Dåligt ljus???

#1 - 13 augusti 2006 19:16
Startade för ett tag sen upp ett 110 liters kar. Mitt största problem är att växterna växer dåligt och blir "tråkiga" i kanterna samt tofsalger på rötter och växter.

Nitrit, ph mm ligger på normala nivåer.

Har jag för dåligt ljus för följande förhållanden:
ljusramp med 1 st 18W aquarelle
110 l kar (dala) med rötter, stenar, valisneria och vattenspikblad.
5 eldbukar (små)
10 tigerbarber(skall bytas mot tetror)
samt några malar

Göder med pmdd.
#2 - 13 augusti 2006 19:43
Jag tror deffinitivt ditt ljus räcker för valisneria.
MVH
Magnus
#3 - 13 augusti 2006 20:29
Vad kan den dåliga tillväxten och de håliga bladen bero på då?
#4 - 14 augusti 2006 06:19
Toffsalger och dåligt växande växter skvallrar om varierande CO2-nivåer, förmodligen vid vattenbytena. Testa att gör vattenbytena när akvarieljuset släckts så hinner eventuell CO2 luftas ur till morgonen.

(CO2 är bra för växter, men det är väldigt låga CO2-nivåer i akvarier normalt sett. Det gör att dina växter bara kan "växa" en liten stund direkt efter vattenbytet när det kommer ner mer CO2 via kranvattnet. Ser du däremot till att CO2-begränsa växterna hela tiden genom att göra vattenbytet när ljuset släckts så börjar dom tillverka enzymer som underlättar bikarbonat användande/upptag)
#5 - 14 augusti 2006 12:21
Jättebra råd om CO2!

Men kan inte fiskarna bli oroliga och stressade i fall man byter vatten när det är sovdags?
#6 - 14 augusti 2006 12:24


Men kan inte fiskarna bli oroliga och stressade i fall man byter vatten när det är sovdags?


Tror du dom blir mindre stressade när du gör ett vattenbyte på dagen då dom ser hur du härjar?
#7 - 14 augusti 2006 12:28
Rent spontant så känns det så. Kan tänka mig att de känner sig mer utsatta när man stör deras vila och när de inte riktigt kan se vad som händer...
#8 - 14 augusti 2006 12:31
*shrug* Jag blir stressad av att inte få göra vattenbyte när jag vill, och min hälsa går före fiskarnas ;)
#9 - 14 augusti 2006 12:36
... Hmm ... Jag ställde inte frågan för att retas, utan just för att jag undrade.

Tyckte att det där med att byta vatten när belysningen har släckts lät intressant, men jag vill ju inte stressa fiskarna mer än nödvändigt.

Kan man förresten inte släcka belysningen så snart man är klar med vattenbytet? Det skulle även ha fördelen att man ser vad man själv håller på med :D
#10 - 14 augusti 2006 12:59


Kan man förresten inte släcka belysningen så snart man är klar med vattenbytet?


Ljus + CO2 = Fotosyntes, vilket är det du ville undvika med att göra vattenbytet efter att ljuset slocknat.

Fråga i ett fiskforum om någon erfaren hobbyodlare tror att vattenbytet när det är mörkt är "stressande" för fisken. Det låter som du Disneyfierar fisken tycker jag personligen. Dom ska klara rovfisk, oväder, storm, extrema vattenflöden, extrema pH-omställningar och temperaturväxlingar i naturen - så att du ens funderar över hur fiskarna mår om du skulle sänka vattenytan och sedan höja den när mörket fallit på är väldigt komiskt för mig personligen. Lite väl gulligulligt på något sätt =)
#11 - 14 augusti 2006 13:12
Nej det har ingenting med gulligull eller disneyfiering att göra. Det är ett känt faktum att en del djur blir väldigt stressade när de känner sig försvarslösa. Jag har ingen aning om hur fiskarna uppfattar situationen så jag undrade bara.

Att de klarar pH-och temperaturomställningar stämmer säkert för många arter, men att dessa skulle vara extrema tror jag faktiskt inte. Och visst händer en del i naturen, men det dör ju en del fiskar i naturen med...

När jag byter vatten gör jag mer än bara sänka vattenytan och sen höja den. Jag kör även med häverten over bottnen för att suga upp smuts, tar bort gamla blad och rättar eventuellt till nån växt som grävts upp av ancistrusen.
#12 - 14 augusti 2006 13:14
"Curlinghusse" är ett ord som ploppar upp i huvudet =) Nä. Det ska vara lite hårda tag, inget mjäk.
#13 - 14 augusti 2006 13:19
Tja jag kanske är lite av en curlinghusse ja [:o] Är lite försiktig av mig när jag inte riktigt vet.
#14 - 14 augusti 2006 15:36
Jag vill nog påstå att de flesta av våra tropiska akvariefiskar normalt lever i ett vatten som är otroligt ph stabilt och en temperatur som bara växlar några grader över året! och att hålla på i karet efter att det släckts har jag märkt att mina fiskar tycker är väldigt stressande, när det är tänt har dem koll på läget och upplever inte händerna som nåt större hot:)
Bilagor:
#15 - 14 augusti 2006 18:16
Precis som jag trodde...
#16 - 14 augusti 2006 18:18
Kan man inte sätta en liten syrepump nere vid botten gör inte fet nån nytta?
#17 - 14 augusti 2006 18:26
Om du menar en sån pump som blåser ut luftbubblor under vattnet så skulle den bara göra saker värre. Luften driver ut CO2 ur vattnet, vilket inte alls är bra för växterna.
#18 - 14 augusti 2006 19:06


Om du menar en sån pump som blåser ut luftbubblor under vattnet så skulle den bara göra saker värre. Luften driver ut CO2 ur vattnet, vilket inte alls är bra för växterna.


Du verkar fortfarande inte riktigt greppat varför man ska göra vattenbytet när ljuset är släckt.

Hela poängen är att akvariet hela tiden ska vara totalt CO2-fritt och att den extremt korta puls som kranvattnet ger vid ett vattenbyte skadar de bikarbonatsenzymer som växten bara bygger upp om vattnet är helt CO2-fritt.

CO2-boostar, hur korta dom än är, kommer skada och "förvirra" växten.

Att sätta igång en massa urluftare gör inte ett skvatt annat än att CO2-pulsen blir lite kortare - den gör fortfarande lika mycket skada.

Jag har aldrig snackat om att du behöver böka omkring med händerna eller rota omkring och störa fiskarna när du gör vattenbytet. Det kan du göra när det är tänt. Sedan släcker du. Fiskarna somnar. Du sänker sakta vattenytan och höjer den sakta igen.

Kom igen nu. Tror ni verkligen det skulle "stressa" fiskarna? Isåfall tror jag verkligen uppriktigt att ni bör "stressa ner" och skruva ner curlingnerverna några snäpp.
#19 - 14 augusti 2006 19:25
Så du menar att vattnet är HELT CO2-fritt mellan vattenbyten? Det visste jag inte nej.

Jag måste ju suga ut vatten (sänka vattenytan) för att suga upp smutsen som ligger på botten. Men jag kanske kan göra det när belysningen är på, sen släcka den och sen fylla på med nytt vatten när belysningen är släckt. Skulle det funka? Eller måste det gå lite tid innan fotosytesen upphör?
#20 - 15 augusti 2006 06:54


Så du menar att vattnet är HELT CO2-fritt mellan vattenbyten? Det visste jag inte nej.


Japp, vartenda litet uns tar alger/växter upp direkt. Det är lugnt sålänge dom bara kan ta upp den pyttelilla del som kommer ner via cirkulationen, men inte bra om det blir en stor skjuts.



Jag måste ju suga ut vatten (sänka vattenytan) för att suga upp smutsen som ligger på botten. Men jag kanske kan göra det när belysningen är på, sen släcka den och sen fylla på med nytt vatten när belysningen är släckt. Skulle det funka?


Ja det borde funka fint.
#21 - 15 augusti 2006 07:49
Ok, ska testa det istället för att börja med Excel. Kan alla växter leva under såna förhållanden?
#22 - 15 augusti 2006 07:53
Nja. Det funkar bäst med dom robusta växterna som dom som lyckas med växter utan CO2 oftast har (Javaormbunke, Hygrophila, Limnophila, Vattenpest, Ceratophyllum osv osv).
#23 - 15 augusti 2006 09:03
Hur är det med vallisneria, cryptocoryne, ceratopteris och sagittaria?

Ceratophyllum provade jag när akvariet var nystartat men den bara ruttnade sönder så jag har aldrig provat den igen. Är den lättare än Limnophilan? Den verkar inte må så bra hos mig. Men å andra sidan är det inga växter som mår bra i det akvariet just nu. Den som verkar klara sig bäst är sagittarian.
#24 - 15 augusti 2006 09:15
Allihop de du nämner anses vara väldigt lätta. Vissa Crypts kanske något svårare men överlag även dom ganska tacksamma.
#25 - 15 augusti 2006 09:20
Ja jag försöker undvika svåra växter. Fast just nu känns som om inte ens de lätta trivs hos mig :(

Crypton jag har är förresten becketti som ska vara rätt lätt.
#26 - 15 augusti 2006 09:25


Ja jag försöker undvika svåra växter. Fast just nu känns som om inte ens de lätta trivs hos mig


Det är för att dom inte får näring, förmodligen pga för flitiga vattenbyten och att du är rädd för att dosera allt i PMDD samtidigt oavsett vad dina test visar samt att mineraliseringen av någon anledning störs/inte hoppar igång - kanske pga för flitiga slamsugningar.
#27 - 15 augusti 2006 09:52
Man vill ju byta vatten ofta för att fiskarna ska trivas = dåligt för växterna eller byta vatten sällan och/eller tillsätta mer växtnäring och låta skit ligga kvar kanon för växterna (och alger) men mycket dåligt för fiskarna.
Känns som man måste välja friska fiskar eller friska växter? Eller? Annars får man balansera på en knivegg mitt i mellan?
#28 - 15 augusti 2006 10:04
[QUOTE=defdac]Det är för att dom inte får näring, förmodligen pga för flitiga vattenbyten och att du är rädd för att dosera allt i PMDD samtidigt oavsett vad dina test visar samt att mineraliseringen av någon anledning störs/inte hoppar igång - kanske pga för flitiga slamsugningar.[/QUOTE]

Nej jag är faktiskt inte så flitig på att byta vatten och brukar inte byta mer än 10% och slamsuga gör jag bara när jag byter vatten.

Vad gäller testen så har du rätt. Jag VET att jag har haft på tok för höga fosfathalter pga en fosfatbaserad pH-buffer som jag använt tidigare och därför har jag inte tillsatt KH2PO4 på ett tag. Å andra sidan så tillsätter inte Nitra98 nån näring alls och kör även hon med 10%iga vattenbyten.

Jag har iofs gjort några stora vattenbyten för att få bort medicin och sånt, men det var EFTER det att växterna rasat ihop.

Så utifrån det du säger låter det som om det kan vara nåt knas med mineraliseringen...

solbacka: Vad jag förstått så blir det bra vatten för fiskarna när växterna trivs eftersom de då renar vattnet.
#29 - 15 augusti 2006 10:07
[quote=batski]Hur är det med vallisneria, cryptocoryne, ceratopteris och sagittaria?

Ceratophyllum provade jag när akvariet var nystartat men den bara ruttnade sönder så jag har aldrig provat den igen. Är den lättare än Limnophilan? Den verkar inte må så bra hos mig. Men å andra sidan är det inga växter som mår bra i det akvariet just nu. Den som verkar klara sig bäst är sagittarian.[/quote]

Ceratophyllum är känd för att ha svårt för längre transporter, ofta kan de "hoppa igång" efter att ha sett ut som skelett bara det finns en liten liten knopp kvar i toppen, den brukar funka, helt klart på tio i topp listan över praktiska växter.
#30 - 15 augusti 2006 10:30


Känns som man måste välja friska fiskar eller friska växter? Eller? Annars får man balansera på en knivegg mitt i mellan?


Så fiskar som lever i naturen där det är väldigt lummigt av undervattensväxter mår dåligt? Nej, såklart inte.

Tvärtom brukar man säga att när växterna trivs så trivs fiskarna, dvs det du solbacka säger är bara att du tror att de skötselmetoder som du tycker är rätt är bra för fiskarna och att alla andra metoder innebär sjuka fiskar.

Så är det naturligtvis inte. Det finns fler än ett sätt att flå en katt.

Gillar man ekologi där fiskar och växter samspelar så är de "gängse" skötselrekommendationer man får t ex här på Zoopet totalt felaktiga. Jag vet, det är som att svära, men man kan tyvärr inte gro växter i kranvatten och grus. Näringen räcker inte.



Jag VET att jag har haft på tok för höga fosfathalter pga en fosfatbaserad pH-buffer som jag använt tidigare


Ja fosfatbuffrar ger dig mycket fosfat, men var halten för hög? Säljer dom buffertar som är skadliga för fiskarna? Skulle inte tro det. Mycket fosfat drar däremot upp övrigt näringsbehov något enormt så hade du bara struntat i alla andra medel och bara fulldospulsat allt av PMDD varje vattenbyte så hade det ekologiska systemet rätat upp sig av sig själv tillslut. Fosfatnivåerna hade gått ner allteftersom du drar ur ogräs. Även om fosfatnivåerna initialt hade varit väldigt höga så har växterna även ett överintag på näringsämnen som finns i överflöd så du hade förmodligen blivit förvånad över hur snabbt växterna och fiskarna blivit pigga bara genom att pulsa PMDD och riva ur växter utan att göra någon annan åtgärd.



Å andra sidan så tillsätter inte Nitra98 nån näring


Det kan ju vara så att nitra har större fiskar, matar annat foder, har annat typ av ljus, akvariet står annorlunda i rummet, näringsrikt brunnsvatten istället för kranvatten, etc etc etc etc.

Lyssna på dina fiskar och växter istället för att kolla hur andras akvarier ser ut. Visar dina växter att dom har näringsbrister så är det inte fler vattenbyten du bör göra t ex. Dom visar att dom har för lite näring. Enklaste sättet att åtgärda det, utan att gissa, är att dosera allt. Blir det "för mycket" av något så kommer du riva ur det iform av växter.
#31 - 15 augusti 2006 12:04
[QUOTE=defdac]Ja fosfatbuffrar ger dig mycket fosfat, men var halten för hög? Säljer dom buffertar som är skadliga för fiskarna? Skulle inte tro det.[/QUOTE]

Nej inte inte skadligt för fiskarna, men jag har haft problem med trådalger. Och det såg ut som om jag fick mer trådalger när jag precis tillsatt TMG...



[QUOTE=defdac]Mycket fosfat drar däremot upp övrigt näringsbehov något enormt så hade du bara struntat i alla andra medel och bara fulldospulsat allt av PMDD varje vattenbyte så hade det ekologiska systemet rätat upp sig av sig själv tillslut.[/QUOTE]

Men det gjorde jag ju. Jag har ju hela tiden doserat KNO3 och TMG. jag såg ingen poäng i att tillsätta KH2PO4 eftersom jag redan hade fosfat så det räckte och blev över.

[QUOTE=defdac]Fosfatnivåerna hade gått ner allteftersom du drar ur ogräs.[/QUOTE]

Och algerna?

[QUOTE=defdac]Även om fosfatnivåerna initialt hade varit väldigt höga så har växterna även ett överintag på näringsämnen som finns i överflöd så du hade förmodligen blivit förvånad över hur snabbt växterna och fiskarna blivit pigga bara genom att pulsa PMDD och riva ur växter utan att göra någon annan åtgärd.[/QUOTE]

Så du tycker jag ska dosera fulldoser även av de näringsämnen som jag har för mycket av? Det är mycket möjligt att jag tänker fel, men det känns som om jag då skulle förlänga obalansen...


[QUOTE=defdac]Det kan ju vara så att nitra har större fiskar, matar annat foder, har annat typ av ljus, akvariet står annorlunda i rummet, näringsrikt brunnsvatten istället för kranvatten, etc etc etc etc.[/QUOTE]

Sen finns det även min kompis som bor i samma bostadsområde som jag och har ungefär samma växter och fiskar som jag och som inte göder nånting...

[QUOTE=defdac]Lyssna på dina fiskar och växter istället för att kolla hur andras akvarier ser ut. Visar dina växter att dom har näringsbrister så är det inte fler vattenbyten du bör göra t ex. Dom visar att dom har för lite näring.[/QUOTE]

Jag har gjort några stora vattenbyten delvis för att få bort alla rester av medicinen som massakrerade mina vallisneria, delvis för att Fe-testet visade mer än 10 ggr mer järn än vad växterna behöver samtidigt som jag fick värsta algblomningen. Efter vattenbyten har jag alltid doserat KNO3 och TMG, utom sista gången då jag även lät bli att tillsätta TMG. Och nu är algblomningen borta. Vad ska jag dra för slutsatser?
#32 - 15 augusti 2006 12:23
[quote=batski]
Men det gjorde jag ju. Jag har ju hela tiden doserat KNO3 och TMG. jag såg ingen poäng i att tillsätta KH2PO4 eftersom jag redan hade fosfat så det räckte och blev över.
[/quote]
Därför att du aldrig kan vara säker på att testerna visar rätt. Dessutom skulle fosfatmängden du tillsätter via PMDD-doseringen vara försvinnande liten. Dessutom kanske fosfatet i fosfatbufferten inte är lättillängligt osv osv osv. Ska du dosera som nybörjare ska du alltid dosera allt. Gör du inte det får du algproblem. Du har tillväxtproblem och algproblem. Växterna trivs inte. Dosera allt och se till att CO2 inte kommer i via vattenbyten så kommer det räta upp sig inom några veckor.



Så du tycker jag ska dosera fulldoser även av de näringsämnen som jag har för mycket av? Det är mycket möjligt att jag tänker fel, men det känns som om jag då skulle förlänga obalansen...


Ja du ska dosera allt, även du DU TROR att du har för mycket av. Jag vet inte hur jag ska säga det här tydligare men varenda växtakvarist som doserat efter vad deras "superexakta" och "dyra" vattentest säger hamnar tillslut i ett läge där en massa olika näringsbrister dyker upp - som genast avhjälps när dom skiter i vad testerna visar och doserar allt samtidigt.

Du är så säker på att fosfatet är boven i dramat, jag ber dig bortse från vad det än må vara som orsakade algproblem osv och bara dosera kända nivåer av näringsämnen som växterna garanterat kan ta upp och du kommer i sinomtid tackvare växterna börja ramla in på "perfekta" nivåer vare sig du tror det, testar det eller förstår varför.



Sen finns det även min kompis som bor i samma bostadsområde som jag och har ungefär samma växter och fiskar som jag och som inte göder nånting...


Samma sak där. Det är OÄNDLIGT många parametrar som skiljer två akvarier som står bredvid varandra.

Bra metoder slänger ut alla dom parametrarna ur ekvationen och ger på så sätt en idiotsäker skötselmetod som garanterat ger resultat.

Du försöker hitta din egen väg via fingertoppskänsla få allt i balans. Tro mig. Du kommer inte lyckas. 2 år av ständigt Cyanosugande nästan varje dag fick mig att slänga mina egna idéer om hur saker och ting ska skötas i soptunnan. Jag testade EI och tillväxten kom inom ett par dagar samtidigt som Cyanon försvann.

Men EI är inte hallelujametoden för dom som inte kör CO2. Där tycker jag man ska gå på Walstads bombsäkra metod och sluta göra vattenbyten och bara göra vattenbyten när ljust släckts om man t ex måste flytta växter. Funkar.



Jag har gjort några stora vattenbyten delvis för att få bort alla rester av medicinen som massakrerade mina vallisneria, delvis för att Fe-testet visade mer än 10 ggr mer järn än vad växterna behöver samtidigt som jag fick värsta algblomningen.


Ja där ser du. Testen visar fel, 10 ggr mer järn än vad du stoppat ner? Du inser inte hur omöjligt det är?

Stoppar du ner kända nivåer så kan du luta dig tillbaks och låta testen visa vad dom vill. Du vet vad du stoppat ner och att de nerstoppade nivåerna är perfekta och kan inte bli för höga om du inte göder varenda dag.



Efter vattenbyten har jag alltid doserat KNO3 och TMG, utom sista gången då jag även lät bli att tillsätta TMG. Och nu är algblomningen borta. Vad ska jag dra för slutsatser?

Algblomningar har ingenting med vare sig TMG, KNO3 eller KH2PO4 att göra. Det har med ammonium att göra och om du dödar botten och filter med t ex en fiskmedicin så kan du räkna med algblomning.

Du stirrar dig blind på helt fel saker och drar tokiga slutsatser. Tyvärr.
#33 - 15 augusti 2006 12:41
[QUOTE=defdac]bara göra vattenbyten när ljust släckts om man t ex måste flytta växter. Funkar.[/QUOTE]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det där var ju fiffigt, faktiskt så är det så att jag nästan alltid (i alla fall i hemmaburken) byter vatten strax innan akvariet släcks, tänk så bra det kan bli utan att man har en tanke på det :D
[/COLOR][/FONT]
#34 - 15 augusti 2006 12:45
[QUOTE=defdac]Men EI är inte hallelujametoden för dom som inte kör CO2. Där tycker jag man ska gå på Walstads bombsäkra metod och sluta göra vattenbyten och bara göra vattenbyten när ljust släckts om man t ex måste flytta växter. Funkar.[/QUOTE]

Jo det är just den metoden som jag finner mest tilltalande, men where do I go from here? Alltså, hur ska jag göra nu för att sen kunna fortsätta med den metoden med lyckade resultat?

[QUOTE=defdac]Ja där ser du. Testen visar fel, 10 ggr mer järn än vad du stoppat ner? Du inser inte hur omöjligt det är?[/QUOTE]

Jag drog slutsatsen att det fanns så mycket järn i akvariet för att växterna av någon anledning inte kunnat tillgodogöra sig det jag doserat under en längre tid.

[QUOTE=defdac]Stoppar du ner kända nivåer så kan du luta dig tillbaks och låta testen visa vad dom vill. Du vet vad du stoppat ner och att de nerstoppade nivåerna är perfekta och kan inte bli för höga om du inte göder varenda dag.[/QUOTE]

Men det är ju där problemet ligger. Hur vet jag att de rekommenderade nivåerna är perfekta för mitt akvarium? Alla akvarier har inte lika mycket växter och inte heller lika snabbväxande växter. Alla har inte samma mängd ljus och samma GH och pH. Hur kan då dessa nivåer vara perfekta för alla akvarier? Den rekommenderade dosen TMG t ex är beräknad för akvarier där man byter 25% av vattnet varannan vecka, men jag byter ju bara 10%...
#35 - 15 augusti 2006 13:10


Alltså, hur ska jag göra nu för att sen kunna fortsätta med den metoden med lyckade resultat?


Du vill alltså få växterna att må tokbra så att även fiskarna mår tokbra?

Du har en inkörd grusbotten med lite torv. Dvs förutsättningarna är redan uppe och springer på banan.

Nu ska du bara sluta göra vattenbyten eller fylla på vattnet i akvariet är släckt med efterföljande PMDD-puls.

Jag drog slutsatsen att det fanns så mycket järn i akvariet för att växterna av någon anledning inte kunnat tillgodogöra sig det jag doserat under en längre tid.

Om ditt test reagerar på järnet så är det chelaterat och därmed ofarligt för fisken. Allt junk som växter gillar i akvariet är bra. Du ska bara hitta det som begränsar dina växter och det är antingen för att CO2-förvirrat växterna eller för att du försökt dosera näringsämnen individuellt så du missat något.

Båda avhjälps med färre vattenbyten när ljuset släckts och PMDD-dosering av allt. Har växterna allt och alla nivåerna är stabila så dom kan börja bygga enzymer så har du bra tillväxt på g. inom 2-4 veckor.



Men det är ju där problemet ligger. Hur vet jag att de rekommenderade nivåerna är perfekta för mitt akvarium? Alla akvarier har inte lika mycket växter och inte heller lika snabbväxande växter. Alla har inte samma mängd ljus och samma GH och pH. Hur kan då dessa nivåer vara perfekta för alla akvarier? Den rekommenderade dosen TMG t ex är beräknad för akvarier där man byter 25% av vattnet varannan vecka, men jag byter ju bara 10%...


Det låter som du tror att växter och fiskar bara klarar av ett pyttelitet område för varje näringsämneskoncentration för att dom ska överleva. Så är det naturligtvis inte, då skulle inte många firrar och växter överleva.

Växter har ett stooooort näringskoncentrationsomfång där dom kan växa optimalt. Det är verligen gigantiskt. Du kan ha 10-100 ggr mer av de flesta näringsämnena och dom mumsar gladeligen på som om ingenting har hänt...........

...... Tills något näringsämne blir begränsade och växterna måste börja spendera stor energi på att tillverka högaffinitetsenzymer för att kunna snappa upp de låga näringskoncentrationerna - även om dessa enzymer gör att växten klarar otroligt låga näringskoncentrationer så är dom tyvärr desto slöare vilket ger ett effektivt lock på tillväxthastigheten.

Om dina växter mår dåligt och kämpar så betyder det att du otroligt nog missat det gigantiska näringskoncentrationsområde som dom kan växa optimalt i. Du har missat med något näringsämne och du vet inte vilket.

Du doserar då allt och problemet är ur världen.

Du skjuter långt över växternas behov genom att dosera PMDD i kända nivåer av alla näringsämnen och du kan därmed totalt strunta i om ditt akvarium käkar några gånger mer zink jämfört med någon annans. Du kommer heller inte få någon speciell uppbyggnad av något ämne eftersom växterna har lyxupptag. Finns något ämne i överflöd så tar dom det.

Du rycker alltid ut "övergödningen" iform av feta härliga växter. Du får alltid algodling när du försöker göda på känn och småfjutta med enskiljda näringsämnen.
#36 - 15 augusti 2006 13:31
Ok, låt se om jag förstått hur jag ska gå tillväga nu.

Ska jag börja med en fulldos av allt (fast jag vet att iaf nitrat redan finns i tillräckliga mängder)?

Sen om ca 2 veckor byter jag 10% av vattnet när belysningen är släckt och tillsätter sen 10% av alla rekommenderade näringsdoser?

När ska jag sen sluta tillsätta näring och helt gå low-tech?

En liten detalj bara. Torv under sanden har jag tyvärr bara i Asien-akvariet, inte i SA, där det är växtkatastrof. Kan jag frysa ner lite torv och peta ner den i sanden lite här och var i akvariet nära växternas rötter?
#37 - 15 augusti 2006 15:01


Ska jag börja med en fulldos av allt (fast jag vet att iaf nitrat redan finns i tillräckliga mängder)?


Japp allt. Nitrattestet kan reagera på aminosyror - t ex ruttnande växtdelar. Doserar du PMDD så är alla ämnen i rätt form och direktupptagliga av växterna.



Sen om ca 2 veckor byter jag 10% av vattnet när belysningen är släckt och tillsätter sen 10% av alla rekommenderade näringsdoser?


Låter som en bra plan.



Kan jag frysa ner lite torv och peta ner den i sanden lite här och var i akvariet nära växternas rötter?


Javisst. Mulm från rengörning av ett filter är bättre. Det är inga stora mängder som behövs, bara bakterierna har något godis att processa.
#38 - 15 augusti 2006 15:18
Tack så mycket för dina råd och förklaringar!

Och hur länge tror du jag måste hålla på så där innan jag kan sluta tillsätta gödning? Mitt mål är ju att inte behöva tillsätta nån gödning själv.
#39 - 15 augusti 2006 17:38
Mycket intressant tråd för mig!

batski:Tack för ditt otroliga ifrågasättande och din envetenhet ;-)
defdac: TACK, det börjar falla på plats nu.

Peter
#40 - 15 augusti 2006 19:11


Och hur länge tror du jag måste hålla på så där innan jag kan sluta tillsätta gödning?


Hålla på hur? Tar du ur näringsrikt vatten måste du tillsätta näringsrikt vatten. Så du måste göda sålänge du gör vattenbyten.



Mitt mål är ju att inte behöva tillsätta nån gödning själv.


Walstadburkar behöver sällan tillsätta någon gödning. Där övermatar man och skippar vattenbyten helt. Kräver rejäl växtmassa och inkörd botten för att funka bra från start.
#41 - 15 augusti 2006 19:20
Då borde det bli bra med vattenbyten på tidiga förmiddagen för då är det inte så ljust och CO2 nivåer är låga(non) och fisken är lite lågaktiv =O))

Sedan när CO2 går på innan lampor tänds så kan man dosera sina gödningar...

Eller? [:o]
#42 - 15 augusti 2006 19:28
Mjo peter - i CO2-berikade akvarier. Nu pratar vi om low-techs där man till varje pris vill minimera CO2-pulserna från vattenbytena. Gör man som du föreslår i low-techs så gör man maximal skada eftersom växterna slänger bort högaffinitetsenzymerna. Det ljusnar om du läser hela tråden =)
#43 - 15 augusti 2006 19:57
[QUOTE=defdac]Hålla på hur? Tar du ur näringsrikt vatten måste du tillsätta näringsrikt vatten. Så du måste göda sålänge du gör vattenbyten.[/QUOTE]

Fast uppenbarligen är det inte alla som behöver göra det...

annehult: Var så god :) Jag vill ju så gärna förstå hur det förhåller sig [:o]
#44 - 15 augusti 2006 20:24
[quote=defdac]Mjo peter - i CO2-berikade akvarier. Nu pratar vi om low-techs där man till varje pris vill minimera CO2-pulserna från vattenbytena. Gör man som du föreslår i low-techs så gör man maximal skada eftersom växterna slänger bort högaffinitetsenzymerna. Det ljusnar om du läser hela tråden =)[/quote]

Hehe jo jag har gått igenom den nu pust orka haha bra info DefDac tackar jag för...
#45 - 16 augusti 2006 06:13


Fast uppenbarligen är det inte alla som behöver göra det...


Nej har man dåligt med ljus (lågt näringskrav) bara en massa slöväxare (lågt näringskrav) en massa skitiga firrar (hög näringsingång) och matar bra (hög näringsingång) och har en bra botten (bra omvandling från näring till icke organisk kemisk näring som växten lätt kan ta upp) och gör förhållandevis små vattenbyten och inte slamsuger jättemycket (ostörd mineralising) och har rejäl fisklast (hög näringsingång) så är det mycket som talar för att man kan klara näringsbehovet hos slöväxarna trots lite vattenbyten då och då.

Det är inget magiskt, men det är å andra sidan inte heller så enkelt som att bara säga "men vi gör ju lika stora vattenbyten och mina växter mår skit!", eller min nya personliga favorit "använd inte Excel för då dör Otocinclus" ;)
#46 - 16 augusti 2006 09:47
[quote=defdac][...] min nya personliga favorit "använd inte Excel för då dör Otocinclus" ;)[/quote]

För det fall någon nybörjare missförstår Excel-användningen kan jag alltid skylla på B. Gates. :D
#47 - 16 augusti 2006 10:05
Jag såg nu att Seachem hade en highlight på Excel som förklarar hur det funkar väldigt ingående:
http://www.seachem.com/home/ProductSpotlight.html
#48 - 16 augusti 2006 10:12
[QUOTE=defdac]Nej har man dåligt med ljus (lågt näringskrav) bara en massa slöväxare (lågt näringskrav)[/QUOTE]

Jag förstår vad du säger. Problemet är att dessa personer även har en del snabbväxare...

[QUOTE=defdac]eller min nya personliga favorit "använd inte Excel för då dör Otocinclus" ;)[/QUOTE]

Tja, om det inte finns några alger är det inte alls konstigt att otocinclusarna svälter ihjäll. De svälter lätt ihjäll.
#49 - 16 augusti 2006 10:42


Problemet är att dessa personer även har en del snabbväxare...


Sålänge deras växter är lyckliga så vet du att näringsingången i deras burkar är bra. Sålänge dina växter vantrivs så vet du att dom inte får tillräckligt mycket näring.

Så du gör klokt i att jämföra hur mycket näring som kommer ner i deras burkar kontra din egen - inräknat eventuellt skyhöga näringsnivåer från brunnsvatten som inte du har. Samtidigt jämför du bortförsel (vattenbyten).

Många verkar se akvariet som en oändlighetsmaskin där lite ljus och några fiskar och några sorgliga flingfodersflingor per dag ska kunna producera hur mycket växter som helst.

Hade det varit så så hade vi inte haft någon världssvält. Då skulle vi kunna göra öknen grön på nolltid.

För det är det du har just nu: En öken (grus) som du slänger några ynka flingor på och tror att det ska växa.

Har du däremot en bit inhängnad öken där du har ett gäng stora feta grisar som du matar rikligt varje dag så ska du se att det börjar poppa upp både det ena och andra i ogräsväg i och runt inhängnaden.











Annons