Dåliga sugproppar på Eheim Doppvärmare

#1 - 16 mars 2011 18:01
Köpte en Eheim Professional doppvärmare 28/11 och redan nu är sugpropparna kassa och fäster inte ordentligt i glaset. Märkte det idag när jag hade av täckkåpan så lossnade doppvärmaren. Hade upp fästet och rengjorde sugpropparna som hade någon vit beläggning på sig. Såg att de liksom hade böjts uppåt runt ytterkanten, så att den inte tar mot glaset längre utan bara mitt på sugproppen. Trodde att Eheim skulle vara bra grejer? Borde väl få nya sugproppar på garantin antar jag väl.
#2 - 16 mars 2011 18:03
Bara gå tillbaka med dem och be om nya. Troligen har de legat torrt länge i förpackningen, man vet ju inte hur länge doppisen legat i affären och hos grossisten...
#3 - 16 mars 2011 18:05
Mailade butiken, köpte dem från nätbutik via Tradera.
#4 - 16 mars 2011 18:08
Nackdelen med att inte handla i en fysisk butik eller tex från Tyskland är när det händer sådana här grejer och reklamationer....:(
#5 - 16 mars 2011 18:25
fremar skrev:
Köpte en Eheim Professional doppvärmare 28/11 och redan nu är sugpropparna kassa och fäster inte ordentligt i glaset. Märkte det idag när jag hade av täckkåpan så lossnade doppvärmaren. Hade upp fästet och rengjorde sugpropparna som hade någon vit beläggning på sig. Såg att de liksom hade böjts uppåt runt ytterkanten, så att den inte tar mot glaset längre utan bara mitt på sugproppen. Trodde att Eheim skulle vara bra grejer? Borde väl få nya sugproppar på garantin antar jag väl.
Jag tycker eheim har en väldigt dålig kvalité på sina sugkoppar mitt tips är FLUVAL, deras är suveräna och håller lääänge och finns i flera modeller som också passar till eheims grejer!!
#6 - 17 mars 2011 08:59
Ta bort propparna, silikonera fast hållaren i en algmagnet. Sedan kan du ha algmagneten som hållare istället för de där j-a propparna. ;)
#7 - 17 mars 2011 09:05
Hehe de verkade drastiskt, butiken skulle iaf skicka nya sugproppar till mig så det löser nog sig.
#8 - 17 mars 2011 10:00
Jens A. skrev:
Ta bort propparna, silikonera fast hållaren i en algmagnet. Sedan kan du ha algmagneten som hållare istället för de där j-a propparna. ;)

Magnetfästen är verkligen otroligt mycket bättre än sugproppar, fattar inte varför bara vissa pumpar säljs med magnetfästen. Fast det är väl för att de höjer priset några kronor, förstås.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 17 mars 2011 10:15
Azur skrev:
Magnetfästen är verkligen otroligt mycket bättre än sugproppar, fattar inte varför bara vissa pumpar säljs med magnetfästen. Fast det är väl för att de höjer priset några kronor, förstås.

Ja och de flesta som handlar ser bara kortsiktigt och tittar då bara på prislappen. När jag var grossist hade jag i sortimentet såväl vanliga sugproppar som sugproppar av silikon - de senare var "evighetssugproppar" men kostade självklart en del extra (pengar som dock ganska snart var intjänade). För varje silikonsugpropp som jag sålde sålde jag mer än 1.000 vanliga sugproppar!!!!
#10 - 17 mars 2011 12:22
Silikonsugproppar? Har jag aldrig hört talas om tidigare...
Tycker jag gör inget annat än svär och köper nya proppar, hade varit jätteglad om de hållit mer än några månader.
#11 - 17 mars 2011 12:29
Vet inte vad som kan ha hänt med mina då de inte är hårda utan mjuka, men liksom vikt sig ut från glaset runt om ytterkanten. Så de fäster inte som de ska mer. Brukar de inte vara så att sugpropparna blir hårda och inte fäster pga det?
#12 - 17 mars 2011 13:18
åheim skrev:
Jag tycker eheim har en väldigt dålig kvalité på sina sugkoppar mitt tips är FLUVAL, deras är suveräna och håller lääänge och finns i flera modeller som också passar till eheims grejer!!

Tänk om det är samma tillverkare;)?
#13 - 17 mars 2011 15:13
Sugproppar suger, även Fluvals!
Har just köpt ett filter och en pump från Tunze med magnetfästen.
Har inte hunnit prova dem än men jag litar betydligt mer på dem än på vilka sugproppar som helst, möjligen silikonproppar men de har jag aldrig stött på tyvärr.
#14 - 19 mars 2011 09:45
stoppa sugpropparna i ett glas vatten sätt in i mikron tills vattnet blir riktigt varmt sen sätt in inga problem för mig hittills och det var 6 år gamla sugproppar som sitter som berget.
#15 - 19 mars 2011 09:54
Får nog byta micro...
#16 - 19 mars 2011 10:07
Får nog byta micro...

Eller sugproppar;):p...
#17 - 19 mars 2011 10:17
Sugproppar :d... erkänner att jag tex har doppvärmare "lösa" i akvariumen, men utblåsrören MÅSTE bara sitta fast.

Annons