Om batteriet är så dåligt att datorn tappar systemtiden startar inte vindows utan du hamnar att mata in systemtiden manuellt eller godkänna att datorn startar med default systemtid. Om du valt det senare alternativet kan det bli problem med vissa internetsidor då de jämför systemtiden. Sådana sidor är ex. banktjänster. Om datorn blivit trögare i övrigt tyder det på något annat problem. I och för sig kan även där batteriet vara syndabock. Åtminstone äldre moderkort kunde tappa delar av RAM-minnet när batteriet blev dåligt.
Håller inte riktigt med.
Datorn kanske startar såklart med default systemtid. Kanske 1970 år kl.1200..ngt sådant.
Men däremot tror jag INTE att datorns klocka har ngt med att internetsidor utgår irån din klocka.
Förr när vista kom, var nämligtvis ett av cracken att ändra datorns systemtid till 2099. För att "lura" aktiveringen.. Jag....hm....testade detta då, och märkte EJ av ngt av problem med internet.
De flesta sidor, typ bank, har en egen liten klocka att matcha med.
Bios systemtid, syns inte och märks inte på samma sätt i op.systemet. Skulle det ändå göra det kan man ju enkelt ändra till det rätta. Men att batteriet skulle ha med saken att göra köper jag inte.
Men, testa att köra utan batteriet. Så får ni se.