Hejsan!
När vi startde upp vårat akvarium här hemma så var några av de första fiskarna vi köpte ett par "dalmatinermolly". Det var i varje fall vad de kallades för i affären. Nu i efterhand har jag förstått att det antagligen är segelfensmolly med prickar. En bild på den varianten finns har på zoopet.
Det var flera år sedan vi startade upp akvaritet, och de två första segelfensmollyna vi köpte finns inte längre kvar. Men däremot deras avkomma i ett par generationer. De har fått ungar många gånger och vissa av dem har överlevt. Men nu har det helt plötsligt dykit upp helt vita segelfensmolly. De har inte ens minsta antydan till prickar. Och dessutom skimmrar/glittar de på ett sätt som de anrdra mollysarna inte gör.
Hur kommer det sig att denna variant har dykt upp helt plötsligt utan att tidigare har funnits i akvariet?
Jag har läst någonstans att mollys ibland kan para sig med andra fiskar. Stämmer det? Men det gäller väl i så fall bara andra levandefödande tandkarpar, eller? Jag kan inte alls speciellt mycket om fiskar, men jag har väldigt svårt att tro att segelfensmolly skulle kunna få avkomma med varken kardinaltetra, praktbotia eller pansarmal, även om de mot förmodan skulle försöka...