Damachaan som akvarium?

#1 - 6 mars 2009 20:17
Jag har en tanke, skulle det funka att ha en damachan som akvarium? Finns det nåt filter som funkar?
#2 - 6 mars 2009 23:36
Det beror nog på hur vid halsen är på damejeanen, dels måste du komma åt att komma ner med handen så du kan göra rent rutorna, plantera mm, dels måste det kunna komma ner syre i vattnet så vattenytan får inte bli för liten.
Jag tror att det är rätt svårt att få det att funka.

Varför inte göra en liten miniträdgård i den i stället, det är klassiskt.
#3 - 6 mars 2009 23:37
är jag dum eller? vad är en damachan?
#5 - 7 mars 2009 08:06
Dreama skrev:
Jag har en tanke, skulle det funka att ha en damachan som akvarium? Finns det nåt filter som funkar?

tror väl inte det lär bli så snyggt då glaset normalt inte är så jämt, men annars så borde väl ett ytterfilter funka bra och sen viktigt att få stor vattenyta för syreupptagningen så inte fylla i för mycket vatten, sen belysningen blir väl ganska svårt att få bra ;)
#6 - 7 mars 2009 11:51
Dreama skrev:
En synnerligen korkad och dum idé!
#7 - 7 mars 2009 11:57
Gaffel skrev:
En synnerligen korkad och dum idé!

Varför?
#8 - 7 mars 2009 11:57
Kan man ha en guldfisk i en urskjöljd whiskeyflarra månntro..?
;)
#9 - 7 mars 2009 12:09
Bara om man dyrt och heligt lovar att flaskan som butt plug samtidigt, samma regler gäller för en damejeanne!
#10 - 7 mars 2009 12:30
Gaffel skrev:
Bara om man dyrt och heligt lovar att flaskan som butt plug samtidigt, samma regler gäller för en damejeanne!

Vad menar du?
#11 - 7 mars 2009 15:23
Jag menade med mitt inlägg att ditt förslag om att använda en traditionell damejeanne som fisktank var bland det dummaste jag någonsin hört, lika dumt som slöjstjärtar i välkomst drinken.
#12 - 7 mars 2009 15:30
Dreama skrev:
eftersom den har en smal hals som du inte får ner handen i ens så kan du inte använda den som akvarium!
#13 - 7 mars 2009 15:52
Gaffel skrev:

Jag lovar!! :p
#14 - 7 mars 2009 19:03
Jag hade en damejeanne som plötsligt bara sprack. De är inte så starka som man kanske skulle kunna tro. Hej och hå! 20 liter halvjäst vin rann ut över golvet, in under bokhyllorna och som ett stilla vattenfall nedför trappan. Den städningen glömmer jag aldrig. Helt hopplöst att få upp allt vin!
#15 - 7 mars 2009 19:11
Inte schå väldans schvår alls! Hick!
#16 - 9 mars 2009 20:23
Nej, använd ingen damejeanne

De är snygga men fan vet om de ens är lämpade som jäskar. Har också varit med om att de spruckit -väldigt otrevliga, vassa ca 40 cm långa glasbitar. Tror att de ofta är spänningar i glaset. Nej, använd något annat "unikt" glasföremål, tex en väldigt stor glasvas(10l+).
#17 - 9 mars 2009 21:15
Gaffel skrev:
Inte schå väldans schvår alls! Hick!

Hmm... Jag har svårt att dricka även de "lyckade" vinerna som man gjort själv. Systembolagets sämsta bulkviner är bättre! :d
Nu när man blivit äldre och väljer kvalitet framför kvantitet och dricker vin i vinglas istället för ölglas, så är det högre priset på inköpt vin värt vartenda öre. Men visst saknar man pluppandet om natten!:p

Annons