Dålig upplösning i AM 1000 reaktor

#1 - 11 september 2005 15:44
Rubriken kanske är lite missvisande men jag ska försöka förklara så bra som möjligt ändå..
Jag kör reaktorn efter mitt ytterfilter som pumpar 1000L/h men co2 verkar inte riktigt hinna lösa sig med vattnet så det sprutar ut en massa småbubblor ur strilröret, är det för kraftig cirkulation eller beror det på något annat?
En del av bubblorna hinner lösa upp sig innan dom når ytan. Visserligen håller den rätt ph men det känns lite som att elda för kråkorna när så mycket hinner up till ytan
#2 - 11 september 2005 16:16
Stryp filtret en aning. Jag körde med lätt strypt filter tills jag satte dit UV-C. Då löste sig strypningen av sig självt.

edit: Ett annat tips åxå, rikta några strålar ifrån strilröret nedåt så ställer sig eventuella bubblor och dansar en stund och löses i akvariet.
#3 - 11 september 2005 16:19
Kanske är dags att plugga i uv-filtret på den här burken nu, måste bara skaffa ny lampa till det. Har det något betydelse om jag har uv före eller efter reaktorn?
#4 - 11 september 2005 18:20
tycker jag låter konstigt.. vad har du för vattenvärden?..

mitt am1000 har jag till en 1200l/h och det skall mkt till innan det kommer co2 ut...,
#5 - 11 september 2005 18:31
kh 5
ph 6,6

Jag tycker inte att jag ser några bubblor som åker ut ur reaktorn men lik förb*nnat så kommer det bubblor ur strilröret

Annons