Dåligt flöde ur filtret?

#1 - 25 mars 2009 17:58
Jag undrar om jag har packat min filterbehållare på ett icke-effektivt sätt.
Jag har ett EHEIM 2213 classic filter.
Filterberhållaren är på tre liter i den.

Saken är den att jag gjorde rent filter och slangpaket för en månad sedan eller två bara.

Efter de var de en jäkla fart i filtret. Strålarna ur strilröret gick tvärs över mitt 200 liters akvarium.

Det känns som det var igår jag gjorde det typ.
Men nu ha det redan avtagit förbannat mycket.
Det blir ett litet brus i ytvattnet längst bort i hörnet vid strilröret bara.

I filtret har jag den lilla mattan man fick med vit köpet, ett gäng kuber tillskurna av den grövsta sortens såndär blå filterskum samt lite såntdäringa grönt, trassligt nätliknande jox från Sera.

Vetefanken om jag har packat i för mycket eller i fel ordning eller nånting... men är det normalt att effektiviteten avtar så fort?
Har jag i för mycket grejjer i filtret eller ska det ligga i någon speciell ordning?

Man ska lante behöva städa filtret var och varannan månad eller?

/Grodlund
#2 - 25 mars 2009 18:37
Så ska det inte vara! Om den lilla mattan som följde med är en sån där filtervaddtyp så släng bort den! Jag har inte behövt rengöra mina ytterfilter på flera år, jag öppnar dem nån gång då och då och konstaterar att det är bara att fortsätta köra:) Gör aldrig rent slangarna och filtret håller ett konstant bra flöde! jag använder grov matta och biobollar och biomakaroner, givetvis använder jag filtermatta på insugsröret vilket man alltid bör göra och den gör jag dock rent ca 1g/mån! Nämnde jag att jag kör fluval:p
#3 - 26 mars 2009 07:07
Samma problem innan jag slängde ut den vita filtervadden,kör åxå med insugs matta tillklipt av och ur ett stycke grov filtermatta ppi 10
funkar kanon, ingen slö stråle här inte.. Fluval och Tetratec
#4 - 26 mars 2009 07:23
vad menar ni med filtermatta PÅ insugsröret? jag har fluval 204 där finns ingen matta PÅ röret ,bara typ nån liten korg
#5 - 26 mars 2009 08:06
Du skall nog byta ut korgen mot en bit filtermatta,då korgen släpper igenom ganska stora bitar skit som kan sätta igen filtret ganska fort.
#6 - 26 mars 2009 10:37
doppingen skrev:
vad menar ni med filtermatta PÅ insugsröret? jag har fluval 204 där finns ingen matta PÅ röret ,bara typ nån liten korg
Du ska låta korgen sitta kvar och sen tar du en bit filtermatta (ca. 5x5x7cm) och klipper ut ett hål i den och trär på den på korgen!
#7 - 26 mars 2009 10:39
Du skall nog byta ut korgen mot en bit filtermatta,då korgen släpper igenom ganska stora bitar skit som kan sätta igen filtret ganska fort.
man bör låta korgen sitta eftersom annars funkar inte starthäverten då det sitter en stoppkula inuti korgen!
#8 - 26 mars 2009 11:26
åheim skrev:
man bör låta korgen sitta eftersom annars funkar inte starthäverten då det sitter en stoppkula inuti korgen!

Inte på alla ytterfilter....
#9 - 26 mars 2009 12:24
är väl trög kanske! men om man sätter en bit filtermatta på korgen på insugsröret så stannar väl skiten där,det ska väl gå ner igenom alla filter i pumpen på golvet? är väl bara det grova korgen stoppar resten ska väl sugas in? eller pratar vi om samma sak? lilla korgen som sitter ytterst på insugsröret i vattnet
#10 - 26 mars 2009 12:47
åheim skrev:

Stoppkula i korgen till ett Eheim 2213, god morgon åheim :D
#11 - 26 mars 2009 12:52
doppingen skrev:
är väl trög kanske! men om man sätter en bit filtermatta på korgen på insugsröret så stannar väl skiten där,det ska väl gå ner igenom alla filter i pumpen på golvet? är väl bara det grova korgen stoppar resten ska väl sugas in? eller pratar vi om samma sak? lilla korgen som sitter ytterst på insugsröret i vattnet

Förfilter på insuget gör att filtret inte sätts igen med grovt smuts såsom blad och växtdelar utan filtret kan gå med längre intervaller mellan rensningarna av filtret, bra för nedbrytningen och mindre arbete för den som sköter servicen ;)
"Skiten" som filtret tar hand om är löst i vattnet.
#12 - 26 mars 2009 13:05
Karon skrev:
Stoppkula i korgen till ett Eheim 2213, god morgon åheim :D

Torka sömnen ur ögonen och gå tillbaka till inlägg nr.6 medans du sippar på morgonkaffet:p
#13 - 26 mars 2009 13:58
Planerat skojjsigt till helgen:

1. Rensa filtret (igen)
2. Släng den vita filtermattan som följde med köpet
3. klipp ut en bit filterskum och sätt på insugsröret.

Mitt filterskum är blått och nästan självlysande.. alltså inte så snyggt som dekoration i akvariet.. lösning på detta någon?
Guest
#14 - 26 mars 2009 14:12
Köp svart.
#15 - 26 mars 2009 15:08
Grodlund skrev:
Planerat skojjsigt till helgen:

1. Rensa filtret (igen)

2. Släng den vita filtermattan som följde med köpet

3. klipp ut en bit filterskum och sätt på insugsröret.

Mitt filterskum är blått och nästan självlysande.. alltså inte så snyggt som dekoration i akvariet.. lösning på detta någon?
den sitter ju lågt och är lätt att dölja med inredning eller nån växt, blir mindre självlysande med tiden, annars ut och jaga svart matta:)
#16 - 26 mars 2009 20:04
doppingen skrev:

Trög o trög, du kanske har otur när du tänker bara;),
Jag gjorde så att ja klippte till en bit på ca:rektangel 10*5 cm stack en lång spetsig kniv ner till hälften skippade (lilla korgen) och trädde detta på röret klart....
#17 - 26 mars 2009 20:15
Mella skrev:
Trög o trög, du kanske har otur när du tänker bara;),

Jag gjorde så att ja klippte till en bit på ca:rektangel 10*5 cm stack en lång spetsig kniv ner till hälften skippade (lilla korgen) och trädde detta på röret klart....

Tack:) ja har nog otur ibland när man inte tänker efter riktigt,hör till åldern kanske:D
#18 - 26 mars 2009 21:15
doppingen skrev:
Tack:) ja har nog otur ibland när man inte tänker efter riktigt,hör till åldern kanske:D

Har du klart för dig hur det funkar nu då?
#19 - 26 mars 2009 21:23
Mella skrev:
Har du klart för dig hur det funkar nu då?

japp,redan testat;)ursäkta vad jag sa om ålder,vi är visst rätt nära i ålder,är ju mest som man skyller på
#20 - 27 mars 2009 21:20
Själv tog jag och limmade ihop en bit ppi30 och tejpade fast runt ett rör med treo, klippte till en botten och en topp som passade tubens diameter och vrängde den över insugssilen så var mitt 2213 lite bättre räksäkrat..

Grodan du borde skaffa typ ett 2217 till ditt 200..
#21 - 27 mars 2009 22:03
Om filtermattan har mindre hål än korgen(bättre filtreringskapacitet) kan man väl strunta i korgen?
#22 - 27 mars 2009 22:35
det är aldrig lyckat att sätta en filtermatta direkt på en rörända eftersom det snabbt blir stopp, ungefär som att sätta nåt framför dammsugarröret! filterkorg eller rör med massa hål i sprider ut insugsytan och hela ytan på filtermattan används!
#23 - 27 mars 2009 22:58
Tror nog inte att ytterfiltret suger så hårt att filtermattan drar ihop sig...
#24 - 28 mars 2009 01:41
Anledningen till att jag använder tub som inte ligger an direkt mot silen är för att inte skapa ett utrymme som kan ansamla mulm och exkrementer, anledningen till silen är att den hindrar att ppi30 tuben glider av när mal eller stor praktbotia möblerar om..

Annons