Dålig sprutt i Aquaball 2212?

#1 - 27 november 2004 13:04
Har en ny aquaball 2212, men jag tycker den är oväntat slö. Med fullt öppen ventlig och utblåset mycket nära ytan lyckas den på sin höjd skapa rörelser 1-2 dm från öppningen. I andra änden av akvariet (8 dm bort) kan jag knappt se någon ytrörelse alls.

Skall det vara så eller har jag gjort något fel?
#2 - 27 november 2004 13:21
Jag har haft sammma problem med mitt 2212...upptäckte att det var "finfilterpatronen" längst upp under pumpen ,som ställde till det.Den sätts snabbt snabbt igen och hindrar vattenflödet.Jag ersatte den helt enkelt med en bit filtermatta i passande storlek.Det löste problemet.Nu är det bra sprutt på filtret...

Mvh Jan
#3 - 27 november 2004 13:38
Jaha - sedär. På bara fyra dagar hade det blivit knallgrönt och slammat igen helt. Tack för tipset!
#4 - 27 november 2004 13:47
Håll till godo..:).jag får hoppas detta löser ditt problem...Får nog säga att konstruktionen med "finfilterpatronen" inte är så lyckad.Vad tycker du för övrigt om detta filtret?
#5 - 27 november 2004 13:57
Har just gått från ett litet Sacem Mariner 500 till detta, och är väldigt nöjd. En del saker känns konstiga, som att aquaball inte förmår dra till sig ens de minsta växtdelar/rester som flyter runt. Det gjorde mitt gamla trots mindre flöde, men då var ju insuget också en liten fläck på ena sidan. Vad jag framförallt uppskattar med Aquaball är tystnaden. :)
#6 - 27 november 2004 23:54
Vi har fem aquaball i våra kar och jag måste nog säga att vi är supernöjda!! Vi upplever inte att växtdelarna flyter omkring utan att de faktiskt fastnar i pumpen. Vad vi däremot har gjort i 2212:an (har lite andra varianter beroende på antalet korgar...) är att vi byggt ett eget skumfilter av lite grovporigare filtermatta än den som följde med eftersom de finporiga slammar igen jättefort. Efter det har det fungerat jättebra.

I vårt 200-literskar har vi knyckt en korg för att få litet större filtervolym så där har vi en 2214 skulle man kunna säga om nu den varianten hade funnits. Suveränt lätt att städa och smart att ha samma filter i så många kar för skulle det bli tjall nånstans eller om vi skulle få för oss att starta om nåt kar så knycker vi bara en filterpatron mot en annan i ett redan inkört akvarium. Tyst filter som helt enkelt är jättebra!!

Mvh // Maria
#7 - 28 november 2004 00:02
Sektioneringen är ju som du säger helt genialisk. När jag rensade skumfiltret förut tvättade jag det helt sonika under kranen i förvissning om att resten av filtret skulle ha sina baciller kvar.

Det är ingen risk att man sätter igen pumpen istället när man byter till filtermatta i topp-patronen?
#8 - 28 november 2004 01:29
Finfiltret är nog mer tänkt att användas om man snabbt vill få bort grumligheter i nystädat akvarium. Så brukar man använda vissa finporiga snabbfilter till andra filtermodeller. Fungerar bra till det (dvs bara några dagar).
Så att byta ut det mot lite grövre blått filter är en bra ide.
#9 - 16 april 2005 15:39
det står i bruksanvisningen att man inte ska använda det fina filtret mer än en vecka och man därefter ska ersätta det med biobollar.

Annons