Dåligt byggt akvarium...

#1 - 14 januari 2010 17:29
Hämtade ett 450 l alukar (150*60*50) för en vecka sen.
Silikonet var dåligt så det var bara att ta fram kniven. Märkte då till min stora förvåning att det inte var samma mått på glasen. Man hade ist fyllt spelet med silikon. Verkar mest som man slängt ihop ett kar av några spillbitar...
Är detta vanligt?? Märket på karet är AL Star Stoby.
#2 - 14 januari 2010 21:22
Hämtade ett 450 l alukar (150*60*50) för en vecka sen.

Silikonet var dåligt så det var bara att ta fram kniven. Märkte då till min stora förvåning att det inte var samma mått på glasen. Man hade ist fyllt spelet med silikon. Verkar mest som man slängt ihop ett kar av några spillbitar...

Är detta vanligt?? Märket på karet är AL Star Stoby.

Det är ju inte säkert att det är tillverkaren har gjort så, det kan ju vara lagat. Det är ju rätt länge sedan Stoby slutade med tillverkningen så mycket kan ju hänt med ett akvarium. Därimot har jag lagat gamla LLI kar där det varit uppenbart att det fuskats rätt mycket vid tillverkningen.
#3 - 22 januari 2010 21:39
Tar över tråden lite... Köpte själv ett 200 liters strax innan jul med fisk och vatten i. Det var väldigt smutsigt men såg det som ett litet problem. Nu verkar det inte bättre än att det är en liten läcka och vid närmare undersökning är silikonet i dåligt skick. Kan man lämna in akvariet och få det silikonbehandlat av fackman med garanti eller är det bara att göra jobbet själv och hoppas på att det blir bra?
#4 - 22 januari 2010 22:18
Skägget skrev:
Tar över tråden lite... Köpte själv ett 200 liters strax innan jul med fisk och vatten i. Det var väldigt smutsigt men såg det som ett litet problem. Nu verkar det inte bättre än att det är en liten läcka och vid närmare undersökning är silikonet i dåligt skick. Kan man lämna in akvariet och få det silikonbehandlat av fackman med garanti eller är det bara att göra jobbet själv och hoppas på att det blir bra?

Det klarar du säkert att fixa själv.:)

Töm karet.
Ta bort all gammal silicon.
Ta bort det du missade förra gången.
Gör rent med T-röd.
Lägg på ny silicon för akvariebruk.
Vänta några dagar så att du är säker på att siliconet är genomhärdat.
Provfyll.
Håll tummarna.
Inred.
Njut av väl genomfört jobb.:D

Lycka till!

/Roger
#5 - 22 januari 2010 22:51
lofstrog skrev:
Det klarar du säkert att fixa själv.:)

Töm karet.

Ta bort all gammal silicon.

Ta bort det du missade förra gången.

Gör rent med T-röd.

Lägg på ny silicon för akvariebruk.

Vänta några dagar så att du är säker på att siliconet är genomhärdat.

Provfyll.

Håll tummarna.

Inred.

Njut av väl genomfört jobb.:D

Lycka till!

/Roger

Precis sådär gjorde jag med en kompis kar (ca 130 liter) och det har stått i en vecka nu;) är skitstolt:D

Ohyggligt bra beskrivning!!!
#6 - 22 januari 2010 23:48
karrokaja skrev:
Precis sådär gjorde jag med en kompis kar (ca 130 liter) och det har stått i en vecka nu;) är skitstolt:D

Ohyggligt bra beskrivning!!!

Tack.[:o] Hoppas att det kan vara till nå'n hjälp.:)

//Roger
#7 - 23 januari 2010 11:23
Kan säga att det är lättare än man tror. Se bara till att du är väldigt noga med förarbetet, det har du igen när du väl ska limma. Köp en packe rakblad och kör igång:)
Bilagor:
#8 - 23 januari 2010 17:47
Tack för stödet, det är väl bara att ta tjuren vid hornen och köra. Ska bara bli av med de där förbannade papegojcikliderna som ingick i köpet först.
#9 - 26 januari 2010 20:14
Efter man har lagt allt i akvariet fyllt med vatten o allt ska man lägga in fiskarna och några medel som man ska lägga varje gång man bytter vatten?

Annons