[quote=batski]
Men det gjorde jag ju. Jag har ju hela tiden doserat KNO3 och TMG. jag såg ingen poäng i att tillsätta KH2PO4 eftersom jag redan hade fosfat så det räckte och blev över.
[/quote]
Därför att du aldrig kan vara säker på att testerna visar rätt. Dessutom skulle fosfatmängden du tillsätter via PMDD-doseringen vara försvinnande liten. Dessutom kanske fosfatet i fosfatbufferten inte är lättillängligt osv osv osv. Ska du dosera som nybörjare ska du alltid dosera allt. Gör du inte det får du algproblem. Du har tillväxtproblem och algproblem. Växterna trivs inte. Dosera allt och se till att CO2 inte kommer i via vattenbyten så kommer det räta upp sig inom några veckor.
Så du tycker jag ska dosera fulldoser även av de näringsämnen som jag har för mycket av? Det är mycket möjligt att jag tänker fel, men det känns som om jag då skulle förlänga obalansen...
Ja du ska dosera allt, även du DU TROR att du har för mycket av. Jag vet inte hur jag ska säga det här tydligare men varenda växtakvarist som doserat efter vad deras "superexakta" och "dyra" vattentest säger hamnar tillslut i ett läge där en massa olika näringsbrister dyker upp - som genast avhjälps när dom skiter i vad testerna visar och doserar allt samtidigt.
Du är så säker på att fosfatet är boven i dramat, jag ber dig bortse från vad det än må vara som orsakade algproblem osv och bara dosera kända nivåer av näringsämnen som växterna garanterat kan ta upp och du kommer i sinomtid tackvare växterna börja ramla in på "perfekta" nivåer vare sig du tror det, testar det eller förstår varför.
Sen finns det även min kompis som bor i samma bostadsområde som jag och har ungefär samma växter och fiskar som jag och som inte göder nånting...
Samma sak där. Det är OÄNDLIGT många parametrar som skiljer två akvarier som står bredvid varandra.
Bra metoder slänger ut alla dom parametrarna ur ekvationen och ger på så sätt en idiotsäker skötselmetod som garanterat ger resultat.
Du försöker hitta din egen väg via fingertoppskänsla få allt i balans. Tro mig. Du kommer inte lyckas. 2 år av ständigt Cyanosugande nästan varje dag fick mig att slänga mina egna idéer om hur saker och ting ska skötas i soptunnan. Jag testade EI och tillväxten kom inom ett par dagar samtidigt som Cyanon försvann.
Men EI är inte hallelujametoden för dom som inte kör CO2. Där tycker jag man ska gå på Walstads bombsäkra metod och sluta göra vattenbyten och bara göra vattenbyten när ljust släckts om man t ex måste flytta växter. Funkar.
Jag har gjort några stora vattenbyten delvis för att få bort alla rester av medicinen som massakrerade mina vallisneria, delvis för att Fe-testet visade mer än 10 ggr mer järn än vad växterna behöver samtidigt som jag fick värsta algblomningen.
Ja där ser du. Testen visar fel, 10 ggr mer järn än vad du stoppat ner? Du inser inte hur omöjligt det är?
Stoppar du ner kända nivåer så kan du luta dig tillbaks och låta testen visa vad dom vill. Du vet vad du stoppat ner och att de nerstoppade nivåerna är perfekta och kan inte bli för höga om du inte göder varenda dag.
Efter vattenbyten har jag alltid doserat KNO3 och TMG, utom sista gången då jag även lät bli att tillsätta TMG. Och nu är algblomningen borta. Vad ska jag dra för slutsatser?
Algblomningar har ingenting med vare sig TMG, KNO3 eller KH2PO4 att göra. Det har med ammonium att göra och om du dödar botten och filter med t ex en fiskmedicin så kan du räkna med algblomning.
Du stirrar dig blind på helt fel saker och drar tokiga slutsatser. Tyvärr.