Ursprungligen skickat av Marleéne
Gjorde i dag ett vattentest hos min djuaffär för att kolla vad som är fel med mitt vatten. Alla min guppys bara dör så jag kände att det kanske vore värt det.
Fick dock inte riktigt possitiva nyheter av testet utan felet med mitt vatten var:
Högt Nitrat(nitrit?)värde
Högt Karbonatvärde
Högt pH, minst 8,5 (han tyckte att hans sticka inte visade mer än 8.4 så jag vet inte riktigt)
Sedan sa ha något om att medelhårdheten var låg, vet inte vad han menade men hårdheten var låg om man bortser från det höga karbonatvädet.
Öööh... Det där går inte ihop. Man kan inte ha högt pH utan att ha högt karbonatvärde, och vice versa, eller hålla ett pH över 8.3 stabilt, i alla fall inte i längden, utan att ta till "muskedunder"-kemikalier som Borax.
Kort sagt, glöm precis allt han sa om karbonathårdhet, "medelhårdhet" (han menade GH, vilket är nånstans mellan tämligen och helt ointressant för en akvarist), och pH. Ditt pH och hårdhet är helt acceptabla för guppy.
Däremot är det inte bra om du verkligen har nitrit i vattnet. Hög <b>nitrat</b> kan ge algproblem men är i praktiken ofarligt för fisken, medan hög <b>nitrit</b> dödar. Det är viktigt att du får reda på vilket det var, och om det verkligen var högt.
Vad säger ni? Vad kan jag göra? Hur är det med regnvatten, är det bättre?
Det sänker pH och hårdhet, men det finns ingen som helst anledning. Du kan f.ö. få mjukt, surt, vatten enklare, om du vill ha det - det är bara att hämta svartvatten ur närmsta å.
Han tyckte att jag bodde på helt fel ställe för att ha akvarium och att jag borde frakta vatten till mitt akvarium från någon annanstans.
Överväg att handla nån annan stans. Jag har inte hört sån brutal, löjeväckande, bullshit sen jag pratade med vår kommunekolog om vårt kranvatten!
I alla fall: du bor i jämtland. Där finns områden med kalkberggrund, men du har antagligen medelmjukt vatten som ditt vattenverk justerar upp pH på. Dvs du har ungefär samma vatten som nästan alla andra med kommunalt vatten.
Dina guppy har alla förutsättningar att trivas i ditt vatten MEN du bör veta att guppy massodlas med rätt brutala metoder i sydostasien, och har som resultat av det kraftigt nedsatt immunförsvar. Det innebär att guppy, som förr var en av de mest robusta fiskar som fanns, idag är en mycket känslig fisk - när de kommer i akvaristens akvarium och all antibiotika de fått går ur kroppen, dör de mycket lätt i olika sjukdomar.
Men för all del, du kan också tänkas ha hög nitrithalt, och det dödar onekligen fisk. Det bör du kolla upp.
Ditt pH och hårdhet, däremot, behöver du inte bry dig om.