus - så har vi ett "hål" som vi inte vet vad vi ska göra med. Det är ca 5 m i diameter och en meter djup. Det ligger i en hörna av trädgården där det också står barrträd, en stor gran och två tallar. Det är fullständigt omöjligt att hindra barr och kvistar att falla ner i en eventuell damm. Det kommer sol där förmiddag och kväll, men inte mitt på dan. Jag är medveten om att den ska grävas djupare om det ska gå fisk åretrunt, men mycket av jobbet är ju gjort, och den ligger fint i förhållande till altanen och huset och så.

Frågor:
Kan man ha fisk i en sådan damm, eller är barr osv giftigt för dem?
Är det överhuvudtaget en idiotide att ha en damm där under de ljusförhållandena?
#2 - 5 februari 2007 13:11
Jag kan inte svara för just koi och andra populära dammfiskar, men genrellt sett avger barrträd kåda och andra giftiga ämnen i större utsträckning än lövträd, vilket torde göra det olämpligt att anlägga en damm precis under ett barrträd?
#3 - 5 februari 2007 13:13
hugg ner träden ;)
Bilagor:
#4 - 5 februari 2007 13:17
ja precis:D
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 5 februari 2007 13:24
Ett barrträd barrar väl inte så mycket normalt och om några mindre kvistar ramlar ner gör väl inte så mycket (lätta att fiska upp) så ur den orsaken borde det väl vara OK om det är en rejält stor damm.
Däremot ligger ju rötterna på barrträd relativt ytligt och jag hade nog varit lite bekymrad över om rötterna skulle växa in i dammen. Dock om du skall gjuta dammen så borde det inte vara någar större problem.
#6 - 5 februari 2007 13:26

Däremot ligger ju rötterna på barrträd relativt ytligt och jag hade nog varit lite bekymrad över om rötterna skulle växa in i dammen.

Tääänkte inte på det....

Hugga ner träden, ha ha...vet ni hur mycket det blåser i Danmark?? Har vi inget vindskydd så lyfter huset.
#7 - 5 februari 2007 13:27
Kottar å sånt då?De e vell kåda på de?Dom brukar ju lossna
#8 - 5 februari 2007 13:36
mohlin haha synd det. synd synd. men du kan väll göra så att du lägger ett nät över dammen?? förutom då du sitter där och kollar på lixom, då tar du ju bort nätet. det vore väll inte någon dum ide kanske?
#9 - 5 februari 2007 13:45
Barrträd är naturligt sura, sjöar i barrskog är exempelvis nästan alltid sura så sannolikt kommer de nedfallna barren och droppande sav att påverka vattnets surhet även i er ev. damm.

Men det innebär ju inte att vattnet blir giftigt och kan påverkas genom t.ex. kalkning.
#10 - 5 februari 2007 13:55
Att lägga nät over vill jag inte. Vi har så mycket djur som skulle använda dammen till att dricka ur, och de ska vara välkomna (räv, fåglar, katter, fjärilar, igelkottar osv osv). Det är en av anledningarna till att jag vill ha den. Kanske enklast att strunta i fiskarna?
#11 - 5 februari 2007 14:01
Om du inte har fisk i dammen så har du gett grodorna och paddorna ett tillhåll. Det är ju en fin typ av naturvård tycker jag. :)
#12 - 5 februari 2007 14:07
Och myggorna....

Men det blir nog så. Ska sen vad mannen säger, och så ska vi undersöka det där med trädrötterna.
#13 - 5 februari 2007 14:07
mohlin skrev:
Att lägga nät over vill jag inte. Vi har så mycket djur som skulle använda dammen till att dricka ur, och de ska vara välkomna (räv, fåglar, katter, fjärilar, igelkottar osv osv). Det är en av anledningarna till att jag vill ha den. Kanske enklast att strunta i fiskarna?

Hmm.fiskarna kommer förmodligen bli mat ngn gång för ngt rov djur skulle jag tro.Ha bara vatten.växter m.m å låt vatten salamandrar flytta in å grodor å så de kan bli jätte fint!De skulle jag sattsat på
#14 - 5 februari 2007 14:09
Tackar för alla råd!!
#15 - 5 februari 2007 14:12
Har du bestämt vilket alternativ du ska satsa på?:D
#16 - 5 februari 2007 14:17
ja, det blir nog utan fisk. Men det skulle vara kul (?) att se rävarna plumsa i för att fånga något. Lite dyrt kanske...

Finns det vilda salamandrar i Skåne/Danmark? Så spännande. Grodor och "tusser" (paddor) är bra att ha i en trädgård.
#17 - 5 februari 2007 14:29
Ja de borde de finnas i dom områdena Här jag bor haar vi ett dike some rätt djup är alltid salamandrar där på sommarn
#18 - 5 februari 2007 14:31
mohlin skrev:
Och myggorna....

perfekt foder för akvariefisk inomhus ju! ;)
#19 - 5 februari 2007 14:39
mohlin skrev:
Finns det vilda salamandrar i Skåne/Danmark?

Borde nog finnas vilda salamandrar iaf i skåne då vi har det här uppe i Sthlm.
#20 - 5 februari 2007 15:12
För arten stor vattensalamander har golfbanornas vattenhinder blivit något av en sista utpost för att rädda arten.

Om du inte sätter i fisk så kommer det att utöver olika amfibier bli ett tillhåll för olika insekter, inte bara mygg alltså. Olika typer av dykarbaggar, trollsländor, dag- och nattsländor, skräddare, buksimmare, ryggsimmare, klodyvel, sötvattensgråsugga.. och det är ju kul det också!?
#21 - 5 februari 2007 15:15
Jag borde ju få hedersomnämnade av Greenpeace ju!! ;)

Det låter ju jättespännande. Kanske också en bra grej då att den inte ligger i full sol? Och mygglarverna kan fiskarna (inomhus) få.
#22 - 5 februari 2007 21:03
Tänk på att man kan få allergi lätt mott mygglarver
#23 - 5 februari 2007 21:18
oftast är det mot röda mygg man får det... det du hämtar i vattensamlingar är oftast stickmyggor...
#24 - 6 februari 2007 07:42
Aha okej:Dperffa du kan jag ta mygglarver ur min vatten tunna:D

Annons