Dåligt med CO2!?

#1 - 25 februari 2004 07:01
Hejsan, jag fick en jättebra länk på hur man bygger sin egen CO2 anläggning med PET flaskor... Nåväl, jag klickade runt lite och hittade denna länk:
http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=2

jag vill fortfarande bygga en CO2 anläggning för jag vill att det sakk blomstra ÖVERDRIVET/ONORMALT eftersom det just växer så himla segt!!!

Titta över länken, inte till fördelen för CO2 direkt...

/Anton
#2 - 25 februari 2004 07:22
Håller kanske inte riktigt med där.......

Om fiskarna prioriteras före växterna kan jag hålla med om att CO2 kanske inte ska tilsättas, men om man istället sätter växterna i fokus så blir situationen en helt annan.

Man måste naturligtvis ta reda på lite mer än bara hur man bygger det "tekniska", om man vill börja med CO2. (Forumet här kan vara en bra start)

/heeke
#3 - 25 februari 2004 07:26
Det var en bra artiklel. Många tänkvärda ord.

Tack Anton för att du dela med dig av denna länk.
#4 - 25 februari 2004 07:54
Några kommentarer till den artikeln.

"Men om du på ett balanserat sätt ökar LJUS/NÄRINGSÄMNEN/CO2 kommer plantorna att accelerera och "växa så det knakar" på ett icke normalt sätt."

Detta är helt fel. I de biotoper där vi hittar dom svåraste och roligaste växterna är det i princip felfri "vattengödning" och CO2-halt.

"Har du ett normalt antal plantor som växer ? Är de friska och gröna ? Är din utrustning beskaffad så att ljus och näring räcker till för att skapa den nödvändiga fotosyntesen är svaret på frågan : NEJ! Du varken behöver eller SKA tillföra CO2 ! "

Detta är fel eftersom ingen kan bedöma vad som är normalt antal plantor. Det är även fel eftersom om den biotop man eftersträvar ligger på konstant 10-20 ppm CO2 och man initialt har det i ett litet system som ett akvarium kommer CO2-halten genast sjunka till obefintlig med bra cirkulation och växter.

"Först och främst , tro ALDRIG ALDRIG på att bara köra igång med CO2 för att få växterna att sluta gulna eller sluta tyna bort. Eller för att få dom att växa som galna! "

Detta är totalt fel. Är växterna helt begränsade av CO2 kommer dom t ex inte ta upp kalium och dom blir gula. Vissa växter klarar i högre grad dra kol ur karbonater och dessa växter kommer vara dom enda som fungerar i ett akvarium med lagom mycket fisk, bra cirkulation och växter.

"Använd någon sorts bottennäring. Se till att ha en tillräckligt tjock botten för rötterna att rota sig i. Många växter använder just rötterna för att få i sig näring.

Helt fel. Man kan odla alla växter utan botten. Faktum är att det är enklare att bara använda vattengödning eftersom man kan garantera vissa näringsnivåer.

"· Göd med flytande näring. En hel del växter använder sina blad för att tillgodogöra sig näring."

Fel. Alla växter använder sina blad för att ta upp näring och det är den största ytan som konstant är i kontakt med en cirkulerande förnyelsebar näringskälla.

"Filtrera "lagom" . Inte för mycket och inte för lite. "

Det är här man dödar sina firrar med syrebrist om man börjar använda CO2.

" Helst ska du ha ett pH värde mellan 6.2 - 7.4. Hårdhet från låg till medel och temperatur mellan 20-27 ° C. "

Öh va? Han specifiserar inte ens KH-värdet. Man kan odla växter i stenhårt vatten, däremot fungerar inte alla växter i låg hårdhet pga begränsade alkalimineraler.

"Det sägs ofta att om någon av de tre (LJUS/NÄRINGSÄMNEN/CO2) är för låg påverkar det växterna negativt , men detta är inte hela sanningen för om det är överskott på någon av de tre vet vi att detta också påverkar växterna negativt med t ex algangrepp som följd. "

For me to poop on. I växtakvarier blir det alger när man har för lite av något/några ämnen eller en kollosal näringsobalans.

#5 - 25 februari 2004 08:38

jag vill fortfarande bygga en CO2 anläggning för jag vill att det sakk blomstra ÖVERDRIVET/ONORMALT eftersom det just växer så himla segt!!!

Gör som en föreningskamrat Fredrik:
http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1391

Skaffa ett bra pH och KH test så du kan mäta CO2-halten tillförlitligt. JBL gör bra tester. Skaffa deras pH-test som går från 6.0-7.0 (eller nått sånt). <b>200:-</b>

Skaffa en billig trappreaktor:
http://www.shubunkin.de/images/co2_reaktor.jpg
eller spiralreaktor:
http://www.aquashop.com.pl/obrazki/artykuly/ab/CO2-reactor.gif
Trappreaktor finns billigt på Hjortgatanszoo. <b>109:-</b>

PET-flaska + socker + jäst. <b>20:-</b>

Skaffa Tropica Mastergrow, KNO3 och KH2PO4. Denna treenighet garanterar dig alla gödningsämnen som växterna behöver. <b>177:-</b> från Hjortgatanszoo.

Kör så det ryker.
#6 - 25 februari 2004 08:59
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

Hur fungerar en sådann?
#7 - 25 februari 2004 09:03
Varje bubbla färdas sakta uppför trappan, som ett uppochnervänd timglas fast med gas istället för sand. Ser ganska roligt ut =)
#8 - 25 februari 2004 09:21

Varje bubbla färdas sakta uppför trappan, som ett uppochnervänd timglas fast med gas istället för sand. Ser ganska roligt ut =)

Är det den som heter "co2 diffuser hagen"? Kollar på hjortgatan nu.
#9 - 25 februari 2004 09:31
Stämmer!
#10 - 25 februari 2004 09:33
Ursprungligen skickat av Marie J

[quote]Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

Hur fungerar en sådann?
[/quote]Får den ut co2 med hjälp av egen kraft eller ska den kopplas på nånting?
#11 - 25 februari 2004 09:42
Man släpper bara in mäskbubblorna längst ner så börjar dom sakta rulla uppför trappan/spiralen.
#12 - 25 februari 2004 09:45

Man släpper bara in mäskbubblorna längst ner så börjar dom sakta rulla uppför trappan/spiralen.

Tack så mycket för svaret defdac!

Måste passa på att säga det att jag har läst många av dina inlägg och jag måste beröma dig att du kan förklara på ett sätt så att man förstår. Det är det inte alla som kan+att du följer hela tiden upp trådarna för att se om man har förståt eller har fler frågor! Så sträck på dig! Du är duktig!
#13 - 26 februari 2004 10:33
vad tror ni om detta:
Co2 utrustning - Co 2 set av DIY typ (A7690

I det här ''CO2paketet'' får du:

en rycksäker flaska med upphängningsannordning, slang och diffusor.

Är det bra grejer??? Föresten, blir inte CO2 halten för hög med en sån där diffusor, eftersom bubblorna lär stanna ett tag i ''behållaren/trappan??? Är det ett bra val till ett 160 liters?

/Anton
#14 - 26 februari 2004 10:59
defdac.

Upp-o-nervänt timglas? Ser inte timglas likadana ut vilket håll man än har dem på?
#15 - 26 februari 2004 12:18
Upp-o-nervänt timglas? Ser inte timglas likadana ut vilket håll man än har dem på?

Jo sant. Jag menade uppochnervänd gravitation 8) Istället för likt ett timglas där sanden rinner neråt så "rinner" CO2-bubblorona uppåt.
#16 - 26 februari 2004 12:51
OK, defdac, kunde inte låta bli :-)

Annons