Dåligt tryck

#1 - 18 juli 2004 08:26
Min pump har tappat rejält i tryck. Jag har ett ytterfilter, fluval. Det ska klara med 600l/h. Antagligen sitter det en massa skit någonstans. Men jag undrar lite hur man ska rengöra det. Själva filtret har jag rengjort och det var inte alls så smutsigt. Pumpen är ett halvår och har varit igång lika länge.

Jag är tacksam för alla tips om hur man kan fixa så trycket blir normalt.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 juli 2004 08:35
Om du har gjort filtermaterialet så kan det vara på sin plats att göra rent själva pumpen (impeller etc.) samt slangarna.
Anledningen till att du behöver göra rent så ofta kan bero på flera saker som att filtret är underdimesnionerat för akvariet, ineffektivt filtermaterial samt för mycket mat i akvariet.
Ett tips är också att sätta fast ett förfilter (en bit filtermatta) på insuget.
#3 - 18 juli 2004 10:12
Jag har hittat en liten borste som sitter i ena änden på en lång, böjlig metallspiral. Jättebra för slangrengörning. Det var väldigt många år sen jag hittade den här men det måste finnas såna eller liknande i akvarieaffärer.
#4 - 18 juli 2004 10:19
Det finns sådanna borstar som originaltillbehör för både fluval och Eheim. Dock så fungerar det lika bra med en bit filtermatta på en ståltråd.
MVH
Magnus
#5 - 18 juli 2004 11:08
Tack för svaren. Jag har nu gjort en totalrengöring. Trycket är mycket bättre, men tyvärr inte som det var när den var ny. Men det duger gott till mitt 200liters kar.

Pumpen låter mycket mer nu. Ungefär som det är luft i den. Men det får man väl leva med. Eller?

Kjell Fohrman: Jag har gjort som du sa. Jag satte dit en bit filtermatta i insuget. Hur ofta ska man byta/rengöra det? Är det lagom att göra det i samband med vattenbyte (1gång/vecka)?
#6 - 18 juli 2004 11:18
Jag brukar lyckas få ur luften genom att vicka och skaka lite på pumpen. Förfiltret ser du nog rätt lätt när det är dags att skölja ur. Det beror ju alldeles på hur mycket fisk, matning och växter som släpper "skräp" du har.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 18 juli 2004 11:22
Pumpen låter mycket mer nu. Ungefär som det är luft i den. Men det får man väl leva med. Eller?

Det skall inte vara luft i den - vicka på pumpen några gånger så brukar det försvinna.

Hur ofta ska man byta/rengöra det? Är det lagom att göra det i samband med vattenbyte (1gång/vecka)?

Brukar inte behövas så ofta men det skadar ju inte och då är det kanske bättre att rengöra det vid varje vattenbyte så man får in rutinen - annars kanske man glömmer av det.
#8 - 18 juli 2004 11:28
Tack för alla svar.

Oj vad luftbubblor det kommer. Trycket i pumpen ökar ännu mer nu. Man ser att vatten nivån i behållaren ökar.

Måste gå och skaka lite till. :)
#9 - 18 juli 2004 12:05
Aj, aj! Jag tror väl inte det är bra att köra pumpen utan att det är fullt med vatten i behållaren. Jag brukar försöka skaka ur mesta luften utan att pumpen är igång. Sen kör jag lite, skakar, stänger av, skakar osv. Men det är bara ibland det blir så. Oftast får jag bara väldigt lite luft kvar. Du kommer att få bra fart på allt när luften är borta.

Annons